عدم ارائه آمار از سوی بانک مرکزی به دلیل مخالفت دولت تا آنجا پیش رفت که احمد توکلی طرحی دو فوریتی برای تاکید بر مواد قانون برنامه پنجم ارائه داد.

به گزارش خبرآنلاین، در ماده 54 قانون برنامه پنجم، مرجع رسمی ارائه آمار، سازمان آمار معرفی شده اما آمده است که دیگر دستگاه​ها نیز باید آمار تخصصی حوزه کار خود را ارائه دهند.

احمد توکلی با ارائه طرحی دو فوریتی برای الزام بانک مرکزی برای ارائه آمار،گفت: متاسفانه با برداشت محدود دولت از این بند ، به دستگاه​ها اعلام شده که نباید اطلاعات بدهند. از جمله از بانک مرکزی خواسته است که آمار و اطلاعات را منتشر نکند. در حالیکه این بر خلاف جلب سرمایه​گذاری است.

به گفته وی، بانک جهانی، عدم ارائه آمار را یکی از علل سقوط اقتصادی رد برخی کشورها دانسته است. حتی بانک مرکزی ترکیه هر سه ماه یکبار گزارش آماری خود را به مردم ارائه می دهد و هر ماه نرخ تورم را می​دهد. مرکز آمار ترکیه هم همین کار را می​کند و آمار تورمو بیکاری را علاوه بر بانک مرکزی ارائه می​کند. حتی خزانه داری وابسته به نخست وزیری ترکیه نیز هر هفته این آمار را به روز می کند.

توکلی با بیان اینکه ارائه این آمار، منجر به رشد اقتصاد و اشتغالزایی می​شود، تاکید کرد: دادن اطلاعات آمار دقیق و به موقع از الزامات اشتغالزایی در کشور است.

رئیس مرکز پژوهش​ها ادامه داد: اطلاعات و آمار بانک مرکزی نباید برای چند قفسه باشد. بلکه باید به مردم ارائه شده و با آمار سازمان آمار مقایسه شود. دستگاه​های عمومی بایدآمار از عملکردشان تهیه کرده و آن را منتشر کنند تا در دسترس مردم قرار گیرد و آنها بتوانند در تصمیم گیری​هایشان از آن استفاده کنند.

وی افزود: برای تعیین نرخ تورم هدفمند کردن یارانه​ها دستگاه​های دولتی به مرکز پژوهش​ها آمار نمی دهند و این مرکز نمی​تواند نرخ تورم را محاسبه کند. این در حالی است که تا دوماه دیگر مجلس باید بودجه این قانون را تعیین کند.            

پس از اظهارات توکلی، رئیس مجلس با بیان اینکه این ایراد به دولت وارد است، گفت: البته طرحی که شما نوشتید چون در قالب یک استفساریه است،کمی ابهام دارد. این ابهام را رفع کرده و بار دیگر آن را به مجلس بیاورید تا در جلسات بعد در دستور قرار دهیم.

جهانبخش محبی​نیا منشی هیات رئیسه هم گفت که این طرح در دستور کار روز یکشنبه مجلس قرار خواهد گرفت.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 174259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    2 0
    آمار و ارقام می خواهیم چه کار کارمند های بانک مرکزی و ارگانهای دیگه مشغول شمردن صفرهاي اختلاسند
  • بدون نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    2 0
    متاسفانه کار بجایی رسیده از دولت باید التماس کرد تو رو بخدا بگو چه کاری این 7 سال کردی از بس مشخصه درحال خدمت بوده
  • بدون نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    0 2
    احمد توكلي يك هزارم انتقادهايي كه به دولت وارد ميكنه رو به قاليباف و لاريجاني وارد نميكنه.
  • بدون نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    0 0
    آن موقع که قانون می گذاشتید حواستان نبود و حالا دولت را به خاطر رعایت قانون مواخذه می کنید؟؟