کارشناس تالاب‌ها در سازمان محیط زیست در میزگرد کافه خبر در مورد دریاچه ارومیه گفت: «ما در داستان دریاچه ارومیه به فلاکت افتاده‌ایم.»

باقرزاده کریمی کارشناس تالاب‌ها در سازمان محیط زیست در میزگرد کافه خبر در مورد دریاچه ارومیه گفت: «من در سال 1380 مصاحبه‌ای داشتم با روزنامه همشهری و در آنجا هشدار داده بودم که دریاچه ارومیه تا 20 سال آینده خواهد مرد. البته این یک هشدار بود و خود من هم باور نمی‌کردم که 10 سال زودتر وضعیت دریاچه ارومیه بحرانی شود. به هرحال آن زمان هم بر این باور بودم که دریاچه ارومیه در بیست سال آینده کارکردهای اکولوژیک خود را از دست خواهد داد در سال 80 تنها به عوامل طبیعی فکر می‌کردیم و با این اندیشه چنین هشداری داده شد.»

او ادامه داد: «اما من می‌خواهم یادآور شوم چطوردربرنامه چهارم توسعه اقتصادی در بند الف ماده 67 مشخصا به مدیریت توسعه زیست بوم‌ها اشاره کردیم. در واقع ما حساسیت داشتیم و به آن هم پرداخته‌ایم اما عادتا ما ایرانی‌ها مرد بحرانیم و همواره منتظر هستیم تا مشکلی برایمان تبدیل به بحران شود و نمی آییم برای رفع آن به برنامه‌ریزی بپردازیم.»

باقرزاده معتقد است: «یعنی برای اداره بحران اتفاقا خوب بلدیم برنامه‌ریزی کنیم و تشکیل جلسه و ... دهیم. دریاچه ارومیه هم شامل همین دیدگاه شد و همه ما منتظر شدیم تا این اتفاق بیافتد. اگر هم درآن زمان هشداری داده شد جدی نگرفتیم و اکثر گفتیم هنوز که اتفاقی نیفتاده بگذاریم اتفاق بیفتد بعد برای آن چاره‌ای در نظر بگیریم. ما در داستان دریاچه ارومیه به فلاکت افتاده‌ایم.»

متن کامل این میزگرد را اینجا بخوانید.

47/۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =