احمد دهقان کتاب‌هایی چون «زمین سوخته نوشته، بی‌وتن، هفت روز آخر و...» را برای مطالعه کاربران خبرآنلاین و آگاهی از برخی وقایع جنگ تحمیلی که در حوزه ادبیات داستانی تصویر شده است، پیشنهاد داده است.

به گزارش خبرآنلاین، معرفی لیست کتاب‌های خواندنی از سوی رسانه‌ها، یکی از راه‌های اصلی آشتی بیشتر مردم با مطالعه است چرا که سامانه‌ای برای معرفی و نقد کتاب‌های خوب در کشور وجود ندارد و مردم بیشتر از روی کنجکاوی و یا پیشنهاد اطرافیان کتاب می‌خرند، در این میان پیشنهاد اهالی فرهنگ و هنر، کمی ویژه‌تر است.

 

احمد دهقان در گفتگو با خبرآنلاین برای مطالعه در ایام هفته دفاع مقدس، پیشنهادهایی ارائه کرده که در جدول زیر قابل مشاهده است. وی معتقد است: «جنگ هنوز هم در زندگی ما حضور دارد. البته من دوست دارم نگاه آدم‌های امروزی را به داستانم بیاورم و این نگاه خیلی بهتر است و مخاطب می‌تواند با داستان جنگ ارتباط بهتری برقرار کند.»

 

دهقان همچنین یادآور شد: «به عنوان نویسنده اولین نگاهم این است که در جنگی که هشت طول کشید ما دفاع کردیم و متجاوز نبودیم و احتیاج به فریاد کشیدن نداریم به همین دلیل می‌توان بسیار آزادانه در داستان جولان داد.»

 

هموطنان تهرانی برای تهیه این کتاب‎‌ها‌‌‌ کافیست با شماره 88453188 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب‌ها را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

نام کتاب

نویسنده

انتشارات

قیمت (تومان)

درباره کتاب

دلیل انتخاب

زمین سوخته

احمد محمود

معین

4500

سومین رمان بلند احمد محمود که در سال 1361 منتشر شد، حاصل تجربه شخصی نویسنده از جنگ است. اودر این باره گفته است: «دلم می خواست لااقل مردم مناطق دیگر هم بفهمند که چه اتفاقی افتاده است. همین فکر وادارم کرد که زمین سوخته را بنویسم.»

این رمان اولین رمان جنگ محسوب می شود اما جزء آثار ماندگار به حساب می آید. نویسنده با نگاه واقعگرایانه خودش سعی کرده آغاز جنگ را در شهر اهواز به مخاطب ارائه بدهد و مخاطب می تواند حال و هوای آن روزهای جنگ را به خوبی در این داستان ببیند.

بی‌وتن

رضا امیر خانی

علم

6500

جدای از شرح احوال برخی مهاجران و برخی ساکنان امریکا، ترکیبی از نقد رفتارهای نادرست دولت و برخی شبه‌دولتی‌ها در در ایران و همچنین هجو برخی رفتارهای مادی‌گرایانه در غرب برای زنده‌ماندن و گذران زندگی است که مبداء آغاز آن سرنوشت بچه‌های جنگ بعد از اتمام جنگ است.

اگرچه این رمان مستقیما به جنگ نمی پردازد اما شخصیت اصلی رمان که یک آرمان گرای واقعی است و در خارج از کشور به دنبال آرمان‌های خودش می‌گردد این رمان را جزء رمان‌های جنگ بشمار می‌آورد. وجه تمایز آن نگاه آرمانگرایانه قهرمان داستان در یک سرزمین دیگر است.

هفت روز آخر

محمدرضا بایرامی

سوره مهر

2000

مجموعه یادداشت‏ها و خاطره‏های محمد رضا بایرامی از هفت روز آخر جنگ. خاطراتی هیجانی و نفسگیر از درگیری با عراقی‏ها و محاصره شدن توسط تانک‏های عراقی. خستگی، دلهره، اضطراب از پایان جنگ، پذیرش قطعنامه و استواری مردان آماده نبرد در آن به خوبی تصویر شده است.

اگرچه یادداشت‌های سربازی به کرار در کشور ما چاپ شده اما این یادداشت ها بکر است که  از یک حادثه منحصر بفرد روایت شده و نویسنده اگرچه در آن زمان تجربه نویسندگی کمتری داشته اما توانسته بخوبی لحظه لحظه آن واقعه منحصر بفرد را پیش روی مخاطب قرار بدهد.

زندگی خوب بود

حسن رحیم پور

سوره مهر

2000

خاطرات یک تکنسین آزمایشگاه ایرانى از ایام حضور درجبهه‏هاى جنگ ایران و عراق در سال 1361 که در 12 فصل‏تدوین شده و به شرح مأموریت 20 روزه وى در یک بیمارستان‏صحرایى در منطقه بُستان با سِمَت مسئول بانک خون اختصاص‏دارد. وى با زبانى ساده و صمیمى ضمن نقل وقایع این ایام گزارشى از بمباران‏ها، روحیه مجروحین ایرانى و حتى عراقى،امکانات موجود در بیمارستان، و ایثارها و فداکارى‏هاى کارکنان آنجا ارائه داده است.

زندگی خوب بود، حاصل خاطرات یک داوطلب غیر بسیجی است آن که با نگاه آرمانی وارد جنگ نشده می‌خواهد ببیند به کجا می‌رود و چگونه می تواند خودش و دیگران را بهتر بشناسد. زندگی خوب بود یکی از بهترین آثار جنگ محسوب می شود که روایت واقعی یک داوطلب پزشکی را در یک عملیات پیش روی مخاطب قرار می دهد.

دیگر اسمت را عوض نکن

مجید قیصری

چشمه

2200

نامه‌ای نوشته می‌شود و در چندین نسخه در مرز ایران گذاشته می‌شود و اتفاقی این نامه‌ای به دست یک سرباز وظیفه‌ ایرانی می‌افتد. سرباز ایرانی که باور ندارد نامه از طرف یک عراقی نوشته شده‌باشد، برای فرستنده‌ خیالی نامه جواب می نویسد. نامه‌نگاری بین افسر عراقی و سرباز ایرانی شروع و دوستی بین این دو آغاز می‌شود. ..

مجید قیصری سعی کرده خودش را بعنوان یک نویسنده جنگ پیش روی مخاطب قرار بدهد و به حق می توان از او بعنوان یک نویسنده شش دانگ جنگ اسم ببریم. دیگر اسمت را عوض نکن روایت متفاوتی است از جنگی که پیش روی ما بود و افکار دو نفر که در دوسوی جنگ این را دیده‌اند و با آن زندگی کرده‌اند.

هموطنان تهرانی برای تهیه این کتاب‎‌ها‌‌‌ کافیست با شماره 88453188 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب‌ها را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

291/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =