پنجمین کنفرانس بین‌المللی " تقریب میان مذاهب اسلامی" با عنوان "بیداری جهانی اسلامی و طرح تقریب میان مذاهب اسلامی" ، با حضور اندیشمندان مسلمان از کشورهای مختلف در مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین پنجمین کنفرانس بین‌المللی " تقریب میان مذاهب اسلامی"  با حضور اندیشمندان مسلمان از کشورهای مصر ، ایران ، انگلیس ، لبنان ، الجزایر ، عراق ، مغرب ، فرانسه ، پاکستان ، سوییس ، تونس ، یمن ، عربستان سعودی ، بحرین ، موریتانی و قطر کار خود را در مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد.

به دلیل اهمیت تقریب بین مذاهب اسلامی در جهان اسلام و وحدت هرچه بیشتر مسلمانان عالم، در سالهای گذشته چهار کنفرانس بین‌المللی با عناوین : " تقریب بین مذاهب اسلامی ضرورتی برای مسلمین در عصر حاضر " ، " تقریب ، راهکار دفاع از قرآن کریم و پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) " ، " تقریب میان مذاهب اسلامی ؛ راهی به سوی تکریم انسان وتقویت اتحاد اسلامی " و " نقش تقریب درتعالی امت اسلامی و ساختن آینده آن "در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شده است و بنا برضرورت تلاش هرچه بیشتر برای گفتگو میان مذاهب اسلامی بمنظور تقویت وحدت امت اسلامی و درخواست شرکت کنندگان در کنفرانسهای قبل برای تداوم این حرکت مسئولانه و بویژه مساله بیداری جهانی اسلامی ، مرکز اسلامی انگلیس ،پنجمین کنفرانس بین المللی تقریب بین مذاهب اسلامی را نیز برنامه ریزی کرد.
سخنان رییس مرکز اسلامی انگلیس و نماینده رهبری در انگلستان
این کنفرانس روز شنبه برابر با سوم ماه ذیقعده 1432 برابر اول اکتبر 2011 شنبه 9 مهر ماه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و با صدای دلنشین قاری بین المللی قرآن آقای مصطفی مرجان کار خود را آغاز نمود و حجت‌الاسلام و المسلمین "عبدالحسین معزی" نماینده حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در بریتانیا و رییس مرکز اسلامی انگلیس طی سخنانی در مراسم افتتاحیه آن ، با خوشامد گویی به میهمانان و اندیشمندان شرکت کننده در این کنفرانس ، به دستاوردهای چهار کنفرانس گذشته تقریب بین مذاهب اسلامی اشاره کرد و نشست اندیشمندان و متفکران جهان اسلام را فرصت مغتنمی برای تقارب افکار و رایزنی در خصوص مسائل ومشکلات جهان اسلام دانست.
رییس مرکز اسلامی انگلیس با اشاره به اینکه وحدت اسلامی آرمانی بلند مرتبه و برخاسته از قرآن کریم است که ریشه در فطرت انسانی دارد و تقریب مذاهب بستری طبیعی و عقلایی برای ایجاد وحدت در جهان اسلام است، گفت :برگزاری هر ساله کنفرانسی در زمینه تقریب بین مذاهب بویژه در عصر حاضر که مساله بیداری اسلامی جهانی نیز مطرح است ، از اهداف مرکز اسلامی انگلیس بشمار می رود و این وظیفه ای اسلامی است که بر عهده همه اندیشمندان اسلامی می باشد و هر کس به اندازه توان خود باید در راه تحقق این آرمان ارزشمند تلاش و کوشش نماید. چرا که تقریب مذاهب و در نهایت دستیابی به وحدت اسلامی به معنای واقعی کلمه مهمترین و اساسی ترین عامل برای تحقق عزّت،کرامت و سعادت مادی و معنوی مسلمانان است وهرگز نمی توان سعادت اسلامی را در مدار تفرقه و جدایی مسلمانان از یکدیگر جستجو نمود.
رییس مرکز اسلامی انگلیس هدف برگزاری اینگونه کنفرانس ها را شناخت بیشتر مذاهب اسلامی از همدیگر بمنظور همدلی و همفکری و ساختن آینده ای روشن برای امت اسلامی برشمرد و اضافه کرد: امروز ما بر اساس مسئولیت سنگین اسلامی خویش و به پیروی از مصلحان خیر اندیش در این همایش گرد هم آمده‌ایم و بر این باوریم که اندیشمندان جهان اسلام می توانند با استفاده بهینه از چنین فرصتها و با گفتگو مسیر جامعه اسلامی را به هدف غایِی خود یعنی تشکیل "امت واحده اسلامی" نزدیک سازند.
قرائت مقاله دبیرکل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی
در ادامه برنامه کنفرانس ،متن مقاله آیت الله محمد علی تسخیری دبیرکل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی در ایران که با عنوان : " تحقق وحدت اسلامی با گسترش تقریب و عمق بخشیدن به بیداری اسلامی " به دبیرخانه همایش ارسال شده بود، توسط آقای شیخ تریکی قرائت شد .
در مقاله آیت الله تسخیری آمده است : وحدت اسلامی طرحی جامع و چند بعدی و بیانگر هدف اعتقادی مقدس است. گرچه شرایط تاریخی و اجتماعی ، معنی آنرا به نوعی محدود به بعد مذهبی و ارتباطات مذهبی میان مسلمانان کرده ، ولی در حقیقت وحدت اسلامی شامل تمامی جوانب زندگی مسلمانان از قبیل مسائل فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی می شود که از بعد مذهبی کم اهمیت تر نیستند.وحدت سیاسی در سطح ساختار درونی نظام و روابط ملتهای مسلمان بایکدیگر و وحدت اجتماعی در سطح ارتباطات شهروندی و وحدت فرهنگی در سطح تفکر و ابعاد متفاوت آن در زندگی نوین بشری، ضرورتهایی هستند که سخن گفتن از وحدت اسلامی بدون پاسخگویی به آنها و زمینه سازی مناسب، امکان ندارد.بنابراین بایستی افقهای جدیدی در موضوع وحدت اسلامی گشوده شود و از نظرات کارشناسان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، در کنار کارشناسان مذهبی بهره برداری شود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی در ایران در ادامه مقاله خود آورده است:در حال حاضر ضرورت وحدت اسلامی در صدر اولویتهای مسلمانان قرار دارد و مبنای بازگشت مجد وعظمت از دست رفته آن به دلیل اختلافات ودرگیری های فکری و اعتقادی است. و این پروژه در عالم واقع محقق نمی شود مگر اینکه ابزارها و زمینه های مناسب آن ایجاد گردد.
آیت الله تسخیری افزوده است:در شرایطی که استکبار جهانی از سه قرن گذشته تلاش نموده تا حضور خود را در سرزمینهای اسلامی مستحکم نماید و تا آنجا پیش رفته که تنها در نیمۀ اول قرن بیستم بیشتر بلاد اسلامی را به اشغال خود در آورده و طرح خود را بر چند پاره کردن جهان اسلام و عقب نگه داشتن آنان و همچنین زمینه سازی برای ترویج سکولاریسم کشنده متمرکز کرده بود ، به یکباره بیداری اسلامی برآمده از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در بسیاری از کشورهای اسلامی بوقوع می پیوندد و همۀ رشته های آنان را پنبه می کند و جهان استکبار را مبهوت می نماید . از اینرو در چنین شرایطی استکبار جهانی به محاصره انقلاب های مردمی روی آورده و با شبهه پراکنی به دور کردن توده های مردم از انقلاب پرداخته و چه بساگاهی اوقات در این زمینه به پیشرفتهایی نیز دست یافته است. اما در نهایت نهیب شعله مقدس بیداری اسلامی فراگیر شد و ملتها در برابر حکام مستبد و مزدور قیام کردند و آنان را از اریکۀ قدرت یکی پس از دیگری پایین کشیدند و با قدرت به پایگاههای استکبار تاختند و این شعله همچنان تا رسیدن به همۀ اهداف خود انشاء الله فروزان خواهد ماند.
سخنان امام جماعت مرکز اسلامی امام خویی لندن
سخنران بعدی این نشست حجت الاسلام والمسلمین دکترسید فاضل میلانی امام جماعت مرکز اسلامی امام خویی لندن بود که سخنان خود را با محور " تقریب ؛ تلاشی ریشه دار و نیاری جدّی " آغاز نمود.
وی با اشاره به تاریخچه ابتکار واهمیت تقریب بین مذاهب اسلامی ، این مساله مهم را آرزویی برای اندیشمندان و علما و رهبران دینی دانست که سالیان سال در مسیری پیشروانه همواره در کشورهای مختلف اسلامی منادی آن بوده اند. البته این ابتکار گاهی با افول همراه بوده ولی امروز در پرتو بیداری اسلامی باردیگر شکوفایی آن احساس ومشاهده می شود.
حجت الاسلام والمسلمین میلانی با تاکید بر اینکه علامه جلیل القدر شیخ محمد تقی قمی در 75 سال پیش با تاسیس " جماعة التقریب بین المذاهب الاسلامیة " در قاهره که با تایید مرجع تقلید شیعیان آیت الله العظمی بروجردی همراه بود و وزارت اوقاف مصر نیز آن را تایید کرد اقدام به چاپ کتاب : " المختصر النافع فی فقه الامامیة " نمود که بدنبال آن وزارت اوقاف کتاب تفسیر طبرسی را که از قدیمی ترین کتابهای تفسیر شیعی است را باهدایت استاد اکبر شیخ عبدالحلیم سلیم و با مقدمه شیخ اسبق الازهر محمد شلتوت چاپ کرد و این در حقیقت اقدامی بیانگر اهمیت تعامل اندیشه ها بود.
امام جماعت مرکز اسلامی امام خویی لندن افزود : همگان می دانند که تلاشهای علمایی که در اصلاح طلبی و دفاع از عقاید شیعیان مانند سید عبدالحسین شرف الدین و شیخ محمد حسین کاشف الغطاء پیشتاز بودند ، زمینه ساز گشودن افقهای گسترده ای برای تبیین مبانی اولیه تقریب بین مذاهب اسلامی بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میلانی با اشاره به بیداری اسلامی که جهان اسلام را فرا گرفته است ، این بیداری و حرکتهای مردمی را بی تردید زمینه ساز آینده ای روشن برشمرد که پیامبر اکرم(ص) بشارت آن را با تشکیل حکومت جهانی حق وعدل به پیشوایی حضرت مهدی منتظر (عج) داده است.
وی در پایان سخنان خودتاکید کرد: ما از اختلافاتی که از گفتمان و تضارب افکار و تفاوتهای فرهنگی ناشی می شود استقبال می کنیم ، چرا که در نهایت همه ما مسلمین از مذاهب مختلف اسلامی دارای مشترکات زیادی هستیم و بر محوریت خدای یگانه و قرآن و سنت پیامبر اکرم (ص) اتفاق نظر داریم.

سخنان امام مرکز اسلامی اسپارک بروک بیرمنگهام
از دیگر سخنرانان پنجمین کنفرانس تقریب که مقاله خود را با عنوان : " راه حل در پیش روی ماست ؛ قرآن وسنت پیامبر " ارائه داد شیخ مفتی محمد فاروق علوی از کشور پاکستان وامام مرکز اسلامی اسپارک بروک بیرمنگهام بود.
شیخ مفتی فاروق علوی در سخنان خود با تاکید بر اینکه در زمان حاضر دست یافتن به وحدت نظر درخصوص مباحث مختلف فکری واسلامی میان مذاهب اسلامی در بالاترین حد اهمیت قرار دارد ، گفت: همه علما ورهبران مسلمین باید به این مساله توجه ویژه ای کنند ، چون دشمنان اسلام لحظه ای از فعالیت وتلاش برای ایجاد تفرقه ، کینه توزی و عداوت میان مسلمانان غافل نیستند و درصدند تا میان مسلمانان شیعه وسنی که به شدّت پایبند دین وجهت گیری های دینی ومذهبی خود هستند و به عزّت وعظمت اجتماعشان اهتمام می ورزند ، تفرقه ایجاد نمایند و تنها بدلیل مسلمان بودنشان چهره و شخصیت آنان را تخریب کنند. ولی همه دشمنان اسلام باید بدانند که هویّت اسلامی برای یک مسلمان از افتخارات اوست و اجازه نخواهد داد تا این هویبت خدشه دار شود.
امام مرکز اسلامی اسپارک بروک بیرمنگهام با اشاره به اینکه یکی از معجزات پیامبر بزرگ اسلام این است که دیدگاه و تعالیم انسانی را در همه محیط های اجتماعی همچون خانه ، مدرسه ، بازار ، مسجد و میدانهای جنگ وجهاد به حد کمال عرضه کرد ، اظهار داشت: پیامبر اعظم همه عادتها و اخلاق ها و فرهنگها ورفتارهای اجتماعی و ملاک های خیر و شر و حلال و حرام و قوانین وشرایع را تغییر داد و به کمال رساندو حتی جزیی ترین آداب زندگی مردم را به آنان آموزش داد و تا زمان حضورش اجازه نداد تا شر وظلمی در جامعه وجود داشته باشد.
شیخ مفتی فاروق با تاکید بر اینکه در عصر حاضر هرگونه وجود اختلاف وتفرقه و دوری از تعالیم حق در میان مذاهب اسلامی نوعی ننگ وبی آبرویی به همراه دارد و بایستی برای از بین بردن آن تلاش کرد و اندیشید که با وجود این اختلافات چه چیزی کسب می شود ، افزود: در دورانی که همه مردم با وجود اختلافات نژادی ، زبانی ،فرهنگی ، ظاهری وطبقاتی در کنار هم می نشینند و با گفتمان سازنده مهمترین مسایل را حل می کنند ، مسلمانان که دارای مشترکات بسیار فراوانی هستند نباید گرفتار درگیری ها واختلافات تخریب کننده باشند.
امام مرکز اسلامی اسپارک بروک بیرمنگهام با اشاره به اینکه در دورانی که انسان ها به سبب پیروی از هواهای نفسانی غوطه ور در فسادهای شیطانی و خودبینی ومنیّت و گرفتار سودجویی های شخصی هستند ، و این خطر حتی جوامع اسلامی را نیز تهدید می کند ،تنها راه حل درمان این دردها وگرفتاریها که بشر را به سوی تاریکی ها سوق داده ،توجه به سوی حق و نور وحدانیّت و تمسک به تعالیم اسلامی است ، اظهار داشت: علاج و درمان انسانیّت قطعه قطعه شده در دستان خود ماست وآن تمسّک به قرآن و سنّت پیامبر اسلام است . از اینرو اگر ما بتوانیم در این کنفرانسها ونشستها با تبادل نظر راه حل هایی را برای از میان برداشتن اختلافات و تفرقه ها پیدا نماییم ، خدمت بسیار عظیمی را به انسانیّت کرده ایم و باید باور داشته باشیم که این حقیقتی است که باید انجام پذیرد.
سخنان امام جمعه و جماعات جمعیت مسلمانان لبنانی مقیم بریتانیا
حجت الاسلام شیخ حاتم ابودیه از کشور لبنان و امام جمعه و جماعات جمعیت مسلمانان لبنانی مقیم بریتانیا در لندن چهارمین سخنران پنجمین کنفرانس تقریب بین مذاهب اسلامی بود که مقاله خود را با عنوان: " اساس و لوازم تقریب هرگونه اهانت به مقدسات دیگران و تکفیر آنان را محکوم می کند " ، ارائه کرد.
وی با تشکر از برگزاری این کنفرانس به همّت مرکز اسلامی انگلیس ، مساله بیداری جهانی اسلامی را که عنوان این کنفرانس قرار گرفته است را بسیار مهم و استراتژیک دانست و گفت: بدون تردید تحولات سیاسی و سریعی که در صحنه سیاست جهانی به سبب حرکتها وانقلابهای مردمی و توسط ملتهای مسلمان منطقه بوقوع پیوسته ،موجب شکستن دیوارها و باورهای ترس از دیکتاتورها و زورمداران شده است و نتایج وتغییرات بسیار عظیمی را در سطح نظامها و معادلات مستکبران بوجود آورده و توانسته هویّت واقعی مفسدان ورژیم های فاسد را برملا نماید.
امام جمعه وجماعات لبنانیهای مقیم بریتانیا با تاکید بر اینکه به تحقیق امت اسلامی امروز در مواجهه با خطرات بسیار جدّی است و نظامهای استکباری جهانی نیز در اوضاع کنونی تحرکات وتلاش گسترده ای را بر ضد ملتهای انقلابی منطقه برای بازگرداندن سلطه و هیمنه از دست رفته خود بکار می بندند، افزود: این تحرکات استکبار و شعارهای فریبنده و عوام فریب آنان ، عواطف واحساسات قلبی ملتها را نشانه رفته و هدف از آن دست یازیدن مجدد وحفظ سیطره و سلطه استعماری آنان بر ثروتهای ملی ملتهاست و برای رسیدن به هدف نهایی خود بدنبال ایجاد منطقه خاورمیانه جدید با دولتهای کوچک وضعیف و متشتت هستند.
حجت الاسلام شیخ حاتم ابودیه با برشمردن خطرات بزرگی که مسلمانان و ملتهای انقلابی منطقه را تهدید می نماید ، اظهار داشت: ترویج وانتشار تفکّر تکفیری و عدم مقبولیت دیگران ، برنامه ریزی و اعمال طرح فتنه انگیزی و تفرقه برپایه جنگ وخونریزیهای ملتها و ایجاد فضای نا امنی و منفعل در بلاد مسلمین از خطرات بزرگی است که مسلمانان را تهدید نموده و مقدمه ایجاد تقسیم کشورها به مناطق کوچک و بی خطر برای استکبار جهانی خواهد بود.از اینرو بر همه لازم است تا در خلال اینگونه کنفرانسها طرح جامع وروشنی را برای رویارویی با طرحهای خطرناک استکبار جهانی به امت اسلامی ارائه دهیم و به یاری آنها بشتابیم وبتوانیم احیای دین اسلام و شریعت الهی و عدم بازگشت ارتجاع توسط ایادی استکباری را که خواسته آنها و ازنتایج ودستاوردهای این بیداری امت اسلامی است ، با قوّت وقدرت محافظت نماییم و از انحراف آن توسط استکبار نیز پیشگیری نماییم.
امام جماعت مسلمانان لبنانی مقیم لندن با استناد به آیات قرآنی معاضدت و تعاون در مواجهه با منکر و ظلم را نشر و ترویج عدل وخیر دانست و گفت: حضرت امام خمینی (ره) تجربه بسیار بی نظیر ، موفق وگرانبهایی را در قرن حاضر تقدیم همه ملتها بویژه امت اسلامی قرار داد بطوریکه همواره نتایج وعطایا و ثمرات آن وضوح بیشتری در بین ملتها پیدا می نماید. و نتیجه عملی آن نیز تاسیس نظامی اسلامی و مبتنی بر خواست واراده مردم و تامین کننده عدالت ، آزادی و امنیت برای آنان است که همه آمال وآرزوهای مردم را نیزمحقق ساخته است.
وی با اشاره به اینکه امام خمینی پس از خود رهبری این نظام اسلامی را به دست فرد امینی همچون امام خامنه ای سپرد که هم اکنون نیز پشتیبان و حامی این بیداری اسلامی در جهان اسلام است ، افزود:به واقع بر ما واجب است که از این تجربه عظیم بهره ببریم و آن را در رویارویی با استکبار جهانی وهیمنه وسیطره دروغین آنان بکار بندیم.
حجت الاسلام شیخ حاتم ابودیه در نتیجه گیری از سخنان خود اعلام نمود: ما بایستی تلاش نماییم تا اسلام گرانقدر که برپایه توحید و وحدت کلمه وگفتگو بنا نهاده شده بدرستی در جامعه اسلامی تنفیذ شود و ضمن توصیه به همگان مبنی بر پرهیز از تفکّر تکفیری ، آثار نامطلوب آن را نیز بر گسترش بیداری مبارک اسلامی تشریح نماییم و به تبیین میزان تاثیر گذاری تقریب بین مذاهب اسلامی که در حقیقت رسیدن به مرز مشترک و نقطه محوری است بپردازیم.
سخنان دکتر محمد بن مختار الشنقیطی استاد دانشگاه از کشور موریتانی
دکتر محمد بن مختار الشنقیطی استاد دانشگاه از کشور موریتانی از دیگر سخنرانان این نشست بود که محور سخنان خود را " آتش فتنه را با جوهر قلم دانشمندان و نه با خون بی گناهان خاموش باید کرد " اعلام نمود و با تاکید بر اینکه فتنه مذهبی سرنوشت محتوم مانیست ، بلکه بازخورد ناتوانی فکری وسیاسی ما در ایجاد فضایی چند صدایی است که هم اسلام آن را به رسمیت شناخته و هم اکثر جوامع بشری آن را پذیرفته اند ، افزود: اولین نیاز ما بازگشت نقش آفرینی عقل در زندگی و توقف خودآزاری است. اگر در روزگاری که امت اسلامی به دلیل تفکّر باطنی توازن فکری خود را از دست داده بود ، ابوحامد غزالی کتابی را تحت عنوان "فضایح باطنیة " نوشت ، اینک ما نیازمند افشاء " فضایح طائفیة" هستیم که همچون آتشی در خرمن جوامع اسلامی افتاده است.
وی اضافه کرد: در شرایط کنونی اقتضاء حکمت این است که اهل سنّت به نقد ابعاد منفی میراث فکری خود بپردازند و شیعیان نیز چنین کنند تا خود را از ورطه سقوط در جدلهای بی سرانجام با یکدیگر برهانند. نیاز امروز ما این نیست که هرکدام به اثبات صحّت مذهب خویش بپردازیم و بر بطلان مذهب دیگری متعصبانه استدلال کنیم. بلکه نیازمند آن هستیم که اصل طایفه گری را به نقد بکشیم و سستی و ناکار آمدی آن را بیان کنیم و معنای حدیث نبوی ؛ " و امّا ترک السنة فالخروج من الجماعة " را بدرستی درک کنیم. و این وظیفه اندیشمندان و حکما است که برای هدایت مسلمین آتش فتنه را با جوهر قلم هایشان خاموش کنند و اجازه ندهند که با خون بی گناهان شعله ور شود.

سخنان استاد دانشکده تحقیقات فقه اسلامی دانشگاه قطر
در ادامه کار کنفرانس مقاله خانم دکتر عایشه یوسف المناعی استاد دانشکده تحقیقات فقه اسلامی دانشگاه قطر که با عنوان : " رای قابل اشتراک بین مذاهب اسلامی " تهیه و به دبیرخانه پنجمین همایش تقریب ارسال شده بود ولی نتوانسته بود در این کنفرانس حضور به هم رساند ، قرائت شد.
خانم دکتر عایشه یوسف المناعی در سخنان خود بهترین راه رسیدن مذاهب اسلامی به وحدت ونقاط مشترک فیمابین را بازگشت به قرآن کریم دانست و گفت : با استمداد از قرآن کریم می توانیم اعتقادات خود را بیشتر به یکدیگر نزدیک کنیم و سرنوشت یکسان خود را با اتحاد رقم زنیم. دین ، عقل ، منطق و مصلحت مشترک ما ، همه و همه یکصدا منادی این حقیقت هستند. همه اندیشمندان و صاحبنظران مذاهب اسلامی شیعه وسنی با استمداد از قرآن کریم و تمسک به فرامین آن ، بایستی راههای نزدیکی بیشتر و اشتراکات خود را بیابند و در اختیار همگان قرار دهند. چرا که کتاب قرآن کتابی است که شیعه وسنی معتقد به آن هستند و ایمان راسخ دارند که هیچگونه تغییری از صدر اسلام تا کنون در آن ایجاد نشده و در همه بلاد اسلامی وکشورهای اسلامی و جهان اسلام به صورتی واحد چاپ ومنتشر می شود.
استاد دانشکده تحقیقات فقه اسلامی دانشگاه قطر با تاکید بر اینکه همه رهبران و سیاستمداران کشورهای اسلامی و مسلمانان از فرق مختلف مذهبی بویژه رسانه های کشورهای اسلامی می بایستی نسبت به رعایت حقوق عموم شهروندان و بخصوص اقلیتها در کشورشان پایبند باشندو از خود شرح صدر نشان دهند ، افزود: حقوق اقلیت شیعه در کشورهای اسلامی با اکثریت سنی و یا اقلیت سنی در کشورهای با اکثریت شیعه از نظر حقوق شهروندی باید یکسان باشد و در برابر جامعه وحکومت خود نیز مسئولیتهای مساوی وبرابر داشته باشند.
وی با اظهار امیدواری از اینکه در آینده نزدیک شاهد برگزاری کنفرانسی بین المللی با حضور روسا و رهبران برخی از کشورهای اسلامی که بویژه دارای رسانه های جمعی تاثیرگذاری در جامعه بین الملل هستند ، باشیم ؛ گفت: همچنین امیدوارم که دستاوردها ونتایج این کنفرانسهای تقریب که به همّت مرکز اسلامی انگلیس و با حضور متولیان تقریب از همه کشورهای مختلف اسلامی که اهتمام تقریب بین مذاهب اسلامی را دارند ، برگزار شده ، به عنوان راهبردی عملی و با نظارت سیاستمداران ورهبران دینی و روحانیون و اصحاب رسانه های گروهی مورد استفاده قرار گیرد و به وحدت واتحاد عملی میان مسلمانان از فرق مختلف اسلامی جامه عمل بپوشاند.
سخنان استاد دانشگاه معسکر الجزایر
سخنران بعدی کنفرانس دکتر نابی بوعلی استاد دانشگاه معسکر الجزایر بود که عنوان مقاله ارائه شده خود را " ناگزیر بودن تقریب بین مذاهب اسلامی در سایه بازگشت اشغالگری و نگرانی ها " قرار داده بود.
دکتر نابی بوعلی در مقاله خود با اشاره به اهمیت تقریب بین مذاهب اسلامی به عنوان یک پروژه همزیستی آورده است: با پیشرفت مساله جهانی شدن و تحولات بزرگی که جهان کنونی با آن روبروست ، امت اسلامی خود را بیش از هر زمان دیگر در برابر چالشهای جدیدی همچون همراهی با مدرنیته و درهای باز که همجواری با جهان پیشرفته بر او تحمیل کرده است ، می بیند و بدین ترتیب ضرورت حفظ وصیانت ارزشها و میراث فرهنگی و دوری از لغزیدن به وادی ارزشهای موهوم بیش از گذشته اهمیت پیدا می کند.
وی با تاکید بر اینکه برقراری توازن در این معادله بویژه در جهانی که همه چیز به نفع زورمداران تعریف شده ، کار آسانی نیست ، اضافه کرده است: امت اسلامی که امت برگزیده خداوند است بایستی همه توان خود را با شتاب هرچه بیشتر بکار گیرد تا بتواند آمال و آرزوهای ملتهای دل خسته و تشنه آزادی و پیشرفت را برآورده سازد. و از مهمترین مظاهر واولویتهای وحدت فکری همانا تقریب بین مذاهب اسلامی است تا بدین وسیله موانع فکری و روانی و نمادینی را که در طول تاریخ انباشته شده اند ، برداشته شوند و پس از آن نیز مرزهای جغرافیایی غیر واقعی و بی منطق متلاشی شوند.
استاد دانشگاه معسکر الجزایر نتیجه روی آوری به تقریب بین مذاهب اسلامی را رسیدن به وحدت در اهداف سیاسی و مصالح اقتصادی و اجتماعی خواند و افزود: اسباب وحدت میان مسلمانان بسیار بیشتر از موجبات تفرقه در میان آنان است. چرا که گذشته و آینده واهداف مشترک و دردها و آرزوهای یکسان و همگونی فرهنگی در کنار همجواری جغرافیایی و مصالح اقتصادی آنان ، همه وهمه عوامل قدرتمندی برای ایجاد امتی متحد و متمدن است تا بتواند رسالت جاودان خود را در جهان به انجام رساند.
سپس سخنرانان در میزگرد پاسخ به سوالات حاضرین شرکت کردند وبه سوالات آنان پاسخ دادند.
از نکات جالب توجه این کنفرانس حضور قابل ملاحظه نمایندگان رسانه های گروهی برای پوشش گسترده خبری و تصویری این کنفرانس بود . شبکه های تلویزیونی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ، جام جم ،خبر ، سحر ،الغدیر ، العالم ، العراقیه ،الکوثر ،الهادی ،ثقلین ، الفرات ، الفیحاء ، الشرقیه ، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ، روزنامه اطلاعات بین الملل و روزنامه الشرق الاوسط از جمله رسانه هایی بودند که رویدادهای این کنفرانس را پوشش می دادند.
بنا برهمین گزارش همچنین تنی چند از سخنرانان شرکت کننده در کنفرانس در برنامه مصاحبه مطبوعاتی با رسانه های گروهی شرکت کردند وبه سوالات آنان پاسخ دادند.


ادامه کار پنجمین کنفرانس بین‌المللی "تقریب میان مذاهب اسلامی" در مرکز اسلامی انگلیس
پنجمین کنفرانس یکروزه بین‌المللی " تقریب میان مذاهب اسلامی" که با عنوان " بیداری جهانی اسلامی و طرح تقریب بین مذاهب اسلامی" از ساعت 9:45 صبح روز شنبه اول اکتبر 2011 با حضور جمعی از شخصیت‌ها و اندیشمندان برجسته مسلمان از کشورهای مختلف مصر ، ایران ، انگلیس ، لبنان ، الجزایر ، عراق ، مغرب ، فرانسه ، پاکستان ، سوییس ، تونس ، یمن ، عربستان سعودی ، بحرین ، موریتانی و قطر در مرکز اسلامی انگلیس در لندن آغاز شده بود ،کار خود را در بعد از ظهر روز شنبه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط یکی از اساتید بین المللی قرائت قرآن از اهل سنت آقای السید حسن بخاری و سخنان چند تن دیگر از شخصیتهای اندیشمند اسلامی ادامه داد.
سخنان رییس گروه بین المللی مهاجرت و عضو مسلمان در مجلس لارزیلی
دیگر سخنران نشست بعدازظهر این کنفرانس دکتر مصطفی محمد حابس رییس گروه بین المللی مهاجرت و عضو مسلمان در مجلس لارزیلی گفتگوی ادیان کشور سوییس بود که وی نیز به علت عدم دریافت ویزا از سفارت انگلیس در سوییس نتوانست در این کنفرانس حضور به هم برساند. از اینرو مقاله ارسالی وی با عنوان : " مسئولیت ووظایف ما در عمل به فقه از اولویتهای شرعی وحتمی عصر حاضر است " قرائت شد.
وی در مقاله خود انسان را فطرتاً موجودی اجتماعی ونیازمند تماس با محیط افراد خود دانسته و آورده است: این امکان موجود نیست که انسان جدای از اجتماع زندگی موفق وسعادتمندی داشته باشد و نیازهایش برآورده شود. از سویی دیگر انسان بطور طبیعی وذاتی موجودی لذت جو و نوگراست و قطعاً در کنج عزلت نمی تواند به نیازها و آرزوهای خود جامه عمل بپوشاند و تواناییهای خود را بروز دهد چون تامین صحّت و امنیت و زندگی رضایتمند از اساس و اصول حیات است. به همین دلیل پیامبر اکرم(ص) می فرماید؛ هرکس از شما در موطن خود ایمن و از سلامتی جسمی برخوردار باشد، همچون کسی است که زندگی سعادتمند و امنی دارد. لذا این مساله ضرورت گفتگو وهمزیستی با دیگران را آشکار می نماید. و طبق آیه شریفه قرآن ؛که می فرماید : به بهترین شکل وبازبان حق با اهل کتاب ودیگران سخن بگویید تا بر دلها و قلبها تاثیرگذار شود و سپری در مقابل هجوم جهت دار دشمنان وبدخواهان باشد ، این گفتمان فقط یک ارتباط ساده نباید باشد و بنا بر اصالت تفکّر اسلامی ، ارزشمند و مفید نیز باشد تا موجب وحدت کلمه براساس فقه حقیقی اسلامی شود.
دکتر مصطفی محمد حابس با اشاره به اینکه نویسندگان و پژوهشگران ومتفکران در گذشته وحال به اشکال مختلف به فقه اقلیتها یا فقه اولویتها و یا فقه در هجرت و تعامل درارتباطات مسالمت آمیز در زندگی به صورت فردی واجتماعی پرداخته اند ، افزود: این مساله چه در کشورهای غربی و چه در بلاد اسلامی عموماً وجود دارد و مورد توجه است . و یک انسان تیزبین در عصر کنونی برای ایجاد ارتباطات سالم وسازنده در می یابد که همچنان نیازمند به توجه و پژوهش بیشتر در زمینه های فقهی برای پاسخ به چالشها و شبهات جدید است و از این منظر باید به مسائل گوناگون نگاهی اصولی و نظامند و علمی داشت. و این بدین معناست که برای درک و فهم بهتر موضوعات باید به مساله زمان ومکان نگاهی عمیق داشت واصول شرعی و قوانین الهی را بصورت گسترده در تمامی امور زندگی حاکم کرد و همه مسائل رابا توجه به دستورات الهی حل وفصل نمود. اگر این چنین شد و دیدگاهها منطبق با گستره زمان ، مکان ، جغرافیا، فرهنگ ، زبان ، ملیّت و عقاید گوناگون قرار گرفت ، قطعاً سخنان و گفتگوها در مناظرات و مباحثات شیرین ودلنشین شده و بر دلها اثرگذار خواهد بود.
رییس گروه بین المللی مهاجرت سوییس با اشاره به زندگی مسلمانان مهاجر در غرب و همزیستی آنان با مردم این کشورها ، اضافه کرد : قیامهای مردمی در کشورهای عربی ازقبیل تونس ، مصر ، لیبی و .... و در حقیقت " بهار عربی " که برخی از غنچه های آن نیز شکوفا گشته و خود را متجلّی نموده ، نیازمند توجه و تبیین امروز دیگر جوامع اسلامی است و ارجاع آن به آینده دیرهنگام و نوعی بی مهری است. چرا که غرب امروز نگاهی جهت دار به مساله بیداری اسلامی داشته و آن را نوعی تندروی و افراط گرایی و خروج از مسیر اعتدال معرفی می کند و در جریان پشت پرده اعلام ضدیّت با خارجی ها و حجاب و مآذن (مناره مساجد) در کشورهایی همچون سوییس وفرانسه کاملاً آشکار است و متاسفانه اینگونه تلاشها در راستای ترویج اسلام هراسی و ترویج طرح های مستمر ضدیّت با اسلام از سوی آنان برنامه ریزی می شود که نتیجه آن تحریک احساسات و کینه توزی بر ضد مسلمانان است. و این مسائل موجب شده است تا موسسات اسلامی حاضر در کشورهای غرب نیزبا درگیر کردن خود و مسلمانان به مسائل حاشیه ای و بی توجهی به اصل موضوع بیداری اسلامی و با عملکردهای غلط خود دانسته ویا ندانسته اهداف این کشورها را تقویت کنند.
دکتر مصطفی محمد حابس با اشاره به اعجاز لفظی وبیانی و علمی آیات قرآن کریم ، بر لزوم پژوهش و تحقیق بیشتر در قرآن کریم برای بهره گیری و دستیابی به راهکارهای جدید برای رفع مشکلات مسلمانان و بویژه پاسخ به سوالات و شبهات نسلهای جدید تاکید کرد و افزود: در صورت تفقه جدید در آیات قرآنی متناسب با زمان ومکان کنونی و گشودن درهای جدید در گفتمان ، نزدیکی آراء بیشتر و راههای رسیدن به وحدت عملی هموارتر خواهد شد و دیوارهای بی اعتمادی از بین خواهد رفت . و این مساله تنها با حضور و تلاش وهمّت همه علما و رهبران واندیشمندان مذاهب اسلامی میسور وتاثیرگذار خواهد بود و در اینصورت است که برجهای تمدن جدید اسلامی در سراسر جهان و در پرتو معارف قرآن کریم سر به آسمان تعالی خواهد کشید و دین مولایمان حضرت محمد مصطفی (ص) در گستره جهان حاکم خواهد شد.
سخنان استاد دانشگاه و امام جمعه مرکز اسلامی منطقه سرچی شهر پاریس از کشور فرانسه
سومین سخنران برنامه بعدازظهر این کنفرانس دکتر نصیف الجبوری استاد دانشگاه و امام جمعه مرکز اسلامی منطقه سرچی شهر پاریس از کشور فرانسه بود که مقاله خود را با عنوان : " نقش عالمان دینی و اندیشمندان و روشنفکران در تقویت وپیشبرد بیداری اسلامی جهانی " قرار داد .
دکتر الجبوری با اشاره به اینکه سالیان زیادی است که امت اسلامی به سبب دخالت بیگانگان و ذلت پذیری مسئولین نظامها وحکومتها ، گرفتار انحرافات تاثیر گذار بر جوامع اسلامی و تحمیل ظلم حکومت غاصب اسراییل در منطقه شده است ، اظهار داشت: این فشارها بر امت اسلامی موجب بیداری اسلامی و حرکتهای خودجوش وانقلابی در میان آنان شده و از نشانه های بارز این بیداری اسلامی ،بوجود آمدن جوانانی متدین و غیرمتعصب از مذاهب اسلامی گوناگون در مسائل بومی و ایدئولوژیکی است که وحدت واتحاد آنان را در این انقلابها برای اهدافی مشترک فراهم آورده است .
امام جمعه منطقه سرچی پاریس با تاکید بر اینکه در موقعیت کنونی که تعدادی از سران فاسد و دیکتاتور منطقه در اثر بیداری اسلامی مردم سقوط کرده اند و حکومتها از شر وجودی آنان آزاد شده اند ، اندیشمندان و علما و مردم می بایستی به همه جوانب بویژه نفوذ تخریبی نظامی و اقتصادی غرب توجه کامل داشته باشند ، گفت : تنها در صورت اتحاد و فریاد رسای امت و هوشیاری مسئولان است که می توانند در مقابل این نفوذ اقتصادی و نظامی ایستادگی نمایند.
دکتر الجبوری افزود: انقلابیون در این حرکتهای مردمی و بیداری اسلامی باید محوریت و پیمانی برای ایجاد وحدت و تقریب میان مذاهب مختلف اسلامی تعیین کنند و حتی در نگاهی وسیع تر همه مسلمانان و حتی مسیحیان در این کشورها از همه قبایل و گروهها ، چه اکراد و اعراب باید در تحریم تکفیر و خشونت میان طوایف و قبایل و گروهها تاکید اساسی ومبرز داشته باشند و به یک نظام سیاسی مردمی واحد اعتماد کنند و همه تابع یک قانون اساسی جامع و شامل و در برگیرنده همه آراء ونظرات همه گروههای جامعه باشند و برای آبادانی کشورهای اسلامی وساختن یک جامعه بهتر و ایجاد رفاه برای مردم تلاش کنند.
سخنان رییس انجمن وحدت اسلامی بریتانیا
دکتر کمال الهلباوی رییس انجمن وحدت اسلامی بریتانیا و از شخصیتهای برجسته کشور مصر ، از دیگر سخنرانان بود که محور سخنان حود را " تقریب وبیداری اسلامی " قرار داد و در سخنان خود تاکید کرد که بی تردید تقریب بین مذاهب اسلامی و مساله بیداری اسلامی جهانی با یکدیگر پیوندی ناگسستنی دارند.
دکتر الهلباوی با اشاره به اینکه بدون بیداری حقیقی و بازگشت به اصول ، تقریب بین مذاهب ممکن نخواهد بود ، اظهار داشت : بدون همگرایی مبتنی بر درک صحیح و همراه با اخلاص و شناخت اولویتهای جهان اسلام ، بیداری حاصل نخواهد شد. از زیباترین گفته ها در این زمینه عبارتی از شیخ محمد غزالی در کتاب " مع الله ، دراسة فی الدعوة و الدعاة " است که می گوید: " اختلافات علمی ومذهبی میان مسلمانان حفره های عمیقی را ایجاد نمود و آنان را به امتهای عقب مانده تبدیل نمود، در حالی که آنان امتّی واحد هستند".
رییس انجمن وحدت اسلامی بریتانیا با تاکید بر اینکه هرکس اندک تاملی در اختلافات کند به سرعت در می یابد که به مقدار زیادی این اختلافات نتیجه تحریکات و اصرار بی مورد بر تشدید و گسترش دامنه آن بوده و احیاناً با برخی از حساسیتهای قبیله ای و یا منافع شخصی پیوند خورده است ، افزود: در هر شرایطی استمرار این وضعیت جایز نیست و باید اصلاح شود . به هر مقدار که دانش وبینش افزایش یابد ، دایره اختلافات تنگتر شده وامت اسلامی بیشتر در مسیر درست وحدت قرار می گیرد.
دکتر کمال هلباوی اشاره کرد به اعتقاد ما تقریب بین مذاهب اسلامی و ایجاد وحدت بین امت مسلمان امری واجب است که بایستی نسل نو خود را نیزبه سوی آن راهنمایی کنیم و با دیدی منصفانه به تاریخ اسلام بنگریم و آن را از شائبه ها بپیراییم.
ارائه مقاله رییس بخش گفتگوی ادیان وفرهنگهای دانشکده علوم انسانی قنیطره دانشگاه ابن طفیل مغرب
در ادامه کار کنفرانس مقاله خانم دکتر مریم آیت احمد وعلی رییس بخش گفتگوی ادیان وفرهنگهای دانشکده علوم انسانی قنیطره دانشگاه ابن طفیل مغرب که با عنوان : " نقش امنیت اندیشه در تقریب بین مذاهب اسلامی " تهیه و به دبیرخانه پنجمین همایش تقریب ارسال شده بود ولی نتوانسته بود در این کنفرانس حضور به هم رساند ، قرائت شد.
خانم دکتر مریم آیت احمد وعلی در مقاله خود با تاکید بر نقش امنیت اندیشه ، نپذیرفتن روش اعتدال را عکس العملی به خشونت طرف مقابل دانسته وآورده است: از خشونت عکس العملی جز خشونت متقابل بر نمی تابد و کار به سرعت به سمت چرخه بی سرانجامی منتهی خواهد شد. از اینرو اگر علتهایی که زمینه ساز بروز چنین افکار پرخاشگرانه و تندرو در جهان اسلام بررسی وبرطرف نشوند، هرگونه درمان امنیتی و یا مداراگونه ، ناتوان از حل مشکلات و تقریب بین اندیشه ها خواهد بود و حتی ممکن است به عاملی اضافه در رشد افکار تندرو تبدیل شود. لذا بسیار مهم و لازم است که همه مسلمانان ؛ پدیده اندیشه اسلامی در پرتو حوادث و اوضاع کنونی و بیداری جهانی اسلامی بوجود آمده را به درستی بشناسند.
رییس بخش گفتگوی ادیان وفرهنگهای دانشکده علوم انسانی قنیطره دانشگاه ابن طفیل در مقاله خود با تاکید بر این مطلب که در جستجوی آرامش وامنیت اندیشه بودن ، هدفی والاست که به شخص و یا روزگار معینی وابسته نیست بلکه در طول تاریخ بشری همواره انسانها در جستجوی دستیابی به امنیت زندگی خود و جهان بوده اند ، افزوده است : برای رسیدن به این امنیت بایستی مستلزمات آن از قبیل ؛ آزاد کردن اندیشه ها از چنبره تعصبّات ، طرد تعصبّات فکری در خدمت هواهای نفسانی و جایگزین کردن عقل ومنطق، و از سر راه برداشتن جهل وفقر و غلوّ در کیش شخصیّت و استبداد و ایجاد توازن بین برداشتهای خود و آزادیهای فردی واجتماعی ، فراهم شوند.
سخنان دبیر کل جمعیت دانشگاههای اسلامی مصر
سخنران بعدی کنفرانس دکتر جعفر عبدالسلام دبیر کل جمعیت دانشگاههای اسلامی مصر بود که سخنان خود را با عنوان : " پدیده اسلام هراسی ، علل و راههای مقابله با آن " آغاز نمود.
وی در بحث خود ضمن بررسی پدیده اسلام هراسی به تبیین ابعاد این پدیده در زمان حاضر و چگونگی بهره برداری غرب از ترویج نسبت های ناروایی از قبیل خشونت طلبی ، خرافاتی بودن و دشمن علم بودن به مسلمانان پرداخت.
دکتر جعفر عبدالسلام به تشریح علل واقعی پدیده اسلام هراسی در نظام آموزشی غرب ، اشاره داشت و افزود: نظام آموزشی غرب برای تقویت اسلام هراسی و ترس از جذب وتمایل نوجوانانشان در غرب به سمت اسلام ،حتی در کتابهای درسی کودکان خودبه آنان می آموزند که اسلام دینی حقیقی نیست بلکه خرافی است و قرآن نیز کتابی از اساطیر و گذشتگان است که با کمک راهبی یهودی بنام بحیرا خلق شده است.
دبیر کل جمعیت دانشگاههای اسلامی مصر عامل دیگر پدیده اسلام هراسی را رسانه های جمعی دانست که با حمایت مالی افراد معاند نسبت به اسلام ، با دروغ پردازی علیه دین اسلام فعالانه فعالیت می کنند.
وی همچنین به نقش مستشرقین در گذشته وحال در امر دروغ پراکنی علیه اسلام اشاره داشت و حتی نقش برخی از مسلمانان جاهل ویا فریب خورده و مزدور در این امر را بی ارتباط ندانست.
دکتر جعفر عبدالسلام ترویج اسلام هراسی را پدیده ای بسیار خطرناک از سوی دشمنان برشمرد و تاکید کرد که سازمانهای بین المللی و دانشگاههای اسلامی بایستی با تلاش مستمر و پیگیر با آن مقابله کنند و تمامی این دروغها را افشا نمایند و با بهره برداری از رسانه های ارتباط جمعی به تشریح معارف وحقایق دین مبین اسلام بپردازند.
در ادامه برنامه بعداز ظهر کنفرانس دکتر محمد النعمان محقق و روزنامه نگار از کشور یمن ، دکتر حافظ محمد خالد استاد اصول الدین دانشگاه بیرمنگهام از کشور پاکستان ، دکتر فواد ابراهیم استاد دانشگاه از کشور عربستان سعودی ، استاد فیصل عزیز نماینده جمعیت اسلامی کردستان عراق و دکتر جعفر حسابی استاد دانشگاه از کشور بحرین نیز طی بیانات کوتاهی به نقش تقریب بین مذاهب اسلامی در حرکتهای انقلابی مردم در جهان اسلام و بیداری اسلامی اشاراتی داشته و تاکید کردند که همه مسلمین باید با تمرکز بر مشترکات و اصول اصلی وبنیادی مورد قبول همه یعنی اعتقاد به توحید ، نبوّت پیامبر اکرم(ص) و قرآن بر تشکیل امّت واحده اسلامی همّت ورزند و تبلور این اتحاد را به جهانیان نشان دهند.
بنا بر همین گزارش در برنامه پایانی بعد از ظهر این کنفرانس نیز ، سخنرانان در میزگرد پاسخ به سوالات شرکت کنندگان در کنفرانس حضور یافتند وپاسخگوی سوالات حاضرین بودند. پنجمین کنفرانس بین المللی تقریب بین مذاهب اسلامی کار خود را با صدور قطعنامه ای پایان داد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =