رییس سازمان انرژی اتمی عصر دوشنبه بعد از مراسم رسمی شروع بهره‌برداری مقدماتی از نیروگاه اتمی بوشهر در کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

مهمترین سخنان فریدون عباسی که ایسنا مخابره کرده است در ادامه می آید:

 مصوبه‌ی دولت درباره جابجایی ساکنان حاشیه‌ی نیروگاه بوشهر

  • بهتر است بزرگ‌ترهای قوم مصلحت جامعه را در نظر بگیرند و به رفع این مشکل بپردازند. ما نه می‌خواهیم به مردم این روستا چیزی کم‌تر بدهیم و نه مطمئنا آن‌ها می‌خواهند از دولت اضافه بگیرند. به هر حال باید بر روی رقمی توافق کنند که استانداری بتواند آن را پرداخت کنند. 
  • ما هم در تهران تلاش می‌کنیم بودجه‌ی لازم را فراهم کنیم. رییس‌جمهور دستور اولیه را صادر کرده‌ است. وزارت کشور عهده‌دار انتقال مردم اطراف نیروگاه بوشهر به مکان دیگری است. پس هرچه زودتر استانداری با مردم این منطقه به توافق برسد به نفع همه است. قطعا همه تلاش دارند رفاه مردم منطقه حفظ شود. البته مردم هم باید درخواست منطقی داشته باشند. 

آمادگی داریم به طور جدی وارد ساخت نیروگاه‌های اتمی شویم

  • ما آمادگی داریم به طور جدی وارد ساخت نیروگاه‌های اتمی شویم. با توجه به جمعیت و صنعت رو به رشد کشور نیاز به این بحث داریم. ما درباره‌ی سهم برق هسته‌یی با وزارت نیرو برای یک دوره‌ی 10 تا 15 ساله به توافق رسیده‌ایم و به زودی عدد مورد نظر نهایی می‌شود و بر آن اساس در مذاکره با کشورهای دیگر می‌توانیم وارد شویم. کشورهای مختلفی می‌توانند به ما برای ساخت نیروگاه پیشنهاد دهند که یکی از آن‌ها روسیه است. 

با حفظ عزت و احترام خودمان با روسیه تعامل می‌کنیم

  • روسیه از جمله کشورهایی است که در بحث آموزش هسته‌یی کمک زیادی به ایران کرد و به طور نسبی کسب دانشی که در روسیه برای اساتید و کارشناسان ایرانی شده است در مقایسه با برخی کشورهای غربی بیش‌تر بوده است. ما این را نباید نادیده بگیریم. روسیه کشور پیشرفته‌ای است. در تعامل با روسیه با حفظ عزت و احترام خودمان وارد تعاملات مناسب و معقول خواهیم شد. 
  • در زمینه‌ هسته ای روسیه کشوری قوی است و نشان داده صاحب سبک در ساخت نیروگاه‌های اتمی است و کار کردن با ایران فرصتی را برای روسیه ایجاد کرده است که خودشان را به کشورهای دیگر در دنیا برسانند. ما تکنولوژی آن‌ها را می‌شناسیم و می‌توانیم در آینده با آن‌ها همکاری داشته باشیم با این شرط که بومی‌سازی را مدنظر بگیریم. 

بعد از انتخاب سایت‌های جدید نیروگاهی به آژانس اطلاع می‌دهیم

  • سایت‌های هسته‌ای در استان‌های مختلف قرار می‌گیرند و ما در حال حاضر دنبال شناسایی آن‌ها هستیم. ما هیچ چیز پنهانی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداریم و هر وقت انتخاب سایت را انجام دادیم آن را به آژانس اطلاع می‌دهیم. 

از پیشنهاد روس‌ها برای بومی‌سازی فن‌آوری هسته‌ای استقبال می‌کنیم

  • تحریم‌های اعمال شده در چند سال گذشته علیه ایران موجب قدرتمند شدن این کشور در منطقه شده است. ما با قوت و قدرت به کار خود در استفاده از فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌یی ادامه داده و به تحریم‌ها توجه نخواهیم کرد.  
  • همان‌گونه که در صحبت‌های اخیر ذکر شده ما همکاری خوبی با روسیه و شرکت‌های روسی در زمینه هسته‌یی داشته‌ایم و یک نمونه بارز آن به نتیجه رسیدن نیروگاه اتمی بوشهر در حد فعلی است. در همین زمینه همکاری خوبی بین متخصصان دو طرف وجود داشته و این زمینه را برای همکاری‌های آینده فراهم می‌کند. ما به هر حال روی پیشنهادات روسیه برای توسعه نیروگاه‌های اتمی فکر خواهیم کرد و مطمئناً با تجربه مشترکی که به دست آورده‌ایم همدیگر را بیش‌تر از گذشته می‌فهمیم.
  • همان‌گونه که دوست‌مان- اشماتکو - گفته‌اند روس‌ها حاضرند در بومی‌سازی فن‌آوری هسته‌ای به ما کمک می‌کند ما از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172895

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۴
    0 0
    مگه تا امروز بومی نبود؟