ایران هر روز از جانب ده​ها رسانه فارسی زبان از خارج از کشور رصد می​شود.

 در ادامه خلاصه برخی از آخرین اخبار رسانه​های خارجی فارسی زبان می​آید:

* بی بی سی *

برزیل: ایران صلح آمیز بودن برنامه اتمی خود را نشان دهد
وزیر خارجه برزیل گفته است این نگرانی وجود دارد که برنامه اتمی ایران "بطور کامل صلح آمیز نباشد" و تهران باید از طریق گفتگو این تنش​ها را کاهش دهد. آنتونیو پاتریوتا در مصاحبه با سایت خبری یو او ال و روزنامه فولها دوسائو پائولو گفته "این ضروری است که ایران نشان دهد برنامه اتمی​اش در واقع تنها برای اهداف صلح آمیز است." وی افزود با این وجود برزیل همچنان معتقد است که گفتگو با ایران بهترین راه برای حل بن بست اتمی این کشور است.

به نظر می​رسد اظهارات اخیر وزیر خارجه برزیل با موضع گیری​های پیشین این کشور در قبال برنامه اتمی ایران تفاوت پیدا کرده است. برزیل در دوران لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور پیشین، با ایران روابط گرمتری داشت. این کشور تلاش نمود همراه با ترکیه برای حل مسئله اتمی ایران میانجیگری کند که با استقبال فراوان تهران و بی​​تفاوتی غرب مواجه شد.

* دویچه وله *

اظهارات مداخله جویانه اشتون درباره ایران
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای از دولت ایران خواست هرچه سریعتر عبدالفتاح سلطانی وکیل و حقوقدان را آزاد کند.  کاترین اشتون در نامه خود نوشته است: «حدود یک سال پیش اتحادیه اروپا نگرانی عمیق خود را نسبت به دستگیری نسرین ستوده وکیل دادگستری اعلام کرد اما هیچ پاسخی از مقامات مسئول ایران دریافت نکردیم. اینک باخبر شدیم که عبدالفتاح سلطانی وکیل خانم ستوده نیز دستگیر شده است. اینها نشانه‌‌هایی از تهدید آزادی‌های مدنی و سیاسی در ایران و سخت‌تر شدن شرایط برای فعالان حقوق بشر است».

* صدای آمریکا *

اختلاف ترکیه و متحدان غربی بر سر تحریم جمهوری اسلامی
صدای آمریکا در گزارشی خبر از پرداخت بخشی از بدهی​های هندوستان به ایران از طریق بانک​های ترکیه و اختلافات بر سر این موضوع داده و نوشته است: ترکیه و متحدان آمریکایی و اروپایی آن بر سر تحریم​ها علیه جمهوری اسلامی ایران دچار اختلاف شده اند.

به رغم تلاش​های بین​المللی که برای منزوی کردن جمهوری اسلامی صورت می​گیرد ترکیه مناسبات تجاری و مالی خود با ایران را هر روز بیشتر و عمیق​تر می​کند. اخیراً هالک بانک که یک بانک وابسته به دولت ترکیه است، بخشی از ۵ میلیارد دلار بدهی هندوستان را به ایران منتقل کرده است، و این کار به رغم وجود تحریم و درخواست​های مکرر واشنگتن انجام گرفته است.

* رادیو فرانسه *

تقاضای اردوغان از احمدی​نژاد درباره تحولات سوریه
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در سفرش به تونس در دیدار با خبرنگاران متذکر شد که از محمود احمدی​نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا در قبال سوریه تغییر موضع دهد. چرا که حمایت از دولت بشار اسد سبب می​شود که آنها بیش از پیش متکبر شوند.

وی در ادامه متذکر شد که در همین رابطه با محمود احمدی​نژاد یک گفتگوی تلفنی داشته است، که به دنبال آن رئیس جمهوری اسلامی نماینده ویژۀ خود را برای تبادل نظر به ترکیه فرستاد و از آن به بعد رفتار جمهوری اسلامی در قبال سوریه تغییر کرده است.

/29219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173796

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =