مقامات رسمی بارها گفته اند تبلیغات در شبکه های ماهواره ای غیرمجاز ممنوع است ولی هنوز قانونی در این مورد تصویب نشده و معلوم نیست شبکه های که برای تبلیغات مجازند، کدامند.

امید سلیمی بنی: مسئولان مختلف، بارها اعلام کرده اند صاحبان مشاغل و اصناف نباید تبلیغات خود را به شبکه های تلوزیونی غیر مجاز بسپارند، ولی آنان تاکنون مشخص نکرده اند شبکه های ماهواره ای مجاز، کدام شبکه ها هستند. اکنون با اعلام اینکه شبکه های مجاز ماهواره ای اخیر از جمله ایرانیان، آی.سی.سی و پرشین تی وی مجددا لغو مجوز شده اند، سردرگمی فعالان اقتصادی که می خواهند کالاها و خدمات خود را تبلیغ کنند، بیشتر شده است.

با این وجود، پلیس همچنان می گوید تبلیغات کالاها از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای غیرمجاز باعث تضعیف نظام و ضربه‌زدن به اقتصاد کشور می شود، زیرا این شبکه ها به همین دلیل راه اندازی شده اند. برای همین، مردم، کالاهای خود را از شبکه های غیر مجاز ماهواه ای تبلیغ نکنند.

چندی پیش، وزارت فرهنگ و ارشاد علام کرده بود هر تبلیغی در ماهواره ها، ممنوع است. مسئولان این وزارتخانه، تاکید کرده بودند انجام هر گونه تبلیغات در شبکه های ماهواره ای بر خلاف قوانین جاری کشور است.

مدیران وزارت ارشاد می گویند مردم به جای تبلیغات در ماهواره ها، بهتر است به سمت وسوی تبلیغ در تلویزیون رسمی کشور و مطبوعات داخلی بروند. آنها از قابل اعتماد بودن رسانه ملی، رسانه های مکتوب، آگهی نامه ها و تبلیغات محیطی مجاز صحبت می کنند.

قانون چه می گوید؟

در 25  تیر ماه سال 1385 معاون اول وقت رئیس‌جمهور طی بخشنامه‌ای اعلام کرد: "فعالیت‌های تمامی شبکه‌های تلویزیونی فارسی ‌زبان مستقر در خارج از کشور که در فضای کشور برنامه پخش می‌کنند بر اساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران غیر مجاز است لذا انجام هر نوع مصاحبه، ارسال خبر و «سفارش آگهی» به شبکه‌های یاده شده، ممنوع بوده و لازم است از انجام هرگونه اقدام در این زمینه خودداری شود."

با این وجود، مجلس تاکنون قانونی برای منع تبلیغ در شبکه های ماهواره ای، تصویب نکرده است. تنها در ماده 10 قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره مصوب سال 74، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران، مجاز شده اند به تناسب مسئولیت‌های خود دستورالعمل‌هایی را برای تعیین آگهی‌های تبلیغاتی غیر‌مجاز تدوین و بنابر حوزه صلاحیت خود رأساً و به‌طور جداگانه به ناشرین، مطبوعات و بنگاه‌های تبلیغاتی و همچنین واحدهای داخلی و تابع خود ابلاغ کنند."

با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد و صدا وسیما، برای واحدهای داخلی و تابع خود، مجاز به صدور  دستورالعمل شده اند، مشخص نیست به جز "معاند بودن شبکه های ماهواره ای فارسی زبان" مستمسک قانونی برای جلوگیری از پخش تبلیغات چیست.

ماهواره، ارزان تر  از تلوزیون رسمی

واقعیت این است که تبلیغات تلوزیونهای ماهواره ای، بسیار ارزانتر از تلوزیون رسمی کشور، تمام می شود. گفته می شود هزینه تبلیغات در شبکه های ماهواره ای که به خاطر پخش موزیک و فیلم، نفوذ مناسبی در میان مردم یافته اند، روزانه 30 هزار تومان برای 4 یا 5 نوبت پخش در روز تعیین شده است، در حالی که تعرفه پخش تبلیغات در صدا و سیما، چندین برابر این مبلغ است.

از سوی دیگر، روزنامه شرق، به نقل از مرکز افکار سنجی صدا و سیما، تحقیقی را منتشر کرد که نشان می داد بیش از 65 درصد خانواده های ایرانی، بینندگان ماهواره بودند، به همین دلیل نمی توان انکار کرد نفوذ شبکه های ماهواره ای، به خصوص شبکه های جوان پسند که موسیقی و برنامه های سرگرم کننده پخش می کنند، در خانواده ها بسیار بالاست.

از سوی دیگر، دیده شده است که بسیاری از داروها و کالاهای تبلیغ شده در ماهواره، فاقد استاندارد لازم و به تعبیری، بیماری زا هستند. پزشکان متخصص می گویند استفاده از داروهای ماهواره ای که برای ترک اعتیاد، رژیمهای زیبایی، لاغری و مشکلات جنسی تبلیغ می شود، ضرر و زیانهای فراوانی به دنبال دارد. دیوانگی، اعتیاد، مشکلات غدد و عوارض دیگر از جمله تبعات استفاده از این داروهاست.

با این وجود، هنوز دستورالعمل خاصی برای تبلیغات ماهواره ای به واحدهای تولیدی ابلاغ نشده و مشخص نیست شبکه های مجاز ماهواره ای برای دادن تبلغ کالا و خدمات، کدام تلویزیونها هستند.

در جدول زیر، برخی اظهار نظرها درباره تبلیغات در تلوزیونهای ماهواره ای را می خوانید:

نام

سمت/عنوان

موضع

خلاصه اظهارات

 

سید رضا اکرمی

نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی

مخالف

استفاده از ماهواره در کشور ما برابر قوانین و مقررات ممنوع اعلام شده است اما بهرحال ماهواره وسیله‌ای است که در حال حاضر دارای بیننده است، در نتیجه نمی‌توان جلوی تبلیغ این کالاها را گرفت و تنها راه این است که با تقویت صداوسیما کاری کنیم که تولیدکنندگان تشویق به تبلیغ در رسانه ملی شوند.

علیرضا کریمی

مدیر کل دفتر تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مخالف

شبکه های رسانه ملی، رسانه های مکتوب، آگهی نامه ها و تبلیغات محیطی دارای مجوز، مجاری قابل اعتماد برای تبلیغات هستندهر گونه تبلیغی خارج از این چارچوب، فاقد وجاهت قانونی است. شکایت های بسیاری از جانب مردم به مراکز مختلف از جمله وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و اتحادیه تولیدکنندگان محصولات خانگی رسیده که حاکی از نارضایتی مصرف کنندگان محصولات و کالاهای تبلیغ شده در شبکه های ماهواره ای و سایت های اینترنتی غیرمجاز است. در اغلب موارد، مصرف محصولات تبلیغ شده در شبکه های ماهواره ای با عوارض جسمی و روحی همراه و در برخی موارد نیز ضرر ناشی از مصرف این محصولات جبران ناپذیر بوده است. بسیاری از محصولات دارویی، آرایشی و بهداشتی در داخل کشور و در کارگاه های زیر زمینی تهیه می شود و به علت اینکه نمی توانند مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت یا سازمان استاندارد دریافت و در شبکه های داخلی تبلیغ کنند، متوسل به شبکه های ماهواره ای می شوند.

-

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مخالف

تهیه​کنندگان سینمای ایران حق فروش فیلم خود به شبکه​های ماهواره​ای را ندارند و نمی​توانند تبلیغات فیلم​های روی پرده​ را هم از این شبکه​ها پخش کنند.

خلیل هلالی محمدی

رییس پلیس نظارت بر اماکن پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا

مخالف

اصناف و تولیدکنندگان، کالا و اجناس خود را از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای غیرمجاز تبلیغ نکنند.تبلیغات برخی کالاها از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای غیرمجاز انجام می شود و از آنجایی که این شبکه‌ها در راستای تضعیف نظام و ضربه‌زدن به اقتصاد کشور راه‌اندازی شده‌اند، اصناف و فروشندگان از فروش کالاهای تبلیغی آنان خودداری کنند. شبکه‌های فارسی زبان معاند نظام برای جبران هزینه‌های خود اقدام به راه‌اندازی شبکه‌های تبیلغاتی کرده‌اند، از اصناف و تولیدکنندگان می خواهیم برای تبلیغات کالای خود از شبکه‌های داخلی کشور استفاده کنند.

دکتر رامین صادقی

داروساز

مخالف

شبکه های ماهواره ای علاوه بر پیامدهای منفی که برای افراد جامعه به وجود آورده اند با پخش تبلیغات پزشکی سلامت مردم را نیز تهدید می کنند.آنان با آگهی های فریبنده و ارائه داروهای معجزه گر مردم جامعه را گمراه می کنند و متأسفانه افراد ساده ای که در دام این تبلیغات می افتند کم نیستند. مهم ترین مسأله در مورد این داروها این است که هیچ کدام مورد تأیید مراجع معتبر علمی نیستند، چون اگر غیر از این بود بی تردید در مجلات علمی پزشکی معرفی می شدند. واقعیت این است که بیشتر این داروها به صورت قاچاق و با شماره های ایرانسل و گاه ثابت در سراسر کشور به دست مردم می رسد.

/45233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    2 0
    ببخشید نمایندگان محترم مجلس یعنیشما تو خونتون ماهواره ندارید!! باور کنیم خبرآنلاین!
  • رامین PL ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    1 0
    بهتره تبلیغات تو شبکه های صهیونیستی و بهایی مثل `من و تو` رو واسه شرکتهای خارجی فعال تو ایران مثل LG, SAMSUNG و... رو هم ممنوع کنیم تا هم با حمله به استراتژیه دشمنان نظام مقدس اسلامی اونها رو در رسیدنه به اهدافشون(از جمله: حمله به سبک زندگیه ایرانی-اسلامی,سمپاشی علیه پروژه های ملی مثل انرژی اتمی و... با تامین هزینه های لازم بوسیله تبلیغات کالاهای خارجی) ناکام کنیم. زنده باد ایران.