کانادا، ایرلند، اسلواکی، بوسنی و هرزگوین و ویتنام نمایندگان خود را برای حضور در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار سال 2012 معرفی کردند.

به گزارش خبرآنلاین، «آقای لازار»‌ به کارگردانی فیلیپ فالاردو نویسنده و کارگردان اهل کبک نماینده کانادا در بخش فیلم خارجی‌زبان است.

این فیلم فرانسوی‌زبان داستان یک پناهنده الجزایری در مونترال است که پس از مرگ معلم کلاس ششم یک مدرسه جایگزین او می‌شود.

«آقای لازار»‌ یکشنبه پیش در جشنواره فیلم تورنتو برنده جایزه شهر تورنتو بهترین فیلم بلند کانادایی شد و اوت پیش هم در جشنواره لوکارنو جایزه پیاتزا گرانده ورایتی و جایزه فیلم منتخب تماشاگران UBS را دریافت کرد.

ایرلند برای دومین بار وارد رقابت اسکار شد
فیلم «انگار که من اینجا نیستم» ساخته خوانیتا ویلسن به عنوان نماینده ایرلند در هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار رقابت خواهد کرد.

آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند روز چهارشنبه این فیلم را به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد. اولین فیلم بلند ویلسن در بالکان روی می‌دهد و بخش زیادی از آن به زبان صرب- کروات است.

ناتاشا پتروویچ و میرای گربیچ در «انگار که من اینجا نیستم» بازی می‌کنند که داستانی واقعی از جنگ بالکان در دهه 1990 را به تصویر می‌کشد و بر اساس کتابی به همین نام نوشته اسلاونکا دراکولیچ روزنامه‌نگار کروات ساخته شده است.

داستان درباره زنی جوان اهل سارایوو است که وقتی روزی یک سرباز به خانه او می‌آید و ازش می‌خواهد وسایل خود را جمع کند، زندگی‌اش از این رو به آن رو می‌شود. زن جوان به همراه دیگر زنان دهکده در منطقه‌ای دورافتاده در بوسنی زندانی می‌شوند.

«انگار که من اینجا نیستم» در فهرست نهایی فیلم‌هایی است که برای جوایز فیلم اروپا در سال 2012 رقابت می‌کنند. ویلسن در سال 2010 با فیلم «در» در بخش بهترین فیلم کوتاه زنده نامزد اسکار بود.

ایرلند برای دومین بار است که در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان رقابت می‌کند. این کشور اولین بار در سال 2009 با «سلاطین» به کارگردانی تام کالینر وارد رقابت اسکار شد.

اسلواکی با «کولی» به اسکار رفت
«کولی» به کارگردانی مارتین سولیک از سوی آکادمی فیلم و تلویزیون اسلواکی به عنوان نماینده این کشور به اسکار معرفی شد.

این فیلم که داستان بلوغ پسری 14 ساله را روایت می‌کند، ژوئیه پیش در جشنواره کارلووی واری برنده جایزه ویژه هیئت داوران و جایزه بهترین بازیگر مرد (یان میزیگار) شد. «کولی» در جشنواره تورنتو هم روی پرده رفت.

فیلم سولیک در اسلواکی 270 هزار دلار فروخت که رقمی بسیار خوب برای کشوری کوچک با کمتر از 20 سینمای چندسالنه است.

معرفی نماینده بوسنی و هرزگوین به آکادمی
«بل‌ودر» دومین فیلم احمد اماموویچ نماینده بوسنی و هرزگوین در اسکار 84 خواهد بود.

این فیلم سیاه و سفید درباره پیامدهای قتل عام هشت هزار مرد و پسر مسلمان در سربنیتسا توسط نیروهای صرب بوسنی در دوران جنگ داخلی بالکان است.

عنوان «بل‌ودر» به یک اردوگاه پناهندگان اشاره دارد، جایی که 15 سال پس از این جنایت جنگی که دنیا را شوکه کرد، همسران، مادران و فرزندان در آن جا منتظر مانند تا بقایای عزیزانشان از گورهای دسته جمعی خارج شود.

اماموویچ در این فیلم از بازیگران واقعی و بازماندگان کشتار استفاده کرده است. «بل‌ودر» پاییز پیش در بوسنی و هرزگوین اکران شد و تاکنون در چند جشنواره از جمله جشنواره فیلم سارایوو روی پرده رفته است.

ویتنام برای اسکار «آرزو» دارد
«آرزوی تانگ لونگ» به کارگردانی لو ترونگ نین به نمایندگی از ویتنام در هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار شرکت می‌کند.

این فیلم به مناسبت هزارمین سال تاسیس شهر هانوی پایتخت ویتنام ساخته شده و درباره جنگ بین برادران سلسله لی در قرن نهم میلادی است. تانگ لونگ نام قدیمی هانوی است.

«آرزوی تانگ لونگ» پارسال در جوایز بادبادک طلایی ویتنام که بالاترین جایزه سینمایی این کشور است برنده جوایز بهترین فیلم، کارگردان و بازیگر مرد مکمل شد.

آخرین مهلت ارسال فیلم‌ها به بخش فیلم خارجی‌زبان اسکار 2012 اول اکتبر (9 مهر) است.

اسامی نامزدهای هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار 24 ژانویه 2012 (چهارم بهمن) اعلام می‌شود. این دوره جوایز اسکار 26 فوریه (دوشنبه هشتم اسفند به وقت ایران) در کداک تیه‌تر لس آنجلس برگزار خواهد شد.

ورایتی / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 174682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =