ایسنا نوشت:

اتحادیه اروپا در واکنش به اظهارات اخیر رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، اعلام کرد که ایران باید پیش از هرگونه لغو تحریم به تعهدات بین‌المللی خود درباره فعالیت‌های هسته‌یی این کشور عمل کند.

مایکل‌مان، سخنگوی کاترین اشتون و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه با اشاره به اظهارات فریدون عباسی مبنی بر این‌که آژانس می‌تواند در صورت لغو تحریم‌ها علیه ایران، در یک دوره پنج ساله بر برنامه هسته‌یی ایران نظارت کند، گفت: ایران باید به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل کند.

فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگویی با ایسنا که روز دوشنبه منتشر شد، درباره نحوه همکاری با آژانس برای پاسخ به سوالات آژانس اظهار کرد: "ایران در چارچوبی که از حقوق هسته‌یی‌اش در قبال انجام تکالیفش بهره‌مند شود با آژانس همکاری می‌کند."

وی در پاسخ به این پرسش که در قبال پاسخ به سوالات آژانس درباره مطالعات ادعایی انتظار ایران از آژانس چیست؟‌ با تاکید بر این‌که مطالعات ادعایی بی‌پایه و اساس و جعلی است، در عین حال یاد‌آور شد: پیشنهاد دادیم که در طی پنج سال، آژانس فعالیت و برنامه هسته‌یی ایران را تحت نظارت کامل بگیرد به شرط آن‌که تحریم‌ها از ایران برداشته شود."

عباسی با بیان این‌که به مدیرکل پیشنهاد کردم برای اطمینان از این‌که ایران مواد هسته‌یی اظهارنشده ندارد در یک دوره پنج ساله نظارت بر برنامه هسته‌یی ایران را انجام دهد، افزود: "با برداشتن تحریم‌ها و اجرای تکالیف متقابل میان طرفین، بدون این‌که به موضوع مطالعات ادعایی و ابعاد نظامی وارد شوند آژانس می‌تواند فعالیت‌های هسته‌یی ایران را به طور کامل تحت نظارت قرار دهد."

در همین حال رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه همکاری ایران با آژانس را در حد استاندارد و مقررات انجام می‌دهیم، گفت: ما تکلیف بیشتری را نمی‌پذیریم.

فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز در حاشیه مراسم یادواره شهدای ترور کارکنان دولت در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص اینکه منظور شما از همکاری کامل با آژانس چیست؟ گفت: ما همواره با آژانس همکاری کاملی داشتیم و در حال حاضر نیز این همکاری کامل ادامه دارد.

به گزارش فارس وی افزود: ما حتی بیش از حدی که بعضا در استاندارد آژانس است تاکنون با این نهاد بین‌المللی همکاری کردیم و اطلاعات‌مان را در اختیار آژانس گذاشتیم.

عباسی در خصوص اینکه آیا این همکاری کامل به معنای پروتکل الحاقی است؟ نیز اظهار داشت: ما همکاری را در حد استاندارد و مقررات انجام می‌دهیم، به شرطی که حقوقمان را رعایت کنند و تکلیف بیشتری را نمی‌پذیریم.

 /29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =