زیباکلام: برخی مستقل از حکومت می‌خواهند در برابر بی حجابی بایستند/حکومت باید در بحث حجاب جلوی تندروها را بگیرد

برخی از زنان و مردان ایرانی به واسطه عقاید سفت و سخت دینی که دارند مستقل از اینکه حکومت چه می‌گوید و چه نمی‌گوید، خودشان راسا و شخصا احساس تکلیف می‌کنند و می‌خواهند در برابر بی‌حجابی بایستند

جواد مرشدی: عدم رعایت حجاب از سوی برخی بانوان و اعتراض برخی دیگر با این اقدام و حتی به درگیری رسیدن این تقابل موجب بحثها و نظرات گوناگونی شده است.معترضین به عدم رعایت حجاب که تا مرحله اقدامات عملی نظیر پپیش رفته اند ، خود را آمرین به معروف و ناهی از منکر معرفی می‌کنند، و تذکر را وظیفه‌ای شرعی می دادند و برخی از این گروه معتقدند تنها به تذکر لسانی کافی نیست و می بایست به طور عملی با این اقدام مواجهه کرد که پرتاب سطل ماست در طرقبه مشهد از این جنس اقدامات بود ،چنان‌که حداقل از ابتدای امسال اخباری از این دست برخوردها از شهر یزد، مشهد و رشت شنیده شده و البته در این میان اخباری نیز از ضرب و شتم آمرین به معروف در یکی دو شهر نیز منتشر شد. عده ای در این میان معتقدند «عدم رعایت حجاب »و در مقابله های عملی در برابر بی حجابی و اقدامات موسوم به «آتش به اختیار» می تواند وارد فاز رویارویی «مردم در برابر مردم» شود .«خبرآنلاین» در گفت‌و گو با صادق زیباکلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی به این موضوع پرداخته که در پی می‌آید.

در روزهای اخیر بین آمرین به‌معروف با مرم درگیری‌هایی ایحاد شده، از یزد و مشهد گرفته تا چاقو خوردن یک آمر به‌معروف در رشت. برخی معتقدند بحث حجاب، موجب رویارویی مردم رادر برابر مردم شده است ، نظرتان دراین مورد چیست؟

این یک واقعیت است که به‌هر حال برخی از زنان و مردان ایرانی به‌دلیل عقاید دینی سفت و سختی که دارند، مستقل از این‌که حکومت چه می‌گوید و چه نمی‌گوید خودشان راسا و شخصا احساس تکلیف می‌کنند و می‌خواهند در برابر بی‌حجابی بایستند. آن‌ها این موضوع را یک تکلیف شرعی و دینی می‌دانند. این‌که جمعیت این دست از ایرانیان چقدر است، هیچ‌کس اطلاعاتی ندارد. به‌هر حال از این قریب به ۸۵ میلیون ایرانی، چند درصدشان واقعا اعتقاد دارند که مقابله کردن با بی‌حجابی یک وظیفه و تکلیف دینی است. یعنی همان‌طور که روزه می‌گیرند و نماز می‌خوانند، همان‌طور هم وقتی یک بی‌حجاب را می‌بینند احساس می‌کنند باید در برابر او بایستند. آنچه مسلم است این‌که یک درصدی از جامعه ایران، چنین باورهایی دارند.

اگر واقعا به این مرحله رویارویی افراد جامعه برسیم نقش حکومت در این خصوص چه خواهد بود؟

اگر ما این درصد را کنار بگذاریم، می‌رسیم به مسئله مهم حکومت. حکومت از یک‌سو می‌تواند از طریق گفت‌وگو از این این گروه که گفته شد، بخواهد که شما اگر تابع حکومت هستید بدانید که حکومت از شما می‌خواهد که تاکید دارد که شما حق ندارید متعرض زنان و دختران بی‌حجاب شوید، حداکثر این است که به آن‌ها تذکر بدهید و یا توصیه کنید که حجاب‌تان را رعایت کنید، حق ندارید کار دیگری انجام دهید. این وظیفه از حکومت انتظار می‌رود. اگر حکومت غیر ازاین عمل کند و در حقیقت سکوت کند، سکوتش یک‌جورهایی تایید عملکرد این اقلیت می‌شود. بنابراین در این‌جا وظیفه حکومت خیلی سنگین و دشوار است؛ زیرا نیازمند برنامه ظریفی است تا با عمل به آن، مانع احساس وظیفه و تکلیف اقلیت مذکور برای اجرای قانون شود. اما بخش‌های دیگری از حاکمیت هستند که این تفکر را ندارند، و آب به آسیاب این افراد می‌ریزند که شما وظیفه و تکلیف دارید و آتش به اختیار هستید و خودتان تکلیف شرعی و دینی دارید که در برابر بی حجابی بایستید. به‌نظر من این‌ها متوجه نیستند که چگونه دارند با آتش بازی می‌کنند، برای این‌که این عملکرد آن‌ها عملا ملت را دارد در برابر هم‌دیگر قرار می‌دهد.

زیباکلام: برخی مستقل از حکومت می‌خواهند در برابر بی حجابی بایستند/حکومت باید در بحث حجاب جلوی تندروها را بگیرد

این موضع را هم باید در نظر داشته باشیم که یک سری از حزب‌اللهی‌ها و متدین در شرایط فعلی معتقد هستند که فعلا بهتر است با مقوله حجاب برخوردی صورت نگیرد و عده‌ای دیگر برخلاف آن مصصم به برخورد با بی‌حجابی هستند. همین موضوع منجر به یک دوگانگی در تصمیمات و عملکرد آن‌ها شده است.

ما می‌دانیم اقلیتی هستند که احساس وظیفه و تکلیف می‌کنند که در برابر بی‌حجاب‌ها بایستند اما این را هم می‌دانیم که تعداد قابل توجهی از زنان ایران هستند که حجاب اجباری را باور ندارند. ضمن این‌که یک‌درصد قابل توجهی از زنان ایرانی هستند که خودشان محجبه هستند، ولی اگر از آن‌ها بپرسیم آیا شما موافق هستید که با زنان بی‌حجاب برخورد شود، خواهند گفت نه.

ما می‌توانیم مومنین را به چند دسته تقسیم کنیم؛ یک دسته آن‌هایی که معتقدند ما حق نداریم معترض زنان و دختران بی‌حجاب شویم و یک دسته آن‌هایی که می‌گویند ما باید برخورد بکنیم. این وسط آن بخش از حکومت که تندورها هستند، دارند تمام اقشار و لایه‌های مختلف جامعه را در برابر همدیکر قرار می‌دهند. کم نیستند بانوان محجبه و مردان مومن و متدین که به‌هیج وجه اعتقاد ندارند باید با خانم‌هایی که بی‌حجاب هستند، برخورد فیزیکی شود. فقط این‌وسط تندروها هستند.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲

کد خبر 1750669

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 18
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    ببخشید مگه دفعه قبل که فرمودید به روحانی رای بدید عواقبش رو تحمل کردید ؟چرا حالا باید نظر بدید و بقیه بپذیرند . بی حجابی جرمه و قاطعانه باید طبق قانون برخورد بشه ...قانون فصل الخطاب هست آمارهای شما هم راستی آزمایی نشده
  • نورالله گرشاسبی IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    ای کاش فکری به حال منکرا بزرگی چون فساد سیستماتیک اختلاس فقر و فلاکت بیکاری . مهاجرت نخبگان میدان داری پخمگان... میشد
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    65 7
    ازماست که برماست
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    31 99
    هر کس به اجرای حکم شریعت معتقد است از نظر ایشان تندرو است.
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    83 21
    آقای زیبا کلام ، عالی گفتی
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    ما داریم از گرسنگی فقر بیکاری له میشیم اینا دنبال بی حجاب با حجاب راه افتادن
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    68 19
    حرف حق دمتگرم آقای زیبا کلام
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    26 9
    اقا زیبا کلام یه چیز بگو شدنی باشه
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    20 4
    چرا آمارها دقیق نیستن
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    99 8
    حکومت عملا از اداره جامعه ، ناتوان و فاقد اعتماد بنفس شده است حق هم دارد چون تازه دارد متوجه می شود پشتوانه مردمی داشتن یک اصل بسیار مهمی بوده که با عرض تأسف حواسش جاهای دیگری بوده و به تغافل طی کرده و وقتی به هوش آمده که می بیند " بند را آب برده است " بنابراین در این غافلگیری و عدم دوراندیشی قادر به اتخاذ هیچ تصمیم درستی چه در امور داخلی و چه در سیاست خارجه نیست
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 1
    خیلی خوب گفتی
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    29 41
    اگر حکومت حکومت بود که جلو خیره سرها را میگرفت و برای ححاب هم طبق قانون اساسی عمل میکرد
  • عباس IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    91 6
    فروع دین که بعد از اصول دین قرار می گیرند ده اصل دارد. نماز وروزه جزو فروع دین است ومرتبه آنها از حجاب بالاتر است .آیا حکومت نماز وروزه را به مردم اجبار می کند؟مطمئنا خیر .پس چگونه حکومت می تواند حجاب را که در مراحل بعد تر از نماز وروزه وبطور کلی فروع دین است به مردم اجبار کند؟
  • پیرمرد IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    75 11
    حرف حساب جواب نداره .بنده بابی حجابی موافق نیسم اما خدا گفت دین اختیاری.
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    25 7
    زیبا کلام !
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    75 11
    مردم بایدسفره هاشونو بکشن توسرشون
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      0 0
      سفره های مردم کوچیک شده اگر بکشن رو سرشون باز هم بی حجابند!!!
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    من به عنوان یک ایرانی مسلمان ‌وطرفدارحجاب اصلاباهرچیزی که اجبارباشدموافق نیستم اماقانونمندهستم
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    چه کسی باید جلوی این خود سرها را بگیره؟
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    ببین آزادی یعنی همین که هرکس هرکاری دلش خواست بکنه وقتی اون حق دارد بی حجاب بیاد توخیابون گردش کند این هم حق دارد هرکار دلش خواست بکند
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    مخالفم با نظر شما
  • سید IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    شهامت دارید بگویید حجاب قانون است همه باید به قانون پایبند باشند
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    سلام . بهترین راه اینست که حکومت با داشتن کارشناسان بسیار زیادی که در اختیار دارد با نصیحت و دلایل قرآنی در سراسر کشور فعالیت کنند .
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    چطورحلوی قانون کشورایستادن.. جیزی نمیگی.
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    بزودی این بساط برچیده خواهد شد
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    چرا کسی نیست جلوی دزدها و اختلاس گران و مسموم سازی دانش آموزان را بگیرد ؟!؟!
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    این تندروها بالاخره قراره کنترل بشن یا نه جنگ همه علیه همه بشه
  • حمید IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    این مملکت به اندازه کافی ویران شده اینقدر با همدیگه به هر بهانه ای دشمنی نکنید.
  • فرهاد IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    اقای زیباکلام از شما انتظار میره ک موضع تون را خیلی صریح وواضح بیان کنید.نه با احتیاط .از چی میترسید.ب عنوان یک روشنفکرواستاد دانشگاه بیایید جلوی تندرویها بایستید.این تریبون نصیب همه کس نمیشه متاسفانه.
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    مملکت رو به فقر فلاکت انداختین رکود تورم درآمد ریالی خرج دلاری اقتصاد ویران اعتیاد طلاق اقایان و خانم هایی که به سن 40 تا 50 سال رسیدن مجرد هستند خجالت نمی کشد در این وضعیت که مردم در رنج عذاب هستن زندگیمون جهنم شده چسبیدین به حجاب همه مشکلات این ممکت حل شده حجابش مونده ا
  • محمد IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    من خودم مذهبی هستم .ولی هرگز مردم را اجبار به حجاب نمی کنم .باید با رفتار صحیح و درست دین را به مردم نشان داد
  • ناشناس IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    اول باسطل ماست حالا باتسبیح مگر خود این اتفاق ها جرم نیست اگر بی حجابی جرمه قانون هست پس اینان که بادختران چنین رفتاری می کنند کارشان جرم نیست؟

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین