مولفه‌هایی که قیمت نفت را تعیین می‌کنند/ رکورد قیمت نفت چقدر است؟

نوسانات قیمتی در بازار نفت در ۲۴ ساعت گذشته به حداقل رسیده‌است.

نگارعلی_ نفت خام برنت امروز در بازه ۸۳ تا ۸۴ دلاری در نوسان است، که نسبت به روز گذشته هیچگونه کاهشی را تجربه نکرده‌است؛ در مقایسه با یک هفته گذشته، قیمت نفت برنت ۰.۴۲ درصد کاهش یافته است؛ نفت خام برنت سال ۲۰۲۰ را در میان یک روند صعودی آغاز کرد که در نوامبر ۲۰۲۰ از ۳۸.۸۴ دلار در هر بشکه آغاز شد و تا اوایل مارس ۲۰۲۱ به ۶۸.۷۲ دلار در هر بشکه ادامه یافت و تا امروز نیز رشد قیمت آن متوقف نشده‌است.

بیشتر بخوانید:

پنج روز از ابلاغ شرایط فروش ربع سکه گذشت/ ربع سکه ۹.۶ میلیون تومانی کجاست؟

شما نظر بدهید/ چه پیشنهادی برای دولت سیزدهم برای مهار تورم دارید؟

نفت خام WTI نیز نسبت به روز معاملاتی گذشته هیچگونه کاهش قیمت را تجربه نکرد؛ قیمت نفت خام WTI امروز ۸۰.۳۶ دلار در هر بشکه ۰.۰۶ درصد نسبت به یک هفته قبل افزایش یافته است. نفت خام WTI نیز در سال ۲۰۲۱ با روند صعودی ۴۸.۲۷ دلار در هر بشکه آغاز شد و قیمت آن در اواخر اکتبر ۲۰۲۱ به ۸۴.۰۶ دلار به ازای هر بشکه رسید و تا امروز نیز رشد آن متوقف نشده‌است.

گفتنی است که قیمت لحظه‌ای، به قیمت فعلی بازار نفت خام اشاره دارد؛ قیمت لحظه‌ای نشان دهنده هزینه‌ای است که می توان نفت خام برنت را با آن آورده یا فروخت، قیمت نفت معمولاً به ازای هر بشکه ذکر می شود.

چه متغیرهایی در قیمت‌گذاری نفت تاثیرگذاراند؟

نفت خام از ذخایر نفت زیرزمینی استخراج می شود. در نمونه نفت خام برنت، این ذخایر در زیر بستر دریا هستند، در حالی که نفت خام WTI از ذخایر واقع در زمین های خشک استخراج می شود. این اولین مولفه تاثیرگذار در قیمت نفت است؛ فرآیند استخراج و ماشین آلات مورد نیاز.

جدای از زمینه فیزیکی جمع آوری و فرآوری نفت، مقررات بازار، عوامل واقعی تعیین کننده قیمت نفت خام هستند. مقررات بازار نفت خام، عرضه و پویایی و در نتیجه قیمت را بر اساس عواملی از جمله سیاست، در دسترس بودن نفت و ابزارهای لازم برای دسترسی به آن نفت که ممکن است منجر به درگیری سیاسی بین حوزه های قضایی داخلی و بین المللی شود و افزایش آگاهی از تأثیر رفتار انسان بر محیط زیست، تعیین می‌کند.

مولفه‌هایی که قیمت نفت را تعیین می‌کنند/ رکورد قیمت نفت چقدر است؟

اوپک در فضای نفت خام بسیار تأثیرگذار است و بسته به نفوذ افراد قدرتمند در پشت زنجیره‌های تامین نفت، مقررات بازار ممکن است در معرض تغییرات ظاهراً غیرقابل توجیهی قرار گیرد که باعث نوسانات شدید قیمت‌ها می‌شود.

مانند همه کالاها، قیمت نفت تحت تأثیر عرضه و تقاضا است. با این حال، استخر جهانی نفت و سهولت حرکت نفت در سراسر جهان، برخی از این فشارهای قیمتی را کاهش می‌دهد و هیچ تولیدکننده نفتی نمی‌تواند به طور کامل بر بازار جهانی تسلط یابد.

بالاترین قیمت نفت تا کنون چقدر بوده است؟

بالاترین قیمت نفت خام WTI در تاریخ ۱۴۱.۶۳ دلار در هر بشکه بود. در مقایسه با قیمت نقدی امروز که ۴۳.۲۶ درصد کاهش یافته است. سایر بالاترین رکوردهای تاریخی اخیر شامل ۷۷.۷۴ دلار در هر بشکه در ژوئیه ۲۰۰۶ و ۱۰۹.۵۰ دلار در هر بشکه در اوت ۲۰۱۳ است.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1752403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =