موج نوشت:

طی سال‌های اخیر انتشار ایمیل‌های هشداردهنده کذب، به یک بدعت جدید برای رقابت ناسالم در بازار کالاهای تولید داخلی تبدیل شده و بسیاری از فعالان صنعتی آن را تهدید بزرگی برای تولید ملی قلمداد می‌کنند.

این پدیده خطرناک زمانی اوج می‌گیرد که برخی شرکت‌ها با تکیه بر کیفیت و کمیت و همچنین تبلیغات مناسب به جایگاه قابل قبولی در بازار و در میان مصرف‌کنندگان دست پیدا می‌کنند.
در این میان گرچه به واسطه فراگیر شدن اینترنت، ارسال ایمیل‌های کذب و دروغ یک ابزار فراگیر برای کسانی که به دنبال رقابت ناسالم و اغراض ناپسند خود از طریق شایعه‌سازی هستند، محسوب می‌شود، اما در کنار این موضوع برخی سایت‌ها نیز با عدم پژوهش دقیق و مسئولیت‌شناسانه اقدام به انتشار این اخبار و شایعات به صورت گسترده می‌کنند.
چه بسا در این بین دیگر رسانه‌ها نیز با استناد به خبر درج شده در این سایت‌ها اقدام به انتشار آن خبر می‌کنند و در چنین شرایطی یک دروغ بزرگ می‌تواند ضربات مهلکی را بر پیکر تولیدات داخلی وارد کند.
اگر بخواهیم به یک نمونه بارز در رابطه با این موضوع اشاره کنیم، انتشار یک ایمیل مجعول با عنوان «فروش شامپوی ایرانی با نام خارجی» یکی از آن‌ها است که البته مخاطبان جدید آن را با آب و تاب بیشتر و یا عناوین دیگری دریافت کرده‌اند. در این ایمیل که تهیه‌کننده آن، شرکت پاکشو و گروه صنعتی گلرنگ را نشانه رفته بود، مهمترین نکته‌ای که نشان می‌داد تهیه و ارسال آن کاملاً مغرضانه بوده، عدم توانایی در انتقاد از کیفیت شامپو «اوه» بود! حتی این شایعه‌ساز هم نتوانسته بود کیفیت بالای این محصولات را زیر سؤال ببرد. محصولاتی که ضمن رقابت جدی با کالاهای خارجی به خوبی از آن‌ها سهم بازار گرفته‌اند و از این طریق به اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی کشور کمک کرده‌اند و چه بسا چنین شایعه‌سازی‌هایی ریشه در همین رقابت موفق گروه صنعتی گلرنگ دارد و از سوی رقبای خارجی هدایت می‌شود؟
این در حالی است که اگر فردی با نیت خیر اقدام به اطلاع‌رسانی می‌کند باید دیگران را از معایب و خطرات یک کالای بی‌کیفیت آگاه کند. ضمن آن که به نظر می‌رسد فرد تهیه‌کننده بدون شناخت دقیق از فرآیند تولید و یا انتقال دانش فنی و نام تجاری به شرکت ایرانی، نسبت به تهیه این ایمیل اقدام کرده و کاملاً گویاست که این امر با هدایتی مغرضانه صورت گرفته است.
مسوولان شرکت تولیدکننده این شامپو نیز در این باره معتقدند مطالب عنوان شده در ایمیل جعلی مذکور درباره برند «اَوه»، یک اتهام واهی و نادرست است. انتشار اخبار نادرست در این باره در ایمیل‌ها و سایت‌ها در حالی است که روی لیبل این محصولات «ساخت ایران»، «شماره بهره‌برداری» و «آدرس کارخانه» کاملاً مشخص درج شده است.
در لیبل محصول «اوه‌« که در ایران تولید شده، آدرس کارخانه ذکر شده و برخلاف مطالب کذب مطرح شده، به ساخت ایران بودن آن کاملاً اذعان شده است و تولید این محصول با کیفیت بالا و در حد استانداردهای جهانی از مهم‌ترین افتخارات شرکت پاکشو و گروه صنعتی گلرنگ به عنوان یک گروه صنعتی موفق و پویای ایرانی است. از طرف دیگر لیبل محصول اوه تولید انگلستان و فرانسه نیز در تصویر دیده می‌شود که خود به خوبی و با شفافیت کامل بیانگر سابقه فعالیت اوه در بازارهای اروپاست. امری که به طور کلی در ایمیل‌ها و مطالب مرتبط با آن انکار شده و یا به عمد نادیده گرفته شده است.
از سوی دیگر برخی سایت‌ها بدون این که حتی نگاهی به لیبل محصولات اوه بیندازند و یا با شماره «خدمات مشتری» درج شده در آن به منظور کسب اطلاعات مستند و واقعی تماس بگیرند، بر مبنای یک ایمیل غرض‌ورزانه و ناصواب به شایعاتی بی‌اساس دامن زده‌اند آن هم درباره یکی از مجموعه‌های فعال کارآفرین کشور که در حال حاضر بیش از پنج هزار نفر (5000) را در خانواده بزرگ صنعتی خود جای داده و با دریافت و انتقال دانش و تکنولوژی روز دنیا و نیز با حضور جدی در عرصه صادرات، کوشیده است تا سهم بازار خود را از «رقبای خارجی» بگیرد و از این طریق و با ارتقاء مداوم کیفیت محصولات، نقش بسزایی در رشد صنعتی کشور داشته باشد.
از همه ناپسندتر این که در ایمیل مذکور سعی شده تا چهره‌ای مبهم از مدیرعامل این گروه صنعتی نشان دهند؛ چهره‌ای که از شخصیت‌های شناخته شده و دارای سابقه‌ای روشن در عرصه صنعت است.
در چنین شرایطی نه تنها تولید و اشتغال داخلی ضربه خواهد خورد، بلکه اعتماد مصرف‌کننده داخلی نسبت به محصولات با کیفیت تولید شده در ایران نیز سلب خواهد شد که به نظر می‌رسد شایعه‌سازان نیز همین هدف نامبارک را مد نظر داشته‌اند.
بنابراین با توجه به مطالب کذب منتشر شده توضیح این مطالب ضروری به نظر می‌رسید که به خوبی، نادرستی و غرض‌ورزی آشکار در ایمیل و برخی خبرهای منتشر شده را نمایان می‌سازد؛ خبرهایی که آگاهانه یا ناآگاهانه غرضی جز ضربه زدن به صنعت و کارآفرینی ملی را دنبال نمی‌کند.

 /22131

کد خبر 175476

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام BE ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    21 2
    chera pas lisanse khareji ke khode in aghaye kar afarin sabt karde ro nemigin? chera mahsoolate bikeyfiate dessini ro nemigin ke be eesme brande italiayi be mardom ghaleb mishe
  • بدون نام MY ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    23 1
    اگر نظر من را چاپ کنید میخواستم بگم که نام این شرکت که برند نام اوه از اون بر گرفته را سرچ کردم من هم چیزی ندیدم و پی به واقعیت آن ایمیل مشکوک بردم. اما اگر دلیلی برای انکار آن ایمیل بصورت علمی دارید بد نیست بگید تا ما هم بفهمیم
  • بدون نام IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
    27 6
    نویسنده با زیرکی از پاسخ به سوال اصلی این ای میل طفره رفته است در این ای میل به هیچ وجه ادعا نشده که شامپوی اوه که ساخت داخله به نام شامپوی خارجی فروخته میشه بلکه نکته اینجاست که بعضی به دروغ ادعا میکنند که محصول آنها تحت لیسانس یک شرکت معتبر خارجی تولید میشود مثل شامپوی اوه که ادعا میشه تحت لیسانس پیتر اند جرج هست اما در واقع چنین شرکتی وجود خارجی ندارد بلکه صاحبان شرکت با ثبت شرکت در یک کشور خارجی دقت کنید فقط ثبت شرکت روی کاغذ چنین مطلبی را به وجود می آورند تا مردم را فریب دهند سوال اصلی اینجاست که اگه شما دلسوز تولید داخل هستید چرا باید محصول خود را تحت لیسانس خارج معرفی کنین هیچ کدام از شرکتهای موفق داخلی مثل تک ماکارون چنین کار رشتی که کلاه کذاشتن سر مردم است را مرتکب نمی شوند

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین