«تفنگ‌آمریکا» اسلحه مرگباری که بلای جان آمریکایی‌ها شد/ عکس

وقتی صحبت از فرهنگ استفاده گسترده اسلحه در آمریکا به میان می‌آید، هیچ سلاحی به اندازه AR-۱۵ در همه جا حاضر یا بحث برانگیز نشده است، تفنگی که به عنوان "تفنگ آمریکا" شناخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این تفنگ که نسخه‌های اولیه آن در دهه ۱۹۵۰ در دسترس قرار گرفت، یکی از محبوب‌ترین اسلحه‌ها در میان دارندگان اسلحه آمریکایی است که ده‌ها میلیون آن در حال حاضر در گردش است. بر اساس برخی برآوردها، از هر ۲۰ آمریکایی، یک نفر صاحب یکی از آنهاست. محبوبیت این تفنگ حتی برخی از قانونگذاران محافظه کار را بر آن داشت تا سعی کنند رسماً AR-۱۵ را "تفنگ ملی ایالات متحده" معرفی کنند.

بیشتر بخوانید:

عکس | شکارچی تاریکی؛ دهانی غول‌پیکر با جثه‌ای کوچک

عکس | دو صفحه‌نمایش با یک سرفیس؛ مایکروسافت سنت‌شکنی می‌کند؟

با این حال، AR-۱۵ نیمه اتوماتیک در صحنه تیراندازی های دسته جمعی، از جمله حوادث مرگبار اخیر در لوئیزویل، نشویل و اووالد، تگزاس، به منظره ای آشنا تبدیل شده است. آمارها نشان می دهد که سلاح های سبک AR-۱۵ در بسیاری از مرگبارترین تیراندازی های دسته جمعی در ایالات متحده استفاده شده است.

«تفنگ‌آمریکا» اسلحه مرگباری که بلای جون آمریکایی‌ها شد/ عکس

اما AR-۱۵ چیست و چرا آنها بسیار رایج هستند؟

AR-۱۵ اولین بار به عنوان یک تفنگ نیمه اتوماتیک برای غیرنظامیان در دهه ۱۹۵۰ توسط Armalite، یک شرکت آمریکایی، که "AR" نامگذاری شده است، توسعه یافت. در سال ۱۹۵۹، طرح این سلاح به شرکت دیگری به نام Colt فروخته شد که به زودی آن را به یک نسخه نظامی و تمام اتوماتیک معروف به M-۱۶ تبدیل کرد.

این سلاح برای اولین بار در اواسط دهه ۱۹۶۰ و در مراحل اولیه جنگ ویتنام وارد خط مقدم ارتش ایالات متحده شد. در حالی که این تفنگ در ابتدا در میان سربازان ایالات متحده به دلیل مسائل مربوط به پارازیت های مکرر محبوبیت نداشت، تولید آن گسترش یافت و در سال ۱۹۶۹، یک نسخه اصلاح شده - M۱۶A۱ - به سلاح خدمات استاندارد در سراسر ارتش ایالات متحده تبدیل شد.

پس از پایان جنگ ویتنام، کلت شروع به بازاریابی نسخه های نیمه اتوماتیک تفنگ برای علاقه مندان به اسلحه آمریکایی و نیروهای پلیس کرد، اگرچه بسیاری از صاحبان اسلحه همچنان مراقب این سلاح بودند. حق اختراع کلت برای AR-۱۵ در سال ۱۹۷۷ منقضی شد. پس از آن، دیگر سازندگان سلاح گرم - مانند Remington، Smith & Wesson و Ruger - شروع به تولید نسخه های خود کردند.

Colt هنوز هم علامت تجاری عبارت "AR-۱۵" را دارد و نسخه‌های دیگر سازندگان با نام‌های متفاوتی به کار می‌روند، اما این تفنگ‌ها همچنان به عنوان AR-۱۵ شناخته می‌شوند.

در حالی که ساخت، فروش و در اختیار داشتن برخی از این اسلحه ها تحت ممنوعیت فدرال ایالات متحده در مورد سلاح های تهاجمی نیمه خودکار که بین سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ وجود داشت، محدود شده بود، این ممنوعیت در مورد سلاح های ساخته شده قبل از سال ۱۹۹۴ اعمال نمی شد.

همچنین برد موثر اسلحه AR-۱۵ بیش از ۵۰۰ متر است، در حالی که این رقم برای یک هفت تیر گلاک تنها ۵۰ متر است.

این سلاح بسیار ارزان است و گاهی با قیمت ۵۰۰ دلار هم به فروش می‌رسد. AR-۱۵ قابلیت‌ افزودن تجهیزاتی نظیر دوربین، خشاب‌های با ظرفیت بالا، بامپ استاک (وسیله‌ای که با کمک آن نواخت تیر اسلحه‌های نیمه خودکار مانند اسلحه‌های خودکار افزایش می‌یابد.) و غیره دارد که به محبوبیت آن افزوده است.

منبع: BBC

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1755101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =