محققان دانشگاه رایس موفق شدند با ضبط گذشت زمان تصاویر ارسال شده از هابل در بازه‌ای 14 ساله، برای اولین‌بار حرکت جت‌های ستاره‌ای را که با سرعت 700هزار کیلومتربرساعت حرکت می‌کنند، به تصویر بکشند.

محبوبه عمیدی: ابر درخشانی که برای اولین‌بار حرکت آن توسط تلسکوپ فضایی هابل به تصویر کشیده شده، مجموعه‌ای از گازهای داغ و متراکم را نشان می‌دهد که توسط یک ستاره نوزاد ایجاد شده و اجرام هربیگ‌ هارو نام دارد. به گزارش نشنال جئوگرافیک، این ابر درخشان با سرعتی نزدیک به 700هزار کیلومتربرساعت حرکت می‌کند.

ستاره جوان، موج تازه‌ای را آغاز کرده است
تاکنون تنها روش ممکن برای درک رفتار جت‌های ستاره‌ای و تعامل آنها با محیط پیرامون، استفاده از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای بود اما تلاش 14 ساله پاتریک هارتیگان و همکارانش در دانشگاه رایس، تگزاس به نتایج باارزشی منجر شده و برای اولین‌بار امکان بررسی تصاویر حقیقی حرکت این جت‌ها را فراهم کرده است. این گروه با استفاده از عکس‌‌های با کیفیت بالای ارسال شده توسط تلسکوپ فضایی هابل و ضبط «گذشت زمان» آنها موفق شده این حرکت را به دقت به تصویر بکشد. در این فیلم بخشی از جت ستاره‌ای HH 34 را مشاهده می‌کنید که در صورت‌فلکی شکارچی (جبار) واقع شده است.

حرکت شبح‌وار
ابر متراکم جت ستاره‌ای HH1 را نشان می‌دهد که در سحابی شکارچی ایجاد شده است. ستاره‌شناسان هنوز دقیقا نمی‌دانند ستارگان نوزاد چگونه این جت‌ها را ایجاد می‌کنند. آنها احتمال می‌دهند این ستارگان حاصل فروپاشی ابرهایی از گاز هیدروژن سرد باشند. در مراحل رشد ستاره با افزایش قدرت گرانش آن مواد بیشتری را در اطراف خود جذب خواهد کرد. بخشی از این مواد می‌توانند به صورت جت‌های قطبی از این میدان گرانش فرار کنند. این جت‌ها تنها 100هزار سال دوام خواهند داشت که در مقیاس نجومی در حد یک ‌چشم‌ برهم‌زدن است!

ترافیک سنگین کیهانى
کمان کیهانی ایجاد شده توسط جرم هربیگ هالوی HH 47 در صورت فلکی بادبان، فضایی 10 برابر عرض منظومه شمسی را اشغال کرده است. این جت ستاره‌ای که دارد در فیلم به آهستگی حرکت می‌کند، در آسمان سرعتی معادل 700هزار کیلومتربرساعت داشته است. جالب است بدانید بخش‌های گوناگون این جریان دارند با سرعت‌های متفاوتی حرکت می‌کنند.

جت ستاره‌ای

توضیح عکس: جت ستاره‌ای HH47 در بخش بالای تصویر و دو جت ستاره‌ای HH2 و HH34 به ترتیب در سمت راست و چپ پایین قرار گرفته‌اند.

تحول خوشه‌ای
فیلم‌هایی که به تازگی منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند اولین خوشه‌های قابل تشخیص از این جت‌ها تقریبا در نزدیکی ستاره‌های نوزاد شکل می‌گیرند. هارتیگان و همکارانش، نقطه‌های روشنی از مسیر را در HH 34 ردیابی کرده‌اند که بیش از 14.5میلیارد کیلومتر از ستاره مادر فاصله دارند.

شبیه‌سازی بر مبنای یافته‌ها
در انتهای این فیلم، پویانمایی رایانه‌ای را می‌بینید که مسیر حرکت و تغییرات یک جرم هربیگ هارو را به کمک داده‌های جدید و در چندین قرن آینده شبیه‌سازی کرده است.

53273
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • s IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    این یعنی خبر
  • بدون نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    مرسی حالیدیم
  • بدون نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    0 0
    اين مانند يك نوع رعد و برق فضائي است
  • Mark Mostofi IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
    0 0
    Thank You for usefull share