۰ نفر
۲۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۲

دنباله‌داری که تنها یک روز از کشف آن می‌گذشت، به داخل خورشید سقوط کرد و عمرش به پایان رسید. این دنباله دار جزو گروه خورشیدخراش‌های کرئوتز بود و سوهو تصاویر سقوط آن را به‌خوبی ثبت کرده است.

رصدخانه خورشیدی و خورشیدسپهری ناسا که به سوهو مشهور است، از ابزاری به‌نام تاج‌نگار بهره می‌برد که با قرار دادن صفحه‌ای مدور در مقابل قرص خورشید، پرتوهای شدید قرص ستاره منظومه شمسی را متوقف می‌کند و این امکان را فراهم می‌آورد که بتوان تا فاصله نزدیکی از خورشید را مشاهده کرد. در شرایط عادی، تابش خورشید به قدری زیاد است که فضای اطراف خودش را کاملا محو می‌کند. برای مشاهده این فیلم با حجم 2.5 مگابایت و در قالب gif، اندکی صبر کنید تا کاملا بارگذاری شود یا اینجا را کلیک کنید.

اخترشناسان معتقدند این دنباله‌دار یکی از اعضای دنباله‌دارهای کرئوتز (Kreutz) است. هاینریش کرئوتز، اخترشناس آلمانی قرن نوزدهم در بررسی‌های خود به این نتیجه رسید که قرن‌ها پیش، دنباله‌داری عظیم‌الجثه به فاصله‌ای آن‌قدر نزدیک از این ستاره رسید که تحت تاثیر نیروهای جزرومدی گرانشی، خرد شد و تعداد زیادی هسته دنباله‌دار ریز و درشت برجا گذاشت. این هسته‌های ریز و درشت که بیشتر آن‌ها چند متر بیشتر قطر ندارند، در همان مدار دنباله‌دار اصلی پراکنده شده و معمولا آن‌قدر به خورشید نزدیک می‌شوند که در جو داغ آن تبخیر شده، زندگی‌شان به پایان می‌رسد.

دنباله‌داری که در تصاویر جدید سوهو ثبت شده نیز چنین سرنوشتی داشت. توجه داشته باشید فوران تاج خورشیدی که ظاهرا پس از سقوط هسته دنباله‌دار در خورشید آزاد می‌شود، در جایی دیگر و به‌شکلی تصادفی اتفاق افتاده و هیچ ارتباطی به سقوط این دنباله‌دار ندارد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =