سرنوشت نامعلوم ماشین و ربات ترانه گوش کن عجیب که ایلان ماسک به فضا فرستاد / عکس

پنج سال پیش شرکت اسپیس‌ایکس یک تسلا رودستر متعلق به ایلان ماسک، بنیان‌گذار خود را به فضا پرتاب کرد. اکنون این سوال پیش می‌آید که این خودرو الان کجاست؟ یک وب‌سایت می‌تواند نزدیک‌ترین پاسخ را به ما بدهد.

پریسا عباسی- در ۶ فوریه سال ۲۰۱۸، شرکت اسپیسX موشک آزمایشی فالکون هوی (Falcon Heavy rocket) را به اعماق فضا فرستاد که حاوی محموله خاصی بود.

سرنوشت نامعلوم ماشین و ربات ترانه گوش کن عجیب که ایلان ماسک به فضا فرستاد / عکس

یک تسلای رودستر قرمز رنگ، مدل ۲۰۰۸ که متعلق به ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس X و تسلا بود. این خودروی اسپورت با یک آدمک به نام «استارمن» که لباس فضانوردی به تن داشت و روی صندلی راننده نشسته بود، به سمت مدار مریخ فرستاده شد، که انتظار می‌رفت در نهایت در سیاره سرخ سقوط کند. اما در واقع از زمان پرتاب، در مداری نامنظم در منظومه شمسی سرگردان بوده است، و احتمال اینکه در آینده به زمین، زهره یا خورشید اصابت کند، کم است.

سرنوشت نامعلوم ماشین و ربات ترانه گوش کن عجیب که ایلان ماسک به فضا فرستاد / عکس

طبق نوشته سایت WhereIsRoadster.com، سایتی مستقل که موقعیت مکانی خودرو در فضا را ردیابی می‌کند، در حال حاضر، رودستر قرمز در فاصله ۳۲۶ هزار کیلومتری یا۱۸.۲ دقیقه نوری از زمین قرار دارد و با سرعت ۱۰ هزار کیلومتر در ساعت به سمت سیاره ما، در حال حرکت است. با استفاده از داده‌های ناسا و طبق اطلاعات سایت ردیاب، رودستر تقریباً هر ۵۵۷ روز یک بار به دور خورشید می‌گردد و به تا حال نزدیک به ۳.۲۸ بار به دور خورشید چرخیده است.

با این حال، هیچ کس به طور قطع نمی داند که آیا این ماشین هنوز سالم است یا نه. از مارس ۲۰۱۸، یعنی حدود یک ماه پس از پرتاب فالکن، اثری از آن مشاهده نشده است. به گفته اسپیسX در اکتبر ۲۰۲۰،رودستر برای اولین بار از کنار مریخ عبور کرده، اما این اظهارات ظاهراً بر اساس محاسبات ریاضی بوده و نه مشاهدات عینی.

سرنوشت نامعلوم ماشین و ربات ترانه گوش کن عجیب که ایلان ماسک به فضا فرستاد / عکس

مدت کوتاهی پس از ماموریت آزمایشی ۲۰۱۸، هانو راین، اخترفیزیکدان دانشگاه تورنتو در کانادا در یک مقاله دانشگاهی تخمین زد که ماشین ماسک احتمالا با زمین، زهره یا خورشید برخورد خواهد کرد. بر اساس محاسبات راین، احتمال برخورد آن با زمین و احتمال سوختن آن در جو زمین در۱۵ میلیون سال آینده حدود۲۲٪ است و۱۲٪ احتمال دارد که به زهره یا خورشید برخورد کند.

سرنوشت نامعلوم ماشین و ربات ترانه گوش کن عجیب که ایلان ماسک به فضا فرستاد / عکس

در زمان پرتاب فالکن در سال ۲۰۱۸، ایلان ماسک، آدمک فضایی (استارمن) را مجهز به هدفون نمود وآن را طوری تنظیم کرد تا آهنگ Space Oddityاثر دیوید بووی را از یک گوش و آهنگ Is there Life On Mars? را از گوش دیگر بشنود.

به گزارش WhereIsRoadster.com تخمین زده می‌شود که آدمک استارمن از زمانی که به فضا پرتاب شده، ۴۹۶.۱۱۵ بار اهنگ Space Oddity در یک گوش و ۶۶۸.۴۹۵ بار اهنگ Is there Life On Mars در گوش دیگرش پخش شده است. البته اگر باتری ماشین هنوز فعال باشد!

منبع: observer

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1729190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    1 1
    دیوانه زباله ساز، یادش بود برای مانکن هدفون و موسیقی بزاره ولی یادش نبود یه دوربین بزاره ببینیم چه غلطی داره میکنه.
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 0
      تا یه مدت یادمه تو یوتیوب بطور زنده بود.تو مدار زمین شبیه عکس بالا.الانو نمیدونم
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    0 0
    ایلان ماسک آمریکایی ضد مردم ایران ،آمد دولتمردان را به اینترنت ماهواره ای رایگان مجهز کرد و مردم ایران را بیشتر در تنگنای انزوای جهانی قرار داد.