مراحل و نکات مهم تمدید بازرسان شرکت‌ها

تمدید هیئت مدیره و بازرسان شرکت سهامی خاص با شرکت با مسئولیت محدود متفاوت است. زیرا طبق قانون وجود بازرسان تنها در شرکت سهامی خاص الزامی است.

در تمامی شرکت‌های تجاری امکان تغییر و تمدید اعضای هیئت مدیره وجود دارد اما تمدید و تغییر بازرسان شرکت تنها مربوط به شرکت سهامی خاص است. در برخی از شرکت‌ها نیز هیچ قانونی مبنی بر داشتن الزام در این جهت وجود ندارد و این کار به صورت اختیاری و با نظر سهام داران و اعضای شرکت صورت می‌گیرد.

در شرکت سهامی خاص یک هیئت مدیره حداقل ۳ نفری باید حضور داشته باشد. بر طبق آنچه در قانون آمده است مدیران می‌توانند حداقل دو سال در سمت خود باشند. مطابق ماده ۲۵۹ قانون تجارت در صورت عدم تمدید بازرسان، مجازات کیفری حبس از ۲ تا ۶ ماه برای مدیرعامل و اعضای هیات مدیره در پی خواهد داشت.

مدت تعیین سمت بازرس در شرکت سهامی خاص

بازرسان شرکت سهامی خاص باید هر ساله سمت خود را تمدید کنند یا تغییر نمایند. بدون تمدید بازرسان هیچ صورتجلسه‌ای قابلیت ثبت ندارد و اگر بازرسان شرکت تمدید نشده باشند نمی‌توان صورتجلسه دیگری را ثبت نمود و بسیاری از امور که نیاز به بازرس شرکت و ارائه گزارش بازرسان دارد مختل خواهد شد.

گاهی ممکن است یک سال دوره‌ی بازرسان تمام شده باشد و شما نیاز داشته باشید مثلا تغییر آدرس شرکت را ثبت کنید. در این صورتجلسه ثبت تغییرات شرکت شما رد خواهد خورد چون بازرسان خود را تمدید نکرده اید، پس قبل از هر صورتجلسه‌ای ابتدا باید صورتجلسه تمدید هیئت مدیره شرکت سهامی خاص و بازرسان ثبت و در یک صورتجلسه مجزا سایر تصمیمات ثبت شود.

مدارک مورد نیاز جهت تمدید بازرسان

اولین گام برای تمدید هیئت مدیره و بازرسان شرکت تهیه مدارک لازم برای این کار است که در ادامه تمامی مدارک لازم را برای شما شرح داده‌ایم.

  • نسخه‌های صورتجلسه تمدید اعضا را آماده کنید.

  • کلیه اعضای حاضر در جلسه باید صورت جلسه را تایید و امضا کنند.

  • باید مدارک عدم سوء پیشینه اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت را ارائه بدهید.

  • باید مدارک شناسایی و تحصیلی هیئت مدیره و بازرسان شرکت را ارائه دهید.

  • باید تمامی مدارک ثبتی شرکت را ارائه دهید.

  • کپی پرداخت و دریافت آگهی روزنامه رسمی شرکت را باید ارائه دهید.

مراحل تمدید بازرسان:

در ادامه مراحل تمدید بازرسان را به طور کامل و مرحله‌ای بیان می‌کنیم تا با این مراحل آشنایی داشته باشید.

  • در ابتدا باید جلسه مجمع عمومی عادی در شرکت تشکیل و صورت جلسه‌ای با این موضوع (تمدید اعضا) نوشته شود.

  • سپس باید آن چه به عنوان صورت جلسه نوشته شده است را اعضای هیئت مدیره و بازرس‌ها امضا کنند.

  • مرحله بعد به صورت اینترنتی انجام می‌شود. یعنی باید به سامانه مراجعه کرده و اطلاعات خواسته شده را به طور دقیق و صحیح تکمیل کنید. بعد از این مرحله باید تعدادی از مدارک را در سامانه بارگذاری کنید.

  • سپس باید مدارک لازم مانند همان صورتجلسه‌ای که اعضای هیئت مدیره آن را امضا کرده‌اند و همچنین رسید پذیرشی که از سامانه دریافت کرده اید را به آدرس اداره، پست کنید. برای این کار باید از پاکت‌های زرد رنگ مخصوصی استفاده کنید.

  • در این مرحله کارهایی که باید انجام دهید، تمام شده است و باید منتظر تائیدیه کارشناس باشید تا مدارک شما را بررسی کرده و آن را تائید کند.

  • در صورتی که مدارک شما تائید شود و مشکلی نداشته باشد، باید مراحل بعدی را انجام دهید. در غیر این صورت زمانی به شما داده می‌شود که مدارک را اصلاح کرده و مجددا ارسال کنید. لازم به ذکر است که اگر مدارک شما تائید شود، پیامکی مبنی بر این موضوع دریافت می‌کنید.

  • در مرحله بعد باید به صورت حضوری به اداره مراجعه کنید و دفاتر مربوطه را امضاء کنید.

  • در این مرحله باید یک آگهی در روزنامه رسمی کشور منتشر کنید و این تغییر (همان تمدید هیئت مدیره و بازرسان) را به اطلاع برسانید.

در سامانه آنلاین تمدید بازرسان شرکت آسان ثبت با ورود اطلاعات و ثبت سفارش آنلاین می‌توانید بدون مراجعه حضوری و در کمترین زمان ممکن، مدت ماموریت هیات مدیره و بازرسان شرکت یا موسسه خود را تمدید نمایید.

مراحل و نکات مهم تمدید بازرسان شرکت‌ها

نکات کلیدی در تمدید بازرسان شرکت

اگر می‌خواهید در زمان تمدید هیئت مدیره و بازرسان شرکت خود دچار مشکلات حقوقی مختلف نشوید باید تمامی نکاتی که در ادامه قرار است به آن‌ها بپردازیم را رعایت کنید تا بتوانید فرایند تمدید اعضای هیئت مدیره شرکت خود را به بهترین نحوه انجام دهید.

در تهیه مدارک برای تمدید هیئت مدیره و بازرسان شرکت باید به موارد زیر دقت کنید زیرا در غیر این صورت مدارک شما دارای اعتبار نیستند:

  • صورت جلسه تمدید بازرسان شرکت باید توسط تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران شرکت امضا شود. توجه کنید که اسامی کامل آن‌ها باید در صورتجلسه عنوان شود.

  • صورت جلسه‌ای امضا می‌شود، تنها ۳ روز دارای اعتبار است و باید هر چه سریعتر برای تمدید اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت خود اقدام کنید.

  • برای تمدید اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت باید جلسه مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شود و صورت جلسه در آن تمدید و امضا شود.

  • طبق ماده ۹۹ قانون تجارت تنها کسانی می‌توانند وارد جلسه مجمع عمومی فوق العاده شوند که ورقه ورودی دریافت کرده باشند پس حتما هر کسی که مایل به حضور در جلسه مجمع عمومی فوق العاده است باید با ارائه ورقه سهم خود، ورقه ورود به جلسه را دریافت کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1770911

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =