آیا سال ۲۰۲۳ بهترین زمان برای خرید لونا و تتر است؟

امروزه هزاران ارز دیجیتال متنوع در بازار عرضه شده است که هرکدام ویژگی‌ها، مزایا و معایب خود را دارند. با توجه به تنوع بالای ارز و اهدافی که هرکدام دنبال می‌کند، تغییرات مداوم در لیست ارزهای برتر بازار اتفاق عجیبی نیست.

با نگاهی به لیست ارزهای برتر ۵ سال گذشته و مقایسه آن با امسال، به خوبی مشخص است که بسیاری از ارزها جایگاه خود را از دست داده و جای خود را به ارزهای جدیدتر بازار داده‌اند. در عوض چند ارز هم وجود دارد که با وجود ریزش بازار هنوز هم پرطرفدار است و خریداران خود را دارد. ارزهای لونا و تتر دو مورد از آن‌ها هستند که هر کدام دلایل خود را دارند. در مطلب "۶ ارز دیجیتال که با افت بازار هنوز طرفدار دارد" به چند ارز دیگر نیز اشاره شده است.

لونا از جمله این ارزهای دیجیتال است که روزگاری در لیست ۱۰ رمزارز برتر قرار داشت و مادامی که شبکه آن یعنی ترا، خود را به عنوان یکی از بهترین شبکه‌های غیرمتمرکز جهانی معرفی کرده بود، به ناگاه شبکه ترا با مشکل بسیار بزرگی مواجه شد و این جایگاه از دست رفت.

با این حال، به نظر می‌رسد که گرد و خاک بحران ترا در حال نشستن است و بسیاری از سرمایه‌گذاران جهانی دوباره به این شبکه و توکن لونا جذب شده‌اند. هم اکنون با کاهش قیمت شدید لونا طی چند ماه گذشته و روند نزولی کلی بازار، برخی معتقد هستند که بهترین زمان برای خرید لونا ایجاد شده است.

ترا یا لونا، شبکه‌ای موفق که ناگهان از بین رفت

توکن لونا در سال ۲۰۱۹ در شبکه ترا عرضه شد و در مدت کوتاهی موفق شد تا رشد کند و در اواخر سال ۲۰۲۱ بهترین زمان خود را سپری می‌کرد. اما این روند مثبت چندان ادامه دار نبود و مدت کوتاهی بعد از این روند مثبت، لونا با مشکلی بزرگ مواجه می‌شود. اما قبل از هرچیز مهم است با شبکه ترا آشنا شویم.

استیبل کوین‌های ترا هرکدام ارزش خود را به نسبت ۱:۱ با یکی از ارزهای فیات جهانی حفظ می‌کردند که از جمله محبوب‌ترین آن‌ها می‌توانیم به UST، EUT، KRT، INT، JPT و MNT اشاره کنیم.

با محبوبیت استیبل کوین‌ها و استفاده گسترده از این ارزهای دیجیتال باثبات شبکه ترا، توکن لونا نیز موفق شد تا توجهات زیادی را به خود جلب کند. در سال ۲۰۲۱ و همراه با رشد کلی بازار ارزهای دیجیتال، LUNA موفق شد تا از ۰.۶ دلار یعنی بیش از ۱۱۶ دلار افزایش قیمت داشته باشد.

تراکنش‌های سریع، کارمزد پایین و اکوسیستم قدرتمند ترا به عنوان پشتوانه این توکن، از جمله دلایل اصلی این رشد قیمتی بودند و توکن لونا موفق شد تا به عنوان یکی از بهترین و بزرگترین ارزهای دیجیتال بازار شناخته شود. در این بین استیبل کوین‌های شبکه ترا نیز جایگاه بسیار خوبی در بازار پیدا کرده بودند و استیبل کوین دلاری ترا یعنی UST به عنوان یکی از رقبای جدی تتر به بازار معرفی شده بود.

با این حال، در نهایت مشخص شد که استیبل کوین‌های الگوریتمی ترا یک ضعف بزرگ دارند و آن استفاده توکن لونا به عنوان پشتوانه آن‌ها است که می‌تواند خطر بزرگی برای سرمایه‌گذاران باشد. در اوایل سال ۲۰۲۲، استیبل کوین UST شبکه ترا کاهش قیمتی را تجربه کرد و به دنبال آن، سرمایه‌گذاران از ترس از دست رفتن سرمایه، دست به فروش استیبل کوین‌های خود زدند.

این فروش گسترده، منجر به پایین‌تر آمدن قیمت استیبل کوین‌ها شد و شبکه ترا برای حفظ ارزش استیبل کوین‌ها، عرضه توکن لونا را افزایش داد. اما فشار فروش به حدی سنگین بود که این افزایش عرضه نیز موفقیت‌آمیز نبود و در نتیجه، افزایش عرضه در زمانی که تقاضا برای لونا وجود نداشت، ارزش این ارز دیجیتال را به شدت کاهش داد. زنجیره این اتفاقات در نهایت منجر به نابودی ارزش استیبل کوین‌های ترا و همچنین ارزش توکن لونا شد.

آیا سال ۲۰۲۳ بهترین زمان برای خرید لونا و تتر است؟

با این حال شبکه قدیمی نیز همچنان با نام ترا کلاسیک و توکن لونا کلاسیک به فعالیت خود ادامه می‌دهد. امروزه ارزش لونا کلاسیک فاصله بسیار زیادی با اوج قیمتی خود پیدا کرده است، اما برخی بر این باور هستند که این ارز دیجیتال و شبکه می‌تواند دوباره برگردد و سود خوبی را نصیب هولدرهای جدید خود کند.

با این حال، عرضه یک شبکه و ارز دیجیتال جدید توسط تیم ترا موضوع را پیچیده کرده است و در هنگام خرید لونا، در یک دوراهی قرار خواهید گرفت.

لونا یا لونا کلاسیک، کدام را بخریم؟

با وجود اتفاق تلخی که در شبکه قبلی ترا رخ داد، همچنان سرمایه‌گذاران بسیاری به این پروژه امید دارند. در واقع هم اکنون توکن لونا در لیست ۵۰ رمزارز برتر بازار قرار دارد و سرمایه‌گذاران جدید و قدیمی در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و شاهد نوسانات قیمتی در آن هستیم.

با توجه به جامعه بزرگ طرفداران لونا کلاسیک، این توکن همچنان گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاری دیده می‌شود و کاهش قیمتی چند ماه گذشته ارزهای دیجیتال می‌تواند نشانه‌هایی از کف‌های قیمتی باشد. هرچند لازم به ذکر است که خرید و فروش این ارز دیجیتال با توجه به اینکه دیگر توسعه آن ادامه پیدا نمی‌کند ریسک بالایی دارد و مهم است که به این ریسک قبل از سرمایه‌گذاری توجه داشته باشید.

در سمت مقابل شبکه جدید ترا با اهداف تازه‌ای به بازار عرضه شده است؛ شبکه ترا قبل از فروپاشی میزبان بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز محبوب جهانی بود و بخش بزرگی از استفاده و محبوبیت این شبکه نیز از فضای غیرمتمرکز آن بدست آمده بود.

به همین دلیل شبکه جدید ترا کاملاً بر این بخش تمرکز کرده است و با حذف استیبل کوین‌ها، از رخ دادن دوباره بحران استیبل کوین‌های ترا جلوگیری می‌کند. هم اکنون توکن جدید لونا در شبکه ترا برای پرداخت‌ها و پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، حق رأی و موارد مشابه استفاده می‌شود.

با نابودی استیبل کوین UST، چه استیبل کوینی بخریم؟

با فروپاشی شبکه قبلی، تمام استیبل کوین‌های ترا نیز ارزش خود را از دست دادند و امروزه دیگر استفاده نمی‌شوند. در حالی که این اتفاق اثر منفی در بازار استیبل کوین‌ها داشت، اما هم اکنون استیبل کوین‌های موفق و معتبری در بازار وجود دارند که همچنان به صورت گسترده خرید و فروش آن‌ها انجام می‌شود. یکی از بهترین این استیبل کوین‌ها تتر نام دارد که می‌تواند جایگزین مناسبی برای استیبل کوین‌های الگوریتمی شکست خورده مانند UST باشد.

آیا سال ۲۰۲۳ بهترین زمان برای خرید لونا و تتر است؟

تتر در سال ۲۰۱۴ عرضه شده است و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین ارزهای باثبات بازار شناخته می‌شود. تتر طی این سال‌ها همواره موفق شده است تا ارزش خود را با ۱ دلار آمریکا حفظ کند و حتی بدترین روزهای بازار مانند سقوط استیبل کوین‌های ترا نتوانستند تتر را با مشکلی مواجه کنند.

تتر با خزانه دلاری و دارایی پشتیبانی می‌شود و خطراتی که منجر به سقوط UST شد آن را تهدید نمی‌کند. تتر با توجه به اینکه قیمتی برابر با دلار آمریکا دارد، با توجه به شرایط اقتصادی کشور محبوبیت بسیاری پیدا کرده است و بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی به خرید تتر روی آورده‌اند تا از تورم و کاهش ارزش سرمایه در امان بمانند.

تتر با توجه به اینکه یک ارز دیجیتال است، به راحتی می‌توان آن را با ریال خرید و در کیف پول‌های امن ارز دیجیتالی قرار داد و امروزه در صرافی‌های مختلفی خرید و فروش تتر با بهترین قیمت امکان‌پذیر است.

منبع: صرافی ارز دیجیتال سرمایکس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1716231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =