سخنگوی قوه قضائیه می گوید نمی دانسته خاوری، مدیر عامل بانک ملی که از کشور خارج شده، تابعیت دو گانه دارد.

امید سلیمی بنی:  غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبری امروز خود گفت: "زمانی که آقای خاوری احضار می شود و در خوزستان از او تحقیق می شود، قاضی به این نتیجه رسیده بود که لزومی ندارد وی ممنوع الخروج شود."
به گزارش خبرانلاین وی در ادامه توضیح داد: "نه بنده و نه هیچ کس دیگری در آن زمان این فکر را نمی کرد که وی از کشور خارج شود.ما نمی دانستیم ایشان دو تابعیتی است. بسیاری از افراد از جمله خود من نمی دانستیم مجموعه خانواده او در خارج از کشور هستند. ایشان با بهانه یا بی بهانه از کشور خارج شده."
محسنی اژه ای درباره وضعیت فعلی خاوری گفت: "تا جایی که ما اطلاع داریم وی در خارج از کشور است. رسمی هم خارج شده و الان در ایران نیست. اگر ایشان نیاید، خیلی از متهمان، مسایل را وصل به او می کنند. افراد و متهمان به تدریج می آیند می گویند آقای خاوری زنگ زد گفت این کار را بکنید. حالا وی نیست از خودش دفاع کند. متهمان می گورند وی نوشته نمی داده و زنگ می زده این کار را بکنید. اگر چند نفر گفتند و مسایل را منتسب به وی کردند، ایشان در مضان اتهام قرار می گیرد."
ناظر ویژه پرونده فساد مالی گفت: "الان که به وی مسایلی را منسوب می کنند و او نیست از خودش دفاع کند، مطلب به پای او نوشته می شود. ذهن من و شما هم می گوید اگر چیزی نداشت، چرا نمی آمد؟ اگر اتهام متوجه اش نبود، الان دارد می شود. آیا این اتهامات ثابت می شود یا خیر، باید روند پرونده را دید."
وی درباره توصیه هایش به خاوری برای بازگشت به ایران گفت: "ایشان دو بار گفته من باز می گردم و من نیز توصیه کرده ام برگردد. اگر همین الان بازگردد، باز هم به نفعش است. اگر وی را می ترسانند و می گویند برو و دیگر برنگرد، موضوع دیگری است. ایشان ممنوع الخروج نبوده. اطلاعات ما می گوید وی خارج از کشور است. در نگاه اول می گفتیم قصور وی بوده که این پرونده به وجود آمده، ولی الان کم کم دارد بحث تقصیر به وجود می آید. حتی اگر بازداشت شود، بالاخره باید به دادگاه برود، وکیل بگیرد و از خودش دفاع کند، بهتر از این است که خود و خانواده اش از لحاظ افکار عمومی محکوم باشد. از لحاظ اقدام قضایی برای برگرداندن ایشان، اگر مدتی گذشت و برنگشت و زمانی شد که اتهامات به گونه ای است که حتما باید بیاید و رسیدگی شود، حتما وظیفه ما این است که قانون را درباره وی اجرا کنیم. "
وزیر سابق اطلاعات درباره سئوالی که از تایید صلاحیت خاوری در وزارت اطلاعات زمان تصدی وی، پرسیده بود گفت: "نسبت به این که صلاحیتش در زمان مسئولیت بنده در وزارت اطلاعات انجام شده، باید گفت بسیاری از افراد در طول سال از وزارت اطلاعات، استعلام می شوند. در انتخابات، گزینشها و انتصابات و میلیون ها استعلام از وزارت اطلاعات می شود. این به این معنا نمیست که وزیر اطلاعات شخصا همه موارد را بررسی و پاسخ می دهد. وزارت خانه تشکیلات دارد و بررسی می کند و جواب می دهند. آیا همه اینها مطابق با واقع درمی آید؟ نه! ممکن است برخی از این افراد با وجود تایید صلاحیت، کارهایشان از چشم وزارت اطلاعات پنهان مانده. یک فرد برای رئیس جمهوری یا مجلس، نامزد می شود."
 

اژه ای: نمی دانم و حضور ذهن ندارم
محسنی اژه ای درباره عدم حضور ذهنش در خصوص استعلام صلاحیت خاوری در مدیریت عاملی بانک ملی گفت: "حضور ذهن ندارم که آن موقع چه استعلامی شد و جواب چه بود. اینطور نیست که برای همه استعلام از افراد، وزیر در جریان قرار گیرد. ولی همین مقداری که برای ئمسئولان اجرایی مشخص شود که دو تابعیتی بوده و خانواده اش بیرون از کشور است و با این وجود، وی را به عنوان بانک ملی تعیین کرده اند، حتما خطا کرده اند. یکی از گلایه های همیشگی وزارت اطلاعات در دولتها، عدم استعلام از این وزارتخانه برای منصوب کردن افراد بود. لذا در برخی موارد با وجود مخالفت وزارت اطلاعات، فرد به مقامی منصوب می شد. من نمی دانم وزارت اطلاعات در این مورد، چه جوابی داده است. "
47/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام GB ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    0 0
    خیلی جالبه مدیر عامل بزرگترین بانک ایران تابعیت دوگانه داشته یعنی بارها با خانواده رفته و اومده اونوقت اقایون نمیدونستن پس وارت اطلاعات بر اساس چی گزینش میکنه ؟؟؟!!
  • بدون نام GB ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    1 0
    مطمئننا اقای خاوری فراری داده شده لابد یه عده ای مصلحت رو در این دیدن که ایشون نباشه نیشه همه چی رو گردن ایشون انداخت و همه چی تموم بشه
    • بدون نام MY ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
      0 0
      ایشان آخرین حلقه این زنجیره هست و باید گشت و ارباب حلقه ها را پیدا کرد
  • بدون نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    0 0
    چرا باید از فردی که خونوادش در غرب زندگی میکنند وارز ایران را به اردوگاههای معاویه امروز سرازیر میکنند ازش به عنوان مدیر عامل استفاده بشه مگر ایرانی غیور ووفادار به ملت وخون شهدا کم بود او خاوری نبود بلکه در اصل باختری بود