۳ نفر
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
تشییع بی سابقه یک روحانی شیعه در باکو

ارتحال شاهین حسنلی، روحانی سرشناس جمهوری آذربایجان و تشییع بی سابقه پیکر او از سوی مردم، نماد ریشه دار بودن اسلام و تشیع در این کشور و قدرشناسی مردم از یک روحانی مردمدار است.

مرحوم حاج شاهین حسنلی را به عنوان یک روحانی سختکوش،باسواد و مروج معارف اسلامی و شیعی، از دوران سفارت در جمهوری آذربایجان می شناختم.
این روحانی خودساخته، با اینکه در خارج از جمهوری آذربایجان درس نخوانده بود اما در کسوت یک خطیب به زبان های آذری،روسی و فارسی تسلط داشت و با مطالعه متون و استماع سخنرانی های فارسی، سالهای متمادی از آنها در سخنرانی های روسی و آذری استفاده می کرد. سخنرانی‌های او بیشتر محتوای اخلاقی و مضامین عمومی برای سبک زندگی اسلامی داشت. سی‌دی‌های سخنرانی وی به صورت قابل توجهی در تمام مراکز ارائه محصولات فرهنگی و دینی عرضه می شود.
این روحانی ارزشمند در کنار فعالیت های خود در مسجد «مشهدی داداش»، با دایر کردن آموزشگاه و جذب طلبه های جوان، معارف اسلامی و شیعی را تدریس می کرد و شیوه تبلیغی او در جذب جوانان، مثال زدنی بود. او با بیان رسا و منطقی خود و با استفاده از روش های سنتی و مدرن، اعتماد عمومی را جلب کرده و جوانان بسیاری را شیفته خود کرده بود.
حاج شاهین حسنلی، اهل زیارت بود و در سفرهای خود به عتبات عالیات در عراق و مشهد مقدس، صدها نفر با او همراه می شدند. چند سال پیش یک هیئت ۷۰۰ نفره از مسلمانان این کشور به سرپرستی او به مشهد و حرم امام رضا(ع) مشرف و در این مکان مقدس نماز جماعت به امامت وی اقامه شد. این گروه سپس از مشهد عازم حرم امام حسین(ع) شدند.
برپایی نمازهای جمعه باشکوه، برگزاری شب های قدر و جلسات قرائت قران در ماه رمضان، برپایی عزاداری های کم نظیر حسینی در ماه های محرم و سفر،مسجد «مشهدی داداش» را به پایگاهی برای ترویج معارف اهل بیت(س) تبدیل کرده بود.
در زمان ظهور وهابیت تکفیری که زیربنای فکری گروه های تروریستی همچون داعش بود،شاهین حسنلی با معرفی اسلام ناب و نقد وهابیت،نقش مهمی درناکامی گروه های تکفیری برای جذب جوانان جمهوری آذربایجان داشت.
شاهین حسنلی از علاقمندان به ایران و طرفدار گسترش مناسبات تهران و باکو و عضو ثابت مجمع جهانی اهل بیت(س) بود. او خود را مقلد حضرت آیت الله العظمی خامنه ای می دانست و از بازگو کردن این اعتقاد ابائی نداشت؛ مجوز دریافت وجوهات شرعی را از دفتر رهبری داشت و در این زمینه بسیار فعال عمل می کرد.
شاهین حسنلی، در ۱۱ اسفندماه و در سن ۴۸ سالگی به لقای دوست شتافت. تشییع پیکر او در مسجد «مشهدی داداش» و سپس در قبرستان یاسامال، در طول تاریخ تاسیس جمهوری آذربایجان سابقه نداشت و حتی مقامات دولتی را متحیر ساخته بود.در گزارشات مصور تلویزیونی مشخص است که مردم دسته دسته از شهرستان های مختلف و با پرچم الله اکبر و یاحسین(ع) به باکو آمده و با حضور خود،مراتب قدرشناسی از این روحانی خدوم را به نمایش گذاشته اند.
لازم می دانم این مصیبت را به خانواده محترم وی و مردم مسلمان و شیعه جمهوری آذربایجان تسلیت گفته و از خداوند بزرگ، رضوان و غفران را برای روح بلند او مسالت نمایم.
امیدوارم رسانه های جمهوری اسلامی ایران و بخصوص صدا و سیما،در معرفی ابعاد شخصیتی وی ایفای نقش کنند.

* سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1738145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =