۰ نفر
۱۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۴:۵۷

جام جم نوشت:

با وجودی که وزارت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر به جداسازی انواع مدارس و تفکیک دانش‌آموزان در آنها اصرار دارد، برخی کارشناسان این جداسازی را نامناسب و حتی غیرضروری می‌خوانند.

به گفته برخی از این کارشناسان افزایش انواع مدارس و تقسیم‌بندی مدارس به دولتی، غیردولتی، نمونه‌دولتی، غیرانتفاعی، هیات امنایی، تیزهوشان، استثنایی، شاهد، اسلامی و... منجر به سردرگمی والدین در ثبت‌نام فرزندانشان می‌شود، ضمن این که عملکرد این مدارس تفاوت چندانی با هم ندارد و مزیت هرکدام بر دیگری مشخص نیست.

حسین حسنی‌بافرانی، نماینده مجلس دیروز با بیان جداسازی دانش‌آموزان در مدارس مختلف، گفت: طی سالیان اخیر جداسازی مدارس به انواع مختلف تیزهوشان، غیرانتفاعی و نمونه دولتی زیاد جالب نبوده است، در حالی که تمام دانش‌آموزان باید در یک مدرسه و محیط درس بخوانند و جداسازی آنها از مقاطع دبستان تا پیش‌دانشگاهی مناسب به نظر نمی‌رسد. شاید عده‌ای از دانش‌آموزان ضریب هوشی بالایی داشته باشند اما این‌که دانش‌آموزان عادی را از دانش‌آموزان تیزهوش جدا کنیم، خود مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

هر چند تفکیک تعداد دانش‌آموزان در این مدارس بر اساس آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش روشن نیست، اما تحصیل حدود 90 درصد دانش‌آموزان کشور در مدارس دولتی و نزدیک به 8 درصد در مدارس غیردولتی نشان می‌دهد که هنوز اقبال خانواده‌ها از مدارس دولتی بیش از سایر مدارس است. این در حالی است که وزارت آموزش وپرورش می‌کوشد با هدف کاهش هزینه تحصیل بیش از 12 میلیون دانش‌آموز بر تنوع انواع مدارس بیفزاید. تاسیس مدارس غیردولتی در 2 دهه اخیر و نیز توسعه مدارس هیات امنایی در 7 سال گذشته با همین هدف صورت گرفته است.

در حال حاضر هرچند شهریه مدارس غیردولتی در مقاطع سه گانه تحصیلی از یک میلیون و 600 تا 7میلیون تومان متغیر است، اما کیفیت آموزش در برخی از این مدارس تفاوت چندانی با مدارس دولتی ندارد. فاطمه یعقوب‌زاده، کارشناس آموزش و مشاور تحصیلی در این باره می‌گوید: در حال حاضر والدین برای انتخاب مدرسه برای فرزندانشان با سردرگمی روبه‌رو هستند و ادارات کل آموزش و پرورش در استان‌ها ومناطق، خانواده‌ها را برای انتخاب مدارس و مزایای هرکدام توجیه نمی‌کنند.

به گفته وی، هنوز بسیاری از والدین، مدارس هیات امنایی را نمی‌شناسند و همه خانواده‌ها آرزو دارند که فرزندانشان در مدارس تیزهوشان درس بخوانند در حالی که در بسیاری از موارد نحوه آموزش در این مدارس از استاندارد خاصی پیروی نمی‌کند.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =