۰ نفر
۲۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۷

تهران امروز نوشت:

با اینکه صبح دیروز داوطلبان نخستین آزمون دکترا منتظر اعلام نتایج این آزمون بودند بار دیگر مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور ساعت اعلام نتایج را تغییر دادند تا این 130 هزار و 900 نفر باز هم چند ساعتی را در نگرانی و اضطراب سر کنند.

این نخستین بار نیست که زمان اعلام نتایج این آزمون تغییر می‌کند. پس از همه فراز و نشیب‌هایی که آزمون دکترا طی کرد بر اساس اعلام ابراهیم خدایی قائم‌مقام سازمان سنجش قرار شد تا فهرست پذیرفته شدگان در نیمه دوم شهریور روی خروجی سایت سازمان سنجش قرار گیرد اما معاون او سید جلال طباطبایی، پس از چند روز گفت که «به منظور تداخل اعلام نتایج دو آزمون دکترا و کنکور سراسری و برای رفاه حال داوطلبان و دسترسی بهتر، نتایج کنکور دکترا با یک هفته تاخیر اعلام می‌شود.» اما سعید قدیمی مدیرکل دفتر پشتیبانی و حمایت آموزشی وزارت علوم دلیل دیگری را رسانه‌ای کرد.

او در تشریح دلایل تعویق اعلام نتایج نهایی اولین آزمون نیمه متمرکز دکترا (Ph.D) سال 1390 اعلام کرد: «موضوع ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترا در سال 90، در آخرین لحظه‌ها نیز در بحث و چالش است.» محمد حسین سرورالدین، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در اظهاراتی جداگانه اعلام کرد «که نتایج آزمون نیمه متمرکز دکترا تا روز سه شنبه 22 شهریور از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می شود.» همین شد که داوطلبان کنکور دکترا، سه شنبه بیست و دوم شهریورماه را به عنوان روز اعلام نتایج در تقویم‌های خود علامت زدند اما صبح سه شنبه که رسید، مسئولان سازمان سنجش بازهم خبر از تغییر دیگری دادند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد تنها 5 هزار و 600 نفر در این مرحله پذیرش می‌شوند.

 کمبود امکانات، داریم یا نداریم؟

کنکور سراسری دکترا که در راستای طرح عدالت آموزشی تصویب شده است، از اقداماتی است که ایده آن نیز در زمان کامران دانشجو وزیر علوم دولت دهم شکل گرفت. بر اساس آیین نامه این کنکور پذیرش دانشجوی دکترا برای سال تحصیلی 91 - 90 تنها از طریق کنکور سراسری سازمان سنجش میسر بود. به این ترتیب همه آن‌هایی که رویای دکتر شدن در سر داشتند باید از سد این کنکور می‌گذشتند اما وقتی نتایج «کنکور نیمه متمرکز دکترا» اعلام شد، اعتراض داوطلبان نیز جان گرفت. این اعتراض‌ها به نحوه برگزاری آزمون، تغییر منابع آزمون و طرح سوال از منابع دوره کارشناسی بود و آنقدر ادامه یافت که شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد عمل شد و مصوب کرد که ظرفیت پذیرش از 5 هزار و 600 نفر به 10 هزار نفر افزایش پیدا کند. آن‌ها همچنین مقرر کردند که تعداد 14 هزار نفری که برای مصاحبه دعوت شده بودند به 20 هزار نفر افزایش پیدا کند.

اگرچه محمود احمدی‌نژاد ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی را برعهده دارد، کامران دانشجو وزیر علوم می‌گوید: «افزایش ظرفیت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است و نه دستور رئیس‌جمهور و قرار است که این 4 هزار و400 ظرفیت جدید در مرحله بعدی آزمون دکترا به صورت روزانه پذیرش شوند.» کمیسیون آموزش مجلس پس از اعلام اولیه نتایج آزمون دکترا از وزارت علوم گزارشی را مطالبه کرده و با نمایندگان این وزارتخانه تشکیل جلسه داده بود. 

نیار به اعتبار 10 میلیاردی

به گفته علی عباسپور تهرانی فرد رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با تهران امروز«وزارت علوم این ادعا که پرسش‌ها از کتاب‌های پایه از دوره لیسانس بوده را رد کرده است.» او می‌گوید: «در جلسات مشترکی که تشکیل شد راه‌های افزایش ظرفیت بررسی شد اما عمل به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی حداقل یکصد میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.» اما اگر برای ظرفیت سازی‌ها دچار مشکل هستیم این مصوبه چه ضرورتی داشته است؟

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره می‌گوید:«بر اساس گزارش برخی دانشگاه‌ها به این شورا این تصمیم گرفته شده است. همه این ظرفیت‌ها بالفعل نیست. این بحث دقیق و ظریف است. باید این ظرفیت‌ها را بالفعل کرد.» وی همچنین می‌گوید:«اجرای چنین مصوبه‌ای منوط به ایجاد ظرفیت است. در نخستین گام نیاز به استاد داریم. یا باید تعداد استادان افزایش پیدا کند یا تعداد دانشجویان. گزینه دوم کیفیت آموزشی را پایین می‌آورد. افزایش تعداد استادان هم اعتبار می‌خواهد.» او به سایر مشکلات اشاره می‌کند:«مثلا دانشگاه شیراز در حال حاضر هم در زمینه آزمایشگاه دچار کمبود است. حالا در نظر بگیرید هر دانشجوی دکترا خودش یک آزمایشگاه لازم دارد. این دانشگاه چه باید بکند؟» اما به گفته وزیر علوم «تجهیزات و آزمایشگاه‌ها و همچنین امکانات ما از خیلی از دانشگاه‌های دنیا برتر است و با خیلی از دانشگاه‌های تراز اول دنیا رقابت می‌کند و اعضای هیات علمی ما نیز اگر دانشمندتر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دنیا نباشند، هیچ چیز از آنها کم ندارند.»

وزیر علوم: کمبود امکانات نداریم

با اینکه اعضای کمیسیون آموزش از کمبود اعتبار و امکانات سخن می‌گویند،دانشجو، وزیر علوم معتقد است درحال حاضر با امکانات موجود می‌توانیم 20 هزار دانشجوی دکترا پذیرش کنیم، ما در حال حاضر40 هزار استادیار به بالا داریم که اگر در سال هر یک از این اعضای هیات علمی یک دانشجوی دکترا را راهنمایی کنند، ما دارای 40 هزار دانشجوی دکترا خواهیم بود. همچنین اگر هر دو نفر از اعضای هیات علمی ذکر شده نیز یک دانشجوی دکترا پذیرش کنند در واقع ما دارای 20 هزار دانشجوی دکترا با امکانات موجود خواهیم بود.»

30147

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    0 0
    الاخره نتیجه این خبر چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یعنی الکی دلمان را به نتیجه تکمیل ظرفیت خوش کردیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
    0 0
    يعني چه؟يعني تكميل ظرفيت كشك!!!كسايي كه فكر نميكنند كه حرف هاي الكيشون چقدر ميتونه تاثير منفي روي فكر و روح وجسم نخبه هاي اين مملكت داشته باشه لياقت تصميم گيري واسه ما را ندارند.خدا ازشون نگذره.........
  • حمید IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۴
    0 0
    تکمیل طرفیت صرفاً یک حربه برای خوابوندن اعتراضاته و بعد از مدتی میگن نشد که بشه!
  • در هاله ای از ابهام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۴
    0 0
    یه نفر به آقای وزیر بگه منظور از امکانات چیا هستند! و تو رو خدا ببریدش چند تا دانشگاه متوسط!!(خوب و عالی نه!!) خارجی رو ببینه!!
  • phd US ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
    0 0
    بهتره به جای افزایش ظرفیت دانشجوی دکتری به به فکر ایلی از دارندگان مدرک دکتری ودانشجویان دکتری باشند(آقایان).خوب بدونیم که روش اخیر وزارت در جذب هیئت علمی فقط به خاطر تبلیغات بوده در حالی که بسیاری از مدرک داران دکتری در سال گذشته استخدام نشدند (به گفته خود وزارت 80 درصد از کسانی که پارسال شرکت کرده بودند امسال هم ثبت نام کردند.)
  • بدون نام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۷
    0 0
    حالا گیریم که تکمیل ظرفیت هم انجام شد چی میشه؟ من در آزمون کتبی رتبه یک آوردم، شاگرد اول دوره خودم بودم، معدل موثرم هم 18.96 بود مقاله هم داشتم سابقه آموزشی و 6 سال سابقه کار هم داشتم. ولی دانشگاه محترم تهران سلیقه ای عمل می کنه الان قبول نشدم و هنوز هم در شوک به سر می برم شما می گید من چیکار کنم راستی این بلا سال 85 هم به سرم اومد.
  • بدون نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۷
    0 0
    مطمئن باش که اگرمامربیان رابصورت آزادانتخاب کنند جایی برای امثال تو درآزمون دکتری باقی نمیمونه.من برای جذب حق التدریسی از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد دررشته ای مصاحبه آوردم با اینکه خیلی ازآنها فارغ التحصیلان دانشگاههای خوب کشوربودند می تونم بگم اطلاعات علمی صفری داشتند درواقع سهمیه مربیان درواقع پل ورود شما به دکتری است.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۰
    0 0
    منظور من از شش سال سابقه کار به عنوان مربی نبود من سهمیه آزاد قبول شدم