اعلمی‌فریمان: ونزوئلا هم از روسیه قطع امید کرد/ ایران به تصمیم شجاعانه نیاز دارد

یک کارشناس مسائل ونزوئلا می‌گوید شش ماهی که قرار است ونزوئلا نفتش را بفروشد ازمونی برای دولت است که هم مذاکره با مخالفان را پیش ببرد و هم اقتصاد را بهبود بخشد. قطعا وضعیت اقتصادی این کشور با این شرایط بهتر خواهد شد.

مهسا مژدهی: ونزوئلا کم کم لباس رزم با امریکا را از تن خود در آورده و به میدان گفتگو و مذاکره با کشورهای غربی و غول های نفتی روی آورده است. تابستان امسال واشنگتن بخشی از تحریم‌های نفتی این کشور را به خاطر جنگ اوکراین و مشکل انرژی لغو کرد و این فرصت برای مادورو فراهم شد تا با سال‌های مشکلات اقتصادی فجیع، قدم در مسیر بهبود وضعیت بردارد. رییس جمهور چپ گرا و سابقا یک‌دنده کاراکاس حالا اعلام کرده که برای مذاکرات مستقیم با ایالات متحده امادگی دارد. او حالا رقیب خود خوان گوایدو را که در سه سال گذشته تبدیل به رییس جمهوری خودخوانده شده بود به کنار رانده و مسیر پیشرفت را بر روی خود باز می بیند.

در خبرآنلاین با هادی اعلمی فریمان کارشناس مسائل آمریکای جنوبی در مورد چرخش مادورو و مقایسه آن با وضعیت ایران به گفتگو نشستیم:

اعلمی‌فریمان: ونزوئلا هم از روسیه قطع امید کرد/ ایران به تصمیم شجاعانه نیاز دارد

بیشتر بخوانید:

مادورو چگونه کشورش را از شر تحریم‌ها نجات داد؟

مخالفان ونزوئلا رهبران جدید انتخاب کردند

هادی اعلمی فریمان کارشناس آمریکای لاتین در مورد تصمیم ونزوئلا برای گفتگو با اپوزیسیون می‌گوید: عمده ترین مساله‌ای که باعث تصمیمات اخیر ونزوئلا شده، جنگ اوکراین بود. جنگ بین اوکراین و روسیه معاملات منطقه ای و جهانی را عوض کرد. البته مذاکرات بین مخالفان و مادورو دو سالی هست که در حال انجام است اما من فکر می‌کنم مهم ترین مساله قطع امید از معاملات با روسیه و یکی هم مشکلات اقتصادی است که ونزوئلا با آنها دست و پنجه نرم می‌کند. مجموع اینها او را به این نتیجه رساند که تجدید نظری روی سیاست های داخلی خود داشته باشد. او خودش بارها مساله تجدیدنظر و مذاکره با امریکایی ها را مطرح کرده بود و امریکایی ها مخالف بودند. اما ظاهرا الان چون امریکا هم به منابع انرژی نیاز دارد، احتمالا به نتیجه می‌رسد.

او در مورد آینده سیاسی مادورو گفت: سیستم سیاسی ونزوئلا سالهاست که بر اساس آرای مردمی جلو می‌رود. من بعید میدانم که اتفاقات اخیر باعث اتفاق خاصی برای مادورو شود. او ترجیح می دهد که یک انتخاباتی برگزار شود و او بار دیگر از آن برنده بیرون بیاید. او در حال خریدن وقت است و امید دارد که بتواند در انتخابات آینده هم پیروز شود. مخالفان بین خود اختلاف دارند و به وحدتی نرسیده اند. بزرگ ترین چهره آنها خوان گوایدو است که موفق نشد و کنار گذاشتن او یک شکست به حساب می آید.

فریمان در مورد مذاکرات مادورو و شرکت های نفتی بین المللی توضیح داد: بازار نفت در دنیا و تاسیسات نفتی به طور کامل تحت سرمایه گذاری شرکت های بزرگ بین المللی است. اینها هر جایی که حضور نداشته باشند قطعا سرمایه گذاری هم صورت نخواهد گرفت و ریسک بالا می‌رود. اینها تنها شرکت‌هایی هستند که در بازار نفت تاثیر و نفوذ فوق العاده دارند.سیستم نفتی ونزوئلا مستهلک شده و نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دارد. کار با شرکت های بزرگ مهم ترین پنجره هایی است که به سمت مادورو و شرکت ملی نفت ونزوئلا گشوده شده و یک فرصت تاریخی است که دولت مادورو دارد از آن بهره برداری می کند. این شش ماهی که قرار است ونزوئلا نفتش را بفروشد ازمونی برای دولت است که هم مذاکره با مخالفان را پیش ببرد و هم اقتصاد را بهبود بخشد. قطعا وضعیت اقتصادی این کشور با این شرایط بهتر خواهد شد.

اعلمی در مورد مشابهت بین امکاناتی که برای ایران جهت بهبود وضعیت اقتصادی وجود داشت و شرایط ونزوئلا گفت: نقطه کلیدی در بحث ایران موضوع تحریم هاست. تا زمانی که سازوکاری برای رفع تحریم ایجاد نشود؛ در سایر مسائل هم بهبودی نخواهیم داشت. ما در داخل نیاز به تصمیم شجاعانه ای داریم تا روابط ایران و غرب را حل و فصل کرده و مدیریت تنش انجام شود و پنجره بازی برای ورود سرمایه گذاران نفتی ایجاد شود. بحث تحریم ها الان مانع از هر اقدامی است. در مرحله اول باید بحث تحریم ها حل و فصل شود.

او ادامه داد: در ونزوئلا علی‌رغم این که سوسیالیسم حکمفرماست اما مواضع ضد امریکایی که در ایران شاهد آن هستیم در کاراکاس وجود ندارد. هم چاوز و هم مادورو علاقه خود را بارها به گفتگو با امریکا ابراز تمایل کرده بودند؛ به شرطی که غرب کاری با سیاست مادورو و سوسیالیسم حاکم در ونزوئلا نداشته باشد. اما در مورد ایران در دورنمای نزدیک نمی توانیم در نظر بگیریم که ایران در روابط خود با غرب تجدید نظری انجام دهد. جمهوری اسلامی ایران این قدرت را دارد که مسائل با غرب را حل کند اما در حال حاضر به نظر نمی آید که اراده ای در داخل کشور برای این موضوع وجود داشته باشد. ونزوئلا راحت تر کنار آمده چون وخامت شرایط برای آنها خیلی ملموس بوده. چپ‌های جدیدی هم که آمده‌اند در کشورهای دیگر امریکای جنوبی مشکلی با آمریکا ندارند و این روی روحیات آقای مادورو هم تاثیر خواهد گذاشت.

311312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1717189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =