پشت پرده افزایش عجیب قیمت مسکن در بازار/ چرا قیمت مسکن از پیش‌بینی‌ها جلو زد؟

یک کارشناس بازار مسکن گفت: اطلاعات دولت از بخش مسکن بسیار اندک است. فکر می‌کنند به سادگی می‌شود مشکلات را حل کرد.

بیت‌اله ستاریان در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین افزود: ما مرتب درباره وضعیت بازار مسکن هشدار داده‌ایم و بیست سال پیش در گزارشی تحقیقی وضعیت اسفناک مسکن در سال ۱۴۰۰ را پیش‌بینی کرده بودیم.

وی عنوان کرد: در این گزارش هشدار داده بودیم که عدم اصلاح سیاست‌ها قیمت مسکن را در سال ۱۴۰۱ به متری ۳۵ میلیون تومان در تهران می‌رساند اما می‌بینید که قیمت مسکن حالا به متوسط ۵۵ میلیون تومان رسیده است و این نشان می‌دهد نه تنها به بحران‌ها توجه نشد بلکه هیچ تدبیری برای بهبود وضعیت اندیشیده نشد و اوضاع از پیش‌بینی ما نیز بدتر شد.

ستاریان تصریح کرد: اطلاعات دولت از بخش مسکن بسیار اندک است. فکر می‌کنند به سادگی می‌شود مشکلات را حل کرد. وعده بزرگ می‌دهند و توقع جامعه را بالا می‌برند و بعد وقتی موفق نمی‌شوند همه مشکلات را به گردن مافیای مسکن، بنگاه‌های معاملات ملکی و سوداگران می‌اندازند اما توضیح نمی‌دهند چرا سیاست‌هایی را به کار می‌گیرند که هر روز ضریب نفوذ این دسته از دلالان و ... بیشتر می‌شود.

ستاریان خاطرنشان کرد: با این شرایط انتظاری نمی‌توان داشت؛ این دولت می‌رود و دولت بعدی می‌آید و ما صحبت می‌کنیم، مشکلات را فریاد می‌زنیم، پیشنهاد می‌دهیم و باز می‌بینیم اول راه هستند و هیچ اطلاعاتی ندارند و این پروسه هر چهار سال یک‌بار تکرار می‌شود و کارهای دولت قبلی را تکرار می‌کنند و به عبارت بهتر این سناریو مرتب در هر دوره از دولت‌ها تکرار می‌شود.

مشروح گزارش درباره وضعیت بازار مسکن را (اینجا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1739881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجیدحسینی IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    3 4
    برید خانه هاتونه بفروشید
  • رضا IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    3 18
    شما اصلا 55 نه بزار 100 میلیون تا زمانی که فروش نرفته امیدوار نباش جدا از این مردم ایران دیگه اکثرا میرن بالای 60 سال ازدواج کم فرزند آوری کم تا 10 ساله دیگه التماس میکنن برا خرید مسکن
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    16 1
    گرانی خودت دولت است، شهرداری است، چون قیمت تمام شده زیاده. راهکاری هم ندارن
  • نسل سوخته IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    9 0
    عجب
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    12 0
    خیلی وقته خراب شده
  • نیما IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    12 0
    یک‌ کیلو ورق شده ۴۶ هزار تومان الان کمترین هزینه ساخت ۱۶ میلیون هست تازه واحد خام تا اتمام نازک کاری طبق فهرست بها سازمان برنامه بدون مالیات و .... برای ساخت واحد خوب تقریبا قسمت تمام شده متری ۲۰ تومان فقط ساخت هزینه زمین و شهرداری و.... هم اضافه میشه و تازه دلالی و...
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    20 0
    بدبخت جوانان این وطن ،،، خانه دار شدن هیچ،،مستاجر ی براشون خاطره میشه،،،عجب روزگاری ،،،
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    13 0
    اگر شرایط کشور عادی بود هیچگاه این. وضعیت پیش نمیامد چه ارزون که قیمت مسکن باید ارزون باش دلیل اصلی سقوط ارزش پول ملی
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    20 3
    این چه تحلیلی وقتی پراید 18 میلیونی شده سیصدو چهل میلیون می خواستی مسکن ثابت بمون
  • مانی IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    15 0
    مردمانی که متاسفانه اکثریتشون از شدت زرنگی، سر وجدان و خداشون رو هم میخوان کلاه بذارن،دروغ و ریا و ربا و دزدی و کلاهبرداری و گرون فروشی و حق خوری و احترام نذاشتن به حقوق دیگران و... عین آب خوردن انجام میده، به بدتر از این وضعیت دچار خواهد شد.
  • اعظم IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    10 7
    سلام علیکم باید شبیه کشور های دیگر خانه توسط سه کارشناس مهندسی،قیمت گذاری شود و این قیمت گذاری ۴۰ روز اعتبار داشته باشد تا هر کسی هر چقدر خواست قیمت مسکن را جابجا نکند تا آنجایی که ظرف این سه ماه من دیدم فقط املاکی ها قیمت مسکن را بالا می برند تا درصد سود شان بیشتر شود مشکل دیگر همین دیوار است که هر املاکی قیمت هر ملک را ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون بالاتر می زند باید سامانه دیوار برنامه ریزی شود یک مسکن را در دیوار با ۵ نوع قیمت گذاشتند
  • بهزاد IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    9 1
    اگه امکانات وادارات دولتی بره شهرهای اطراف تهرات پرند ووو همه صاحب خونه میشن وقیمتها پایین میاد