ایسنا نوشت:

اخبار اصلی و حاشیه‌ای درباره موضوع فساد بانکی اخیر با گردش مالی 3000 میلیارد تومان همچنان ادامه دارد.

به نظر می‌رسد موضوع تابعیت دوگانه و چگونگی تایید صلاحیت محمودرضا خاوری ـ مدیرعامل بانک ملی ایران ـ جدیدترین حواشی مربوط به فساد بانکی اخیر است.
در روزهای اخیر برخی سایت‌ها به نقل از برخی دست‌اندرکاران اعلام کرده بودند که خاوری از ابتدای مدیریت در بانک ملی صلاحیت تصدی این پست را نداشته است.


تایید شده بود

در این باره حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی ـ وزیر اطلاعات ـ در پاسخ به این سوال که با توجه به تابعیت دوگانه مدیرعامل بانک ملی، چرا وی برای تصدی مسوولیت تائید صلاحیت شد، اظهار کرد: تائید صلاحیت وی برای خیلی وقت قبل است. قبل از این‌که من به وزارت اطلاعات بیایم، وی تائید صلاحیت شده بود، اما این‌که آن زمان تابعیت دوگانه داشته یا نه، اطلاعی ندارم.

در همین باره رییس مرکز حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی صلاحیت نداشتن «خاوری» مدیرعامل مستعفی بانک ملی را رد کرد.

حمیدرضا حنطه‌ای اظهار کرد: صلاحیت نداشتن خاوری کذب محض است. وی با بیان این‌که 24 اسفند 87 با خاوری مصاحبه شده است، افزود: صلاحیت خاوری در 28 اسفند 87 مورد تایید قرار گرفته و در 22 فرودین 88 حکم انتصاب وی به سمت مدیرعاملی بانک ملی صادر شده بود.

به گفته رییس مرکز حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی همه مدارک و مستندات صلاحیت خاوری پیش از تصدی مدیریت بانک ملی صادر شده و رونوشت آن حکم نیز برای مراجع مربوطه و تاییدکننده صلاحیت در فروردین ماه 88 ارسال شده بود.

وزیر اقتصاد گفت: زمانی که می‌خواستم آقای خاوری را به ریاست بانک ملی منصوب کنم، نه تنها مجوز مجمع عمومی را گرفتم، بلکه مجوز هیات وزیران را نیز گرفتم.

سیدشمس‌الدین حسینی ـ سخنگوی اقتصادی دولت ـ هم در مورد خروج خاوری و تابعیت دوگانه وی اظهار کرد: در آن موقع آقای خاوری بازنشسته بود. در خصوص اینکه وی تابعیت دوگانه یا مضاعف داشته، هیچ‌گاه هیچ مرجعی این را به ما اعلام نکرده بود. وی تائید صلاحیت شد و مستندات آن هم موجود است.

در این هنگام خبرنگاری با اشاره به خرید ویلایی در کانادا توسط خاوری از وزیر اقتصاد سوال کرد که چرا به رغم خریداری این ویلا در آنجا در خصوص تابعیت وی موضوع بررسی نشد که حسینی در پاسخ گفت: ما ایشان را در سال 1388 منصوب کردیم. این اطلاعات را هیچ مرجع رسمی اعلام نکرده و تنها در سایت‌ها اعلام شده است. ما طبق قانون موظف هستیم موقع انتصاب مدیران از مراجع مربوطه اخذ صلاحیت کنیم. حراست ما نیز اخذ صلاحیت کرده و صلاحیت وی تائید شد و اخبار آن نیز منتشر شده است.

رییس‌کل بانک مرکزی هم در پاسخ به این سوال که برای چه فردی که تابعیت کانادا داشته را به عنوان رییس بانک ملی انتخاب کردید؟ گفت: من نمی‌دانم. شخص دیگری ایشان را انتخاب و تائید کرده است.


بازگشت در ابهام

خبر تازه‌ای در مورد احتمال بازگشتن خاوری به کشور اعلام نشده است. فقط وزیر اقتصاد در جمع هیات‌مدیره و کارکنان بانک ملی ایران با اشتباه خواندن اقدام خاوری در مراجعه نکردن به کشور گفت: این کار باعث شده اتهام‌های زیادی به سوی وی معطوف شود و انتظار می‌رود وی بازگشته و نسبت به مسئولیت خویش عمل کند و پاسخگو باشد.

وی گفت: اقدام اخیر یک ضایعه برای بانک محسوب می شود و راه رفع آن جهاد مومنانه، همت مضاعف و تلاش در راستای خدمت رسانی بیشتر به مردم است.

محمود بهمنی ـ رییس‌کل بانک مرکزی ـ هم خطاب به خبرنگاران با طرح این سوال که آیا شما می‌توانید بگویید که آقای خاوری بازمی‌گردد یا نه؟ گفت: من هم مثل شما هستم!


تغییرات مدیران

بانک صادرات که مهم‌ترین بانک در این تخلف به دلیل صدور اعتبارات اسنادی از یک شعبه‌اش بوده است، حالا مدیرعامل جدید خود را پس از سیدمحمد جهرمی شناخته و محمدرضا پیشرو از بانک دولتی صنعت و معدن به این بانک خصوصی نقل مکان کرده است و اولین وظیفه خود را عذرخواهی از ملت ایران به دلیل انجام این تخلف تعریف کرد.

رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک گردشگری هم از سمت‌های خود عزل شدند و ولی‌الله ضرابیه ـ مدیرعامل بانک سامان ـ هم توسط کمیته منتخب دولت برای بررسی موضوع فساد بانکی برکنار شده اما این بانک اعلام کرده روند قانونی در این باره باید طی شود.

همچنین برخی اخبار حکایت از خروج نام رییس هیات‌مدیره بانک اقتصاد نوین از لیست مدیران دارای تایید صلاحیت بانک مرکزی دارد.


گزینه‌های مدیرعامل بانک ملی

این روزها اخبار متفاوتی در مورد مدیرعامل جدید بزرگ‌ترین بانک جهان اسلام، پس از خروج خاوری از کشور شنیده می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سوال که مدیرعامل جدید بانک ملی چه زمانی منصوب خواهد شد، پاسخ داده است: "سعی می‌کنیم هفته جاری این کار انجام شود."

وی با اذعان به اینکه شخص خاصی برای این پست مدنظر است اما از ذکر نام او خودداری کرد.

همچنین رییس‌کل بانک مرکزی در این باره می‌گوید: اکنون رییس بانک صادرات تعیین شده و در خصوص بانک ملی به دلیل اینکه این بانک دولتی است، باید وزارت اقتصاد و دارایی آن را تعیین کند و بعد ما صلاحیت فنی و تخصصی آن را تائید کنیم.

بیش از همه نام حسین قضاوی ـ معاون اقتصادی بانک مرکزی و ولی‌الله سیفغ ـ مدیرعامل بانک کارآفرین و مدیرعامل اسبق بانک ملی ـ به گوش می‌رسد.

اما قضاوی در پاسخ به این سئوال که چقدر رفتنش به بانک ملی جدی است؟ می‌گوید: "هیچ قدر! این موضوع در حد شایعه مطرح شده است."

سیف هم از موضوع رفتنش به بانک ملی ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و به خبرنگار ایسنا می‌گوید: "در این باره با من صحبتی نشده است".

/39/39

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    1 0
    این عزیزان از این مسائل اطلاعی ندارند. اینا فقط مشکلات اقتصاد اروپا و آمریکا رو میدونند.