دانشگاه تهران چون هر سال رتبه های تک رقمی کنکور را جذب می کند و برای همین عادی شده است و کسی، اهمیتی نمی دهد

امید سلیمی بنی: سارا تراب دانش آموزی که سال گذشته، رتبه دو کنکور علوم انسانی را به دست آورده از بهبهان به تهران آمد تا درس بخواند. اکنون او می گوید از دانشگاه تهران راضی نیست، چون برای مسئولان دانشگاه، دیدن نخبگان کنکور، عادی شده است.

دیدگاه شما درباره دانشگاه از پارسال تا حالا چقدر تغییر کرده است؟

یکی دو ترم وارد دانشگاه شده ایم، فضا را دیده ایم و ایده هایمان خیلی عوض شده. نگاه به دانش، انگیزه ها و اولیتها فرق می کند. بیشتر گلایه از این است که در دبیرستان، خصوصا علوم انسانی، برای ادامه تحصیلمان در دانشگاه آشنایی داده نشد. باید خودتان بروید دانشگاه و بفهمید. کافی است کسی در یکی دو ترم اول، نداند کجاست و بعد، می بینید که انصراف داده است.

یعنی از رشته تحصیلی تان راضی نیستید؟

روحیه و آرمان هایم با مباحث این رشته هماهنگ است، شاید جزئیاتش را دوست نداشته باشم، ولی روحیه اجتماعی بودنم، متناسب با این رشته است. بعد هم باید همه جانبه مسایل را نگاه کرد. یک کنکوری تک رقمی از من پرسید فضا چطور است، گفتم نباید تک بعدی باشی. وارد دانشگاه که شدی، باید با هر استادی، در هر مقامی که هست بتوانی ارتباط برقرار کنی، از او چیزی یاد بگیری.

از انتخاب رشته و محل تحصیل راضی هستید؟

از دانشگاه تهران نه، ولی از رشته ام راضی ام.

چرا از دانشگاه تهران رضایت ندارید؟

دانشگاه تهران، تمرکز خاص و ویژه روی این رشته ندارد. حاشیه پررنگ تر است. حاشیه های سیاسی، تفکرات مختلف، باندها و گروه هایی که ایده هایشان را به همدیگر جابه جا می کنند و دانشجویان را به طرف خودشان می کشند، خیلی فعالند. اگر فلان استاد بداند در فلان گروه هستی که چندان با او سازگار نیست، در نمره تاثیر می گذارد. حقوق را در کتابها می توان خواند ولی وقتی وارد دانشگاه می شوی، تمام این مسایل عوض می شود.

درباره تغییر دادن سرفصلهای رشته های علوم انسانی، به خصوص حقوق، نظرتان چیست؟

همه جای حقوق را نمی شود تغییر داد. بخشی از علوم حقوقی هستند که سیستماتیک نیستند، ما بدون دانستن مطالب ابتدایی، مجبوریم به مسایلی بپردازیم که اطلاعی از آن نداریم. ما چون از بیرون نگاه می کنیم، می گوییم حقوق رشته به روزی است، ولی در عمل که نگاه می کنیم، این موضوع، امکان ندارد. انگار حقوق به مصلحت دیگری به روز می شود نه مقتضیات زمان. مسایلی مانند تفکیک جنسیتی نیز حاشیه به وجود آورده و وقتی در حاشیه باقی می مانیم، مسایل، وجهه شان را از دست می دهد. من قرار است به عنوان یک خانم، امروز در کلاس، با آقایان و کار کردن با آنها آشنا شوم. بخشی از حقوق، به مطالعه مربوط است، ولی قسمتهای زیادی از آن، در جامعه شکل می گیرد.

درباره بازنشستگی استادان چه نظری دارید؟

درباره این نظری نمی دهم. باید به توانایی استادان نگاه کرد. یکی دو مورد از استادان بودند که بازنشسته شدند و بچه ها می گویند این استادان، سر کلاس، ایده های خود را به دانشجو منتقل می کرده اند. 

اگر می گفتند برای ادامه تحصیل در بهبهان بمانید، چه کار می کردید؟

قبول نمی کردم.

درباره مهاجرت به خارج از کشور هم قبول نمی کنید؟

ترجیح می دادم یکی دو ترم اینجا باشم، بعد بروم. چون باید می دانستم در دانشگاه های ایران چطور تحصیل می کنند. با این حال می خواهم فضای حقوقی دیگری را تجربه کنم، برای همین می خواهم بروم.

چه دلیل دیگری برای ترک وطن دارید؟

به نظرم می آید اینجا شایستگی هایمان را جواب نمی دهند. دور و بری هایمان به ما می گویند شما نابغه اید، ولی وقتی وارد دانشگاه می شویم، به ما بی احترامی می کنند. برخوردهایشان شایسته نیست و حتی تشر هم می زنند. شاید کشورهای دیگر اینطور که می گویند احترام و لیاقت بیشتری را به کسی که عنوان نخبه را دارد، قائل هستند.

به عنوان نخبه کنکوری، وزارت علوم برای شما چه تسهیلاتی قائل شد؟

از طرف بنیاد ملی نخبگان، ماهانه به ما 130 هزار تومان، آن هم با 9 ماه تاخیر می دهند. وقتی خودم را در آنجا معرفی کردم، گفتند شما دنبال پول آمده ایم، درس خوانده اید تا بیایید و پول بگیرید. این حرف، جواب من نیست. چرا اینطور حرف می زنند؟ ممکن است احتیاج داشته باشم به این پول، ولی منت چنین پولی را برای چه به گردن آدم می گذارند؟

دانشگاه تهران تسهیلاتی به شما نداد؟

خیر، تسهیلاتی خاصی ندارد. انگار برایشان خیلی عادی است که رتبه های تک رقمی را هر سال جذب می کنند. فکر می کنم این باید یک افتخار برای دانشگاه باشد. ولی انگار برخوردهای نامناسب با نخبگان عادی شده، جالب اینجاست مردم می گویند شما نخبه اید و خیلی بهتان خوش می گذرد.

با این توصیفات، ادامه تحصیل تا کجا خواهد بود؟

دوست دارم در رشته خودم صاحب نظر باشم.

47/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۸
    7 0
    یاد حرف رتبه دو انسانی امسال افتادم فک کنم اونم یکی دو ترم آینده به همین وضع این خانم دچار بشه!!!
  • بدون نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۸
    4 0
    درد همه این دردها خصوصی سازی آموزش است و بهبود فضای دیپلماسی که به افتتاح شعب دانشگاه های برتر دنیا در داخل منجر میشود. وگرنه تمام نخبه گان ما دیر یا زود فرار خواهند کرد.
  • بدون نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۸
    3 4
    ترم اول و دوم که درس تخصصی و خاصی ارایه نمیشود٬ چطور به این نتیجه رسیده اند که سطح دانشگاه پایین و استادان نظراتشان را القا میکنند؟! ضمنا اینظور که ایشان تصور نخبگی دارند٬ اونطرف هم به مشکل برمیخورند...
  • رضا کارباتی اصل IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۸
    1 3
    با نطر ایشان کاملا موافقم حق داردتو کشور ما بعضی اساتید چشم دانشجویانی که بهتر از خودشان باشد را ندارند و به آنها تهمت هم می زنند. آقا شایسته سالاری تو کشور ما هیچ وقت نهادینه نشده است. ما دانشجویان نخبه به ایرانی بودن خود عشق می ورزیم و با وجود مشکلات فراوان از تلاش های خود برای رساندن ایران به بلندترین جایگاه ها تا آنجا که می توانیم تلاش می کنیم. درود خداوند متعال به همه تلاش گران عرصه ی علمی کشورمان.
  • فاطمه US ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۸
    5 4
    بعضیها هنوز انگور نشده ،میخواهند مویز بشوند!
  • بدون نام IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۸
    0 0
    خدا رو شکر که ما ریاضی ها دانشگاه شریف داریم و می تونیم بدون حاشیه درس بخونیم. امیدوارم وضع دانشگاه تهران هم بهتر بشه. شنیده بودم سیاوش مهران هم دانشگاه تهران نمیره.نمیدونم شایدم شایعه بوده.
  • بدون نام IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۸
    6 2
    من این خانم را میشناسم چون در دپانتخابات شورای صنفی دانشگده رای نیاوردند این اظهار نظر را کرده اند
  • میثم IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۸
    3 13
    این خانم فک کرده که از بقیه مردم سر تره نخبه نخبه چیه این روزا راه انداختن شما برو این آدما رو ببین یه کم توجه کنی میبینی فقط تو یک جنبه پیشرفت کردن در بقیه زمینه ها نرمال نیستند بعد هم یک عمر با پول مفت من و تو تحصیل کردن فکر کردن مال باباشونه اون خارج هم که کلی تسهیلات میدن بهشون به خاطر اینه که وضع کلی جامعشون خوبه به بیکار کلی حقوق میدن چرا به دانشجو ندن میخوان برن خارج برن ولی قبلش اون پولایی که از جیب من و تو دادن واسه تحصلاتشونو باید پس بدن
  • بدون نام IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۸
    10 1
    هر جا می ری موفق باش فقط یادت باشه اگه ایران را نسازیم هیچ کی نمی یاد بسازدش برامون.
  • بدون نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    11 12
    اوه خانم ؟ چه جو گیره؟؟؟؟؟ بابا حالا خوبه داری لیسانس می خونی . حالا یه کم بالاتر برو .(بچه جو گیره کلمه نخبه شده) میگه دورو بری ها میگن نخبه اما دانشگاه تشر میرن ،خوب چیکارت کنن؟؟ با تخت روان ببرن بیارن تو را؟؟؟ مگه فقط تو هستی ؟؟؟ ما دکتر شدیم اینهمه ادعا نداریم . شاید برخی افراد رفتار خوبی نداشته باشند اما این دلیل خروج از کشور نیست.این نشان میده که خانم خیلی بچه تشریف دارن
  • حمید IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    13 5
    این خانوم هنوز تو جو رتبشون مونده و هنوز نمیدونه چقدر فاصله هست تا نخبه شدن،ایشون که دو ترم رو در دانشگاه های خودمون نمیتونن تحمل کنند خارج رو میتونند تحمل کنند؟
  • مریم IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    4 2
    وا!
  • بدون نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    2 3
    ایشان درست می گویند.
  • بدون نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    5 3
    حالا دانشگاه تهران بده، كجا خوبه؟ الان ايشون ترجيح ميدن دانشگاه آزاد درس بخونن يا دانشگاه هاي خارجي رو ترجيح ميدن ؟ برن دانشگاه خارج از كشور بعد از دو ماه غرغرشون شروع نميشه؟ كلا معلوم نيس دليل مصاحبه با اين خانم چيه. چرا با بقيه حرف نميزنين خبرآنلاين؟
  • بدون نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    5 7
    تو خارج هم دیگه حلوا حلوا نمی کنن نخبه ها رو اونجا هم اونقدرها خبری نیست، باید خودتون رو دوبرابر ایران اثبات کنین!
  • بدون نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    1 6
    دانشجو یعنی فراری، فرار از بیکاری خواهر خوبم بخون بخون تا مثله من بشی فوق لیسانس بیکار بعد اگه شوهرم نکردی وااسفا
  • بدون نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    14 5
    کسی که فکر کنه دیوانه هست غیر ممکنه که واقعا باشه و کسی که خودش فکر کنه نابغه هست هم همینتوره.دوست عزیز نابغه کسیست که ضریب هوشی بالایی دارد نه کسی که زیاد درس میخواند
  • هموطن IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
    4 5
    امید وارم که تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار نگیری ومثل بعضیها که به خارج از وطن مهاجرت کردند تا به دشمنان اسلام خدمت کنند در مقابل پول
  • فیلسوف IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
    4 6
    امیدوارم تحت تاثیر خانم پزشکی رتبه1 کنکور89 واقای جهانسوزی رتبه3 تجربی که رفتن کانادا قرار نگرفته باشید عقلانی زندگی کن
  • بدون نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
    6 1
    خب این طبیعیه که وقتی دانشگاهی همش تک رقمی دور و برش باشن براش مهم نیست! وقتی ایشون با مردم عادی مقایسه میشن،خب نخبه محسوب میشن ولی قرارنیست توی دانشگاه هم نخبه محسوب بشن! توی دانشگاه خیلی نخبه ترها هم هستن! اگه توی همین دانشگاه از بین دانشجوهاش نخبه شد،یعنی مقاله جدید ایده های جدید و غیره دادولی بازم توجه نکردن اونوقت باید بهتشون حق داد!
  • مزدک ناشناخته IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    9 1
    سلام میدونید مشکل کجاست دوست گلم شما با دید نخبه بودن رفتید دانشگاه در حالی که دقیقا به فرمایش بی نام کسی که درس را خوب خوند اون همو با معلمای خوب در مدرسه خوب کار سختی نکرده اگر شما تو مدرسه ای بودی که معلم عربیش تنها 5 جلسه سر کلاس امده بود و سوالات کنکور را دبیرها نمیتونستند جواب بدن اون وقت شاید میشد لقب نخبه را به شما داد . محض اطلاع دوستان عرض کنم تمام رتبه های برتر کنکور دبیران و مدرسه خوبی داشتند مثلا کمی دقت کنید که چرا بیشتر رتبه های خوب مال غرب کشوره ؟ در ضمن ایا این عدالته که تنها در بعضی شهرها مدرسه خوب هست که برای تیز هوشان و فرزانگان هم باید پول داد پس ایا کسی که با پول رتبه میاره نخبه است امیدوارم این مطلبم حذف نشه شاد و. پیروز باشید
  • سيامك IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    10 2
    در ايران، رشته حقوق را بايستي در دانشكده حقوق دانشگاه شهيد بهشتي خواند كه قطب حقوق كشوره
  • بدون نام IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    17 5
    این خانم جوگیر شده مگه چیکار کردی که نخبه شدی خودتون رو سه سال حبس میکنید تو خونه میشید نخبه به شما فقط باید گفت درس خون .شما توهم خود بزرگ بینی دارید.مگه دکترا گرفتی که این همه ادعات شده خیلی بزرگتر از شما تواین مملکت دارن از دل وجون کار میکنن ادعاشون هم نمیشه.شما با یه روانشناس صحبت کن
  • بی نام A1 ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
    0 0
    اصلا مگه کسی توی ایران برای رتبه های تک رقمی علوم انسانی ارزش قائله؟