پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا به منظور افزایش سطح آگاهی هموطنان عزیز در ارتباط با عملیات بانکی و خنثی نمودن ترفندهای مجرمان بصورت تشریحی نحوه فعالیت مجرمان را بیان کرد.
به گزارش ناجا یکی از روش های کلاهبرداری که در ماه های اخیر با شگردی جدید توسط افرادی سودجو به مرحله اجرا گذارده می شود به فریب اذهان عمومی و بخصوص جامعه اصناف و بازاریان از طریق تلفن بوده که از این طریق مبالغ قابل توجهی کلاهبرداری انجام شده است .
در اکثر این موارد ابتدا کلاهبرداران اطلاعات لازم درباره فرد قربانی (سوژه ) را درخصوص شغل و نحوه فعالیت ، شماره تماس را به دست می آورند وسپس با توجه به نوع شغل بافرد مورد نظر تماس گرفته و خودرا با القابی مانند دکتر و مهندس معرفی می نمایند وبه صورت صوری قیمت اجناس یا خدمات را سوال می نمایند وجنس مورد نظر را سفارش می دهند و اصل سناریوی کلاهبرداران از لحظه ای شروع می شود که می گویند قصد پرداخت مبلغی را به عنوان پیش پرداخت دارند و شماره کارت عابر بانک فروشنده را گرفته و به وی می گویند که به دلیل داشتن حساب ارزی ، حتما " می بایست به یک دستگاه عابر بانک مراجعه کنند تا انتقال وجه صورت پذیرد.
پس از مراجعه صاحب مغازه به دستگاه عابر بانک ، فرد کلاهبردار از سوژه می خواهد که کارت خودرا وارد دستگاه خودپرداز کند و زبان انگلیسی را انتخاب نماید .به دلیل عدم آشنایی مغازه دار ( طبق اطلاعات کسب شده در مرحله اول ) فرد کلاهبردار بدون متوجه شدن مغازه دار به او ارقام و گزینه هایی را راهنمایی می کند که در واقع مبلغ مشخصی از حساب سوژه به حساب کلاهبردار واریز می شود .
/5656
نظر شما