ایسنا نوشت:

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: گسترش کمی و کیفی حرکت‌های مردمی در منطقه تا مقطع کنونی آن، نوید بخش خاورمیانه‌ای جدید با ماهیتی اسلامی و مبتنی بر نقش ملت‌ها در ترسیم آینده و فاصله گرفتن منطقه از هم پیمانی با آمریکا و رژیم صهیونیتی است.

علی‌اکبر صالحی در دومین روز همایش بین‌المللی بیداری اسلامی سخنرانی کرد که نکات مهم آن بدین شرح است:

- قیام‌های اخیر مردمی در جهان عرب، ریشه در معادلات ناسالم و ظالمانه موجود در مناسبات میان ملت‌ها و برخی دولت‌های منطقه در طول چند دهه متمادی دارد و نیز عکس‌العملی طبیعی از سوی ملل مسلمان منطقه به سیاست‌های ظالمانه نظام سلطه بین‌المللی در این منطقه حساس از نظام بین‌الملل می‌باشد. 

- از نگاه جمهوری اسلامی ایران قیام‌های اخیر منطقه‌ای ، حرکتی اصیل و مردمی با انگیزه‌های اسلام خواهانه، آرمان‌گرایانه و اصلاح‌طلبانه در حوزه مناسبات ملی،‌ بین‌المللی و حوزه‌های دینی و عقیدتی بوده و تجلی بیداری نوین اسلامی در عصر تزلزل و ناکارآمدی اندیشه‌ها و مکاتب غیرالهی می‌باشد. جمهوری اسلامی ایران بدون دخالت در امور داخلی کشورها، تجلی اراده جمعی ملت‌های منطقه در تعیین سرنوشت و احقاق حقوق شهروندی آنان را به رسمیت شناخته و از آن حمایت می کند. با این وجود تلاش‌های برخی به منظور ایجاد انحراف در مسیر حرکت آرمانخوانه و حق‌طلبانه و یا شبیه‌سازی این قیام‌ها در کشورها و حوزه‌های خاص و نیز بکارگیری سیاست‌های دوگانه و مداخلات نظامی فراقانونی در برخی کشورهای منطقه، امری خطرناک و غیرقانونی بوده و پیامدهای غیرقابل جبرانی را متوجه نظام بین‌المللی خواهد کرد.

-- سیما و ترکیب آینده جغرافیای سیاسی و فرهنگی منطقه در کشاکش رقابت و چالش میان سه جریان کنشگر شکل خواهد گرفت. 1- نیروهای مردمی و جریانات سیاسی حاضر در صحنه سیاسی کشورهای منطقه 2- عناصر موثر باقیمانده از ساختارهای نظام‌های حاکم و یا ساقط شده در حوزه عربی 3- نیروهای موثر خارجی

- تفاوت میان نوع تعامل نظام سلطه بین‌المللی با تحولات جاری میان کشورهای مختلف به روشنی از ماهیت سیاست دوگانه غرب در قبال تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرده برمی‌دارد. ایجاد نزاع‌های مصنوعی و یا تلاش برای دو قطبی کردن جهان اسلام بر محور نزاع‌های تصنعی میان برادران شیعه و سنی در استمرار همان سیاست نخ نمای غرب برای چالش کشیدن جهان اسلام و ایجاد انحراف در مسیر حرکت‌های انقلابی مردم است.

- گسترش کمی و کیفی حرکت‌های مردمی در منطقه تا مقطع کنونی آن ، نوید بخش خاورمیانه‌ای جدید با ماهیتی اسلامی و مبتنی بر نقش ملت‌ها در ترسیم آینده و فاصله گرفتن منطقه از هم پیمانی با آمریکا و رژیم صهیونیتی است. آنچه در این میان نقطه عطف خواهد بود هم افزایی میان ملت‌های انقلابی منطقه و استفاده آنان از تجارب موفق دشمنان است. 

-  جمهوری اسلامی ایران ضمن ارج نهادن به مجاهدت کم نظیر ملت لیبی و همسو با اراده مردم این کشور در تعیین سرنوشت خویش، ‌سفیر خود را به طرابلس بازگردانده است. در همین راستا نسبت به ارتقائ سطح روابط با مصر نیز آمادگی خویش را اعلام می‌دارد. بدیهی است که در شرایط نوین منطقه‌ای، امید و آرزوی ما این است که بهترین روابط را با کشورهای در حال تحول منطقه داشته باشیم و طبیعتا توانمندی‌ها و تجارب ارزنده جمهوری اسلامی ایران در کلیه زمینه‌ها در خدمت ملت‌های منطقه خواهد بود.

29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173929

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =