۰ نفر
۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲

پیاده روی اربعین،سابقه تاریحی دارد و آنگونه که پدران ما یاد می کننداین مراسم را بخاطر دارند واز میزبانی گرم عراقی ها و موکب آنها خاطرات شیرینی نقل می کنند. با این حال از زمان روی کار آمدن حزب بعث در عراق و بخصوص قدرت گرفتن صدام، راهپیمایی اربعین رنگ باخت وبعدها کاملا متوقف شد.

در سالهای اخیر با اوج گرفتن دوباره این مراسم،علاوه بر آنکه یک عزاداری عمومی برگزار می شود، یک مانور سیاسی بزرگ که نماد قدرت عظیم شیعیان است به رخ کشیده می شود.

امسال در آستانه اربعین ناآرامی های پراکنده در چندشهر عراق می رفت تا مراسم اربعین را تحت الشعاع قرار دهد. ناآرامی ها از اعتراض به نابسامانی های اقتصادی شروع شد و با آنکه دولت،وعده هایی هم داد اما فروکش نکرد. نیروهای نظامی و انتظامی وارد شدند و  با چند ده تلفات،آرامش را بازگرداندند. مرجعیت شیعه(آیت الله سیستانی) ،هم به عوامل ناآرامی ها واکنش نشان داد و هم برخود خشن با تظاهرکنندگان را محکوم کرد. پیام آیت الله در خطبه های نمازجمعه نجف بازتاب یافت و به نظر می رسد اگر چنین واکنشی وجود نداشت دامنه اعتراضات و نیز برخوردهای خشونت آمیز با آن گسترده تر می شد.

عراق کشور ثروتمندی است اما  بخش عمده ای از بودجه آن صرف امنیت می شود. هرچند داعش در عراق و سوریه تا حد بسیار زیادی سرکوب شده است اما بازماندگان آنها و گروههایی که هنوز به رژیم صدام متمایلند هر از گاهی شیطنتهایی را در نقاط مختلف کشور رقم می زنند.

***

به گواهی آنهایی که مراسم راهپیمایی اربعین را در چندین سال اخیر مشاهده کرده اند هر سال این مراسم بهتر از پارسال برگزار شده با این حال خدمات به زائرین  فاصله زیادی تا حد مطلوب دارد. افزایش تصاعدی جمعیت زائران بخصوص ایرانی ها کار را برای نیروهای خدمات رسان سخت کرده.
حمل و نقل،تغذیه و بهداشت سه موضوعی است که با وجود تلاشهای فراوان همچنان با کمبودهایی روبروست.

عراقی ها در مسیر نجف به کربلا، از طریق موکب های متعدد، سوروسات خوراک مردم را فراهم می کنند. موکب های ایرانی نیز امکانات قابل توجهی را تدارک می بینند. شاید بتوان گفت زائرین به لحاظ غذا،کمبودی را حس نمی کنند. اما موضوع بهداشت هنوز معضل بزرگی است. برای حل آن باید زیرساخنهای لازم و مناسبی در عراق فراهم شود.

واقعیت آن است که اگر خدمات شهرداری تهران  نباشد، مشکل زباله ها بسیار بیش از آن که الان دیده می شود وجود داشت. سطلهای متعدد زباله که از سوی شهرداری تهران در  نجف و کربلا تعبیه شده بهمراه صدها نیروی خدماتی، بار بزرگی از دوش مدیریت شهری کربلا و نجف برداشته اما  ضعف شهرداری بخصوص در کربلا در حمل بموقع زباله ها مشهود است. اگر عراقی ها در مناطق مختلف،کشتارگاههای فصلی ایجاد کنند، از آلودگی های محیطی در سطح شهر جلوگیری می شود.

با این همه کم توقعی زائران و همکاری نسبی مردم با نظافت شهرهای کربلا و نجف، اوضاع را از آنکه می توانست  بدتر باشد نجات داده است.

طی اقامتم در کربلا انصافا نتوانستم زحمات و خدمات شهرداری تهران در کمک به بهداشت شهر، نبینم. خدماتی که بقول پیروز حناچی ، هرچه گمنام تر و پنهان تر ارائه شود،ارزشمند تر است.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =