خواص روغن زیتون فرابکر و ۵ خاصیت مفید برای بدن

همه در مورد خواص روغن زیتون کم و بیش صحبت‌هایی شنیده‌ایم. از جمله درمان‌هایی که روغن زیتون کاربرد دارد می‌توان به درمان یبوست، مشکلات گوارشی، مشکلات قلبی و مغزی اشاره کرد. اما آیا واقعاً روغن زیتون برای خانم‌ها و آقایان در زمینه مشکلات و بیماری‌های مختلف کاربرد دارد؟

برخی افراد با جایگزین کردن روغن زیتون فرابکر در پخت و پز و سرخ کردن به فکر سلامتی خود هستند. در این بخش به تأثیرات مثبتی که روغن زیتون فرابکر می‌تواند بر سلامت جسم و روح شما بگذارد خواهیم پرداخت.

روغن زیتون یک جایگزین سالم برای روغن نباتی و مایع در طب سنتی شناخته می‌شود. اگر روغن زیتون را به جای سایر روغن‌های پخت و پز مثل روغن نارگیل یا روغن نباتی انتخاب می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که نوع روغن زیتون شما فرابکر باشد؛ زیرا فرابکر بودن به معنای دارا بودن تمام ترکیبات مفید و خواص روغن زیتون است. با این روغن زیتون علاوه بر فوایدی که کسب می‌کنید، طعم و عطر بهتری نیز تجربه خواهید کرد. اگر روغن زیتون را به برنامه غذایی خود اضافه کنید سالم‌ترین رژیم غذایی را خواهید داشت.

روغن زیتون طبیعی چه فاکتورهایی دارد؟

خواص روغن زیتون فرابکر و ۵ خاصیت مفید برای بدن

عوامل مؤثر بر کیفیت را می‌توان از منطقه پرورش درختان تا رسیدن محصول به دست مصرف کننده، در نظر گرفت. مهم‌ترین فاکتور در هنگام خرید روغن زیتون اصل، پرس سرد بودن آن است. روغن زیتون باکیفیت در یک بطری شیشه‌ای با رنگ تیره نگهداری می‌شود. روغن زیتون اصل سطح اسیدی پایینی دارد و طبق استانداردهای جهانی سطح اسیدیته برای روغن زیتون فرابکر باید از ۰.۸ کمتر باشد. هرچه این فاکتور کمتر باشد عطر و طعم و کیفیت روغن زیتون بهتر است.

پرس سرد (فرابکر): نحوه فرآوری و تولید روغن زیتون از فاکتورهای طبیعی بودن آن است که بر روی کیفیت تأثیر مستقیم می‌گذارد. روش روغن گیری پرس سرد بهترین روش جهت حفظ آنتی اکسیدان‌ها، چربی‌های سالم و پلی فنول ها است. زمانی که زیتون‌ها در دمای زیر ۵۰ درجه سانتی‌گراد به روش پرس سرد فشرده می‌شوند، خواص و ارزش غذایی روغن زیتون به طور کامل باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود. اگر روغن زیتون فرابکر استفاده می‌کنید، ماندگاری طولانی‌تری نیز به دلیل وجود اسید اولئیک خواهد داشت.

برگه آزمایش: روغن زیتونی که دارای برگه آزمایش خالص بودن باشد قابل اطمینان است. توجه کنید که به هر فروشنده‌ای اعتماد نکنید. سعی کنید ابتدا مقدار کمی روغن زیتون از فروشنده‌ای که می‌شناسید خریداری کنید و پس از آزمایش کردن آن، در صورت اصل بودن مقدار بیشتری مجدد سفارش دهید. توصیه می‌کنیم برای سلامتی خودتان وقت و هزینه بگذارید تا طول عمر بیشتری داشته باشید.

بو، طعم و مزه اصیل: روغن زیتون اصل قطعاً بو دارد و شکی در این موضوع نیست. در نظر داشته باشید که اگر روغن بو نداشته باشد، یا تصفیه شده است و یا با دیگر روغن‌های ارزان قیمت مخلوط شده است. روغن زیتون طبیعی باید دارای تلخی باشد و ته گلو را بزند. از فاکتورهایی که اصلاً نباید به آن توجه کنید رنگ روغن زیتون است که نباید شما را گمراه کند.

روغن زیتون پرس گرم را چطور از پرس سرد تشخیص دهیم؟

در ابتدا توضیح مختصری در مورد روش پرس سرد و گرم بدهیم. در روش پرس سرد روغن در دمای زیر ۵۰ درجه سانتی‌گراد تولید می‌شود و میزان اسیدیته پایینی دارد. اما در روش پرس گرم زیتون‌ها در دمای بالا استخراج می‌شوند و به دلیل افزایش میزان اسیدیته کیفیت طبیعی روغن زیتون در این روش کاهش می‌یابد. اما کدام بهتر است؟

روغن زیتون‌های پرس گرم، به دلیل اکسید شدن عوارضی مانند سرطان و التهاب را به دنبال دارند و تمام خواص درمانی و ترکیبات سالم زیتون در روش پرس گرم از بین می‌روند پس بهترین گزینه روغن زیتون پرس سرد یا فرابکر است.

تنها راه تشخیص پرس سرد یا گرم بودن روغن زیتون آزمایش گرفتن در کارخانه‌های روغن است. شما نمونه‌ای از روغن زیتون را با خود برای آزمایش گرفتن می‌برید و سپس طی آزمایشات انجام شده، برگه ای تحت عنوان کیفیت سنجی روغن زیتون به شما داده می‌شود که مشخص می‌کند روغن زیتون پرس گرم است یا سرد.

خواص روغن زیتون طبیعی برای بدن

بهبود سلامت قلب: روغن زیتون یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای است و تحقیقات زیادی نشان داده است که فواید زیادی برای سلامت قلب دارد. روغن زیتون با کنترل سطح کلسترول و کاهش فشار خون، شما را از خطر بیماری‌های قلبی شما دور می‌کند.

کاهش التهاب: تحقیقات نشان می‌دهد آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون بخصوص اسید اولئیک خاصیت ضدالتهابی دارند و روغن زیتون فرابکر سرشار از پلی فنول هاست که مانند ایبوپروفن عمل می‌کنند و یک ضدالتهاب طبیعی شناخته می‌شود. افرادی که دچار آرتریت روماتوئید هستند می‌توانند با مصرف روغن زیتون اثرات بهبودی را در خود مشاهده کنند.

کاهش افسردگی: در یک رژیم غذایی سالم که شامل مصرف زیاد غلات سبوس‌دار، سبزیجات، میوه و ماهی‌های روغنی است، روغن زیتون نیز در کاهش خطر افسردگی نقش مهمی دارد.

بهبود عملکرد مغز: طی مطالعاتی که در سال ۲۰۱۵ انجام شده است افراد مسن‌تر که رژیم غذایی مدیترانه‌ای به همراه روغن زیتون و آجیل را انجام می‌دادند، عملکرد بهتری از نظر شناختی داشتند. روغن زیتون ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

محافظت از بیماری‌های مزمن: روغن زیتون به دلیل دارا بودن پلی فنل بالا از دیابت نوع ۲ و برخی از سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.

بسیار کم پیش می‌آید که شخصی بر اثر استفاده از روغن زیتون آلرژی بگیرد؛ البته آلرژی معمولاً مربوط به گرده درخت زیتون است نه خود روغن زیتون.

روغن زیتون را به عنوان جایگزینی برای سایر چربی‌ها در رژیم غذایی خود انتخاب کنید.

خرید روغن زیتون برای درمان بیماری‌ها

همانطور که در ابتدای اشاره کردیم تنها روشی که می‌توان از اصل بودن روغن زیتون اطمینان کسب کرد، آزمایش کردن روغن زیتون در یک آزمایشگاه تخصصی است که تمامی فاکتورها را مورد ارزیابی قرار دهد.

بدون تردید هزینه آزمایشگاه برای بررسی صحت طبیعی بودن روغن زیتون برای مصرف کننده بالا خواهد بود و برای مشتری به صرفه نیست.

اما راهکار چیست؟

خبر خوش این جاست که فروشگاه‌هایی هستند که به صورت آنلاین اقدام به فروش روغن زیتون اصل می‌کنند و شما می‌توانید به صورت مستقیم و بدون واسطه با باغدار ارتباط برقرار کنید و روغن زیتون را از باغدار معتمد خریداری کنید.

به عنوان نمونه شما برای خرید روغن زیتون اصل می‌توانید به سایت زیتون ۰۱۳ بروید روغن زیتون را از باغدار با قیمت مناسب تهیه کنید.

خوبی این روش این است که شما از اصل بودن روغن زیتون مطمئن می‌شوید؛ زیرا این مجموعه تنها روغن زیتون فرابکر را به فروش می‌رساند و به سراسر ایران ارسال می‌کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1748497

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =