شهاب الدین صدر اقدامات وزیر بهداشت در اجرای پزشک خانواده را نمادین و تبلیغاتی دانست.صدر به وزارت بهداشت توصیه کرد به جای اقدامات تبلیغات و نمادین، مشکلاتی واقعی اجرای طرحهای سلامت را بسنجد تا مشکلات مردم کمتر شود. وی با لحن تاسف باری، نظام بهداشت و درمان را به کلاف سردرگم تشبیه کرد.

امید سلیمی بنی: کنفرانس خبری نایب رئیس مجلس که امروز در حاشیه همایش بیمه سلامت برگزار شد، پیامهای ناخوشایندی برای مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت و درمان داشت. شهاب الدین صدر، نایب رئیس مجلس و رئیس نظام پزشکی در این کنفرانس، با انتقاد از وزیر بهداشت اعلام کرد کارنامه این وزارتخانه در طرح پزشک خانواده، غیر قابل دفاع است.

به گفته او در سال گذشته، روسای نظام پزشکی سه استان اجرای آزمایشی این طرح، گفته بودند مشکلات اجرایی بسیار زیاد است: "اما وزیر بهداشت به همراه وزیر رفاه سابق در اقدامی تبلیغاتی و نمادین از دفترچه های این طرح، رونمایی کردند."
صدر به وزارت بهداشت توصیه کرد به جای اقدامات تبلیغات و نمادین، مشکلاتی واقعی اجرای طرحهای سلامت را بسنجد تا مشکلات مردم کمتر شود. وی با لحن تاسف باری، نظام بهداشت و درمان را به کلاف سردرگم تشبیه کرد.
صدر همچنین در پاسخ به خبرآنلاین درباره وضعیت بودجه این وزارتخانه گفت: "با وجودی که قرار بوده 3 هزار میلیارد تومان از افزایش قیمت فروش نفت، به وزارت بهداشت پرداخت شود تا جبران کسری حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها انجام شود، تاکنون این بودجه به وزارت بهداشت پرداخت نشده ولی هنوز زود است درباره این موضوع قضاوت کنیم، چون دولت اختیار دارد تا پایان سال این بودجه را بپردازد."
در جدول زیر، مجموعه پرسش و پاسخ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان نظام پزشکی را می خوانید:
 

پرسش

پیشینه

پاسخ

چرا بودجه 3 هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت برای بازسازی خانه های بهداشت روستایی و دارو و درمان بیماران صعب العلاج پرداخت نشده است؟

هنوز با گذشت بیش از 6 ماه از سال، بودجه کامل وزارت بهداشت، پرداخت نشده و معلوم نیست تا پایان سال این پرداخت صورت گیرض

بودجه ای که دولت به مجلس برای وزارت بهداشت پیشنهاد کرد یعنی لایحه بودجه 90 در بخش بهداشت و درمان 12800 میلیارد تومان بود. سال 89، این میزان حدود 10 هزار میلیارد تومان بود. در مجلس کاری کردیم که به دو طریق این بودجه را افزایش دهیم تا بودجه به سقف 16 هزار میلیارد تومان برسد و پس از تصویب، اعلام کردیم بودجه نسبت به سال گذشته حدود 60 درصد افزایش یافته. از سوی دیگر مصوبه ای که قرار بود 10 درصد از درآمد اجرای هدفمندی یارانه ها به حوزه سلامت اختصاص یابد، رد شد. اگر 60 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از هدفمندی در نظر گرفته شده بود، 6 هزار میلیارد تومان سهم نظام سلامت بود. اکنون درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها به نحوی نیست که بشود روی آن سرمایه گذاری کرد لذا قرار شد معادل همین عدد از طرق دیگر به نظام سلامت برسد، یعنی به ازای افزایش قیمت هر بشکه نفت، 1و نیم دلار به نظام بهداشت پرداخت شود تا نهایتا به 3 هزار میلیارد تومان از این طریق، سهم نظام درمان شود. هنوز این مبلغ به وزارت بهداشت پرداخت نشده، اما الان نمی شود قضاوت کرد چون وزارت بهداشت اعلام کرده از سوی دولت چیزی به ما نداده اند، ولی چون دولت تخصیص بودجه 6 ماهه می دهد، نمی شود هنوز قضاوت کرد، وزارت بهداشت تکلیفش را باید با دولت و معاونت نظارت و برنامه ریزی رئیس جمهور مشخص کند. این پرداخت، جزء قانون بودجه سال 90 است و مصوب شده و باید در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند و هیچ راهی وجود ندارد که دولت بگوید نمی دهیم.

آقای ابوترابی، نایب رئیس مجلس گفته اند هنوز هیچ بودجه ای پس از ابلاغ قانون بودجه سال 90 به وزارت بهداشت پرداخت نشده، چرا دولت سهم درمان خود را به درمانگران پرداخت نمی کند؟

هنوز در پرداخت سرانه درمان مردم از سوی دولت به وزارت بهداشت، اما و اگرهای زیادی وجود دارد.

آقای ابوترابی درباره کلیه بودجه ها صحبت کردند که موضوع درستی است، بودجه سال 90 آخر اردیبهشت ابلاغ شد، همان زمان 2 دوازدهم پرداخت شده است. تا تیرماه تخصیص سه ماهه اول معلوم شده است، آقای ابوترابی گفته و وزارت بهداشت بودجه تخصیصی خود را دریافت نکرده و دولت نیز این پول را پرداخت نکرده. بر اساس قانون بودجه سال 90، اگر همین بودجه مصوب یعنی 16 هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت اختصاص داده شود، سهم 60 درصدی هزینه ها که به دوش مردم است، به 50 درصد می رسد. ما باید سالی 6 درصد بار هزینه های درمان از دوش مردم برداریم، اگر وزارت بهداشت درست مدیریت کند، امسال، ما حدود 10 درصد از بار مردم را کاهش می دهیم. البته به شرطی که وزارت بهداشت درست عمل کند و بودجه نیز درست داده شود، بار هزینه مردم تا پایان امسال از 60 درصد به 50 درصد خواهد رسید. یکی از راههایی که فشار از دوش مردم برداشته شود، تخصیص مرتب اعتبارات نظام سلامت است. دولت نباید کم بگذارد. نمی شود به حوزه سلامت بی توجهی کرد چون ریسک آن بالاست. روند اعتبارات حوزه سلامت باید به نحوی باشد که سال به سال بار مالی از دوش مردم برداشته شود.

چرا تعرفه های درمانی اعلام شده از سوی دولت، از طرف برخی از نمایندگان مجلس غیر قانونی اعلام شده است؟

هیات دولت، در سال جدید تصویب کرد در بخش دولتی 9 و 3 دهم درصد افزایش تعرفه و در بخش خصوصی 7 درصد تعرفه های درمانی افزایش یابد

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت اظهار نظر کرده بود که ایراد دارد بدون تشکیل شورای عالی بیمه سلامت، تعرفه ها تصویب شود. این ایراد از لحاظ شکلی درست است ولی چون هنوز شورای عالی بیمه سلامت در کشور تشکیل نشده، مجموع پیشنهاد مشترک وزارت بهداشت، رفاه سابق، سازمان نظام پزشکی که در شورای بیمه ها تشکیل شده، به هیات دولت رفته و اکنون تصویب شده است. چون اکنون در نیمه دوم سال هستیم، نباید دچار مشکل شویم، مجبوریم از یک مصوبه تعرفه ای تبعیت کنیم، چون در غیر این صورت دچار آشفتگی می شویم. لذا با وجودی که ارائه تعرفه ها، مشکل قانونی دارد، ولی باید تبعیت کنیم تا دچار آشفتگی نشویم..

چرا شماره تلفن برای شکایت از پزشکانی که زیرمیزی دریافت می کنند، اعلام شده است؟

رئیس بیمارستان شهید بهشتی  در گفتگو با فارس، شماره تلفنی را برای رسیدگی به تخلفات مالی پزشکان اعلام کرد.

یک شماره تلفنی از سوی یکی از روسای دانشگاه ها، به خاطر اطلاع رسانی پدیده نامیمون زیرمیزی اعلام شد. به هیچ وجه برای افرادی که تعرفه های قانونی را در بخشهای دولتی و غیر دولتی رعایت نمی کنند، نباید مسامحه شود.با این وجود، سئوال هست که آیا تعرفه های اعلام شده، واقعی و کارشناسی است؟ در این موضوع، اختلاف نظر وجود دارد. توصیه ما به همه همکارانمان در سراسر کشور این است که تعرفه های سرپایی و خدمات بستری کاملا رعایت شود و نظام پزشکی نیز از افرادی که تعرفه ها را رعایت نمی کند نه تنها دفاع نمی کند، بلکه در دادسراهای انتظامی این سازمان نیز پرونده تشکیل می دهد و برخورد می کند. موضع ما روشن است. امیدواریم همکاران ما تعرفه ها را رعایت کنند. از یاد نبریم به صورت گسترده تخلف وجود ندارد و ممکن است عده ای تخلف کنند.

چرا سرنوشت اجرای طرح پزشک خانواده به فراموشی سپرده شده؟

عملا پزشک خانواده به بن بست رسیده است، این در حالی است که بارها وزیر بهداشت گفته این طرح به زودی در تمام کشور اجرایی خواهد شد

معتقدیم اجرای این طرح، یکی از دو راهکار اصلی برای اصلاح نظام سلامت کشور است، همانطور که در دولت آخر آقای خاتمی، این طرح اجرا شد، اعلام کردیم باید کارشناسی بیشتری شود و به صورت پایلوت اجرا کنیم این کار آغاز شد و در دولت نهم نیز آقای دکتر لنکرانی، تلاشهای زیادی کرد و نظرات انجمنها را گرفت و اصلاحاتی را برقرار کرد و برخی نواقص برطرف شد.

در همایش اسفندماه گذشته سازمان نظام پزشکی نیز، گزارش سه استانی که پایلوت بودند، ارائه شد و روسای این استانها اعلام کردند دچار مشکل بوده ایم. وزارت بهداشت و رفاه آن زمان باید اقدام می کردند و مشکلات را حل می کردند. ولی هر قدر نمادین و تبلیغی برخورد کنند، مشکلات مردم و جامعه پزشکی باقی می ماند. هنوز سازوکارهای پرداخت، حجم خدمات، نوع پرداخت دچار اختلالات زیادی است که باید برطرف شود. باید طرح پزشک خانواده ابتدا در شهرهای زیر 20 هزار نفر به صورت دقیق اجرا شود. وزارت بهداشت باید ابتدا برای رفع نقایص اجرای این طرح اقدام کند و بعد اقدام به تبلیغات گسترده و کارهای نمادین کند. در روزی که ما مشکلات این طرح را بررسی کارشناسی می کردیم، وزیر بهداشت و وزیر رفاه سابق، از دفترچه بیمه سلامت رونمایی کردند، همان روز ما داشتیم درباره نواقص این طرح، بحث می کردیم. در همایش های تخصصی ما همیشه جای وزیر بهداشت خالی بوده و برخورد فعالی با این مسایل نکرده. فکر می کنم وزارت بهداشت به جای تبلیغات و کارهای نمادین باید کارشناسی بیشتری کند.

دغدغه مردم برای پرداختهای درمان خود، چه توجیهی دارد؟

اکنون سهم مردم از پرداخت هزینه های درمان خودشان، بیش از 60 درصد است.

در گذشته بهترین خدمات را بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی ارائه می دادند و پولی هم نمی گرفتند و مردم دغدغه مسایل مالی را نداشتند. این حق همه است مراجعه کند به بیمارستان دولتی که رافع مشکلاتش است و انتخاب کند در صورتی که می خواهد سرویسهای ویژه ای در بیمارستان خصوصی دریافت کند، هزینه های بیشتر را بپردازد. دولت بر اساس قانون اساسی، هزینه های درمان را باید تامین کند. ولی اکنون مردم برای پرداخت این هزینه مازاد که سنگین هم هست، دچار مشکلات معیشتی می شوند. سال 66 که من معاون وزارتخانه بودم، بیمارستانهای دولتی از مردم پول نمی گرفتند، از زمانی که طرح خودگردانی ایجاد شد و درآمدزایی بیمارستانها پیش آمد، این وضعیت پیش آمد که دیگر نمی توان آن را جمع کرد. مردم نباید برای درمان دغدغه مالی داشته باشند.

بدهی بیمه ها به بیمارستانها و سایر مراکز درمانی، به چه صورت است؟

در حال حاضر، برخی از بیمه ها از جمه صندوق تامین اجتماعی می گویدنه تنها به وزارت بهداشت بدهکار نیست، بلکه طلبکار نیز هست.

بیمه ها باید با قراردادهای صحیح با مردم و جامعه پزشکی به وظیفه خود عمل کنند. به خاطر اینکه اکنون بیمه ها مطالبات جامعه پزشکی را تا پایان سال 89 تسویه کرده اند و تقریبا از اول سال 90 پزشکان، بیمارستانها و داروخانه ها و پاراکلینیک از بیمه ها طلبکار هستند. این واحدها 6 ماه مطالبات خود را نگرفته اند. هر واحد اقتصادی با 6 ماه تاخیر پول بگیرد، ورشکست می شود، اکنون پزشکان ما، داروخانه ها، حتی بیمارستانهای دولتی و سایر بیمارستان دچار مشکل شده اند. بیمه تامین اجتماعی، کارکنان دولت و نیروهای مسلح باید ظرف دو ماه بدهی خود را تسویه کنند. این قانون است، ولی الان با تاخیر این کار انجام می شود. لذا تعرفه درست و واقعی محاسبه نمی شود و همه اینها باعث شده نظام سلامت کلاف سر درگم شود.

47/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    1 0
    پزشک خانواده یکی از سیاستهای اصلی نظام درمان است اما متاسفانه شما بلد نیستید که آنرا اجرا کنید و یا اینکه اصلا قصد اجرای آنرا ندارید. ما زمانی سعی کردیم که در منطقه خودمان این طرح را اجرا کنیم که با مقاومت شدید وزارت بهداشت روبرو شد. اینها می ترسند که قدرت کنترل و راهنمایی بیمار از دست خودشان خارج شده و به دست گروههای پزشکی غیر وابسته به دولت بیفتد.
  • تقي IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    1 0
    تعرفه هاي پزشكي بالا است و طبق برنامه پنجم خودشان حق تعرفه گذاري ندارند و بايد دولت تعيين كند ولي متاسفانه پزشكان به قانون عمل نمي كنند و افرادي خودسر هستند و بيمار را با بانگاههاي معاملاتي اشتباه گر فته اند
  • بدون نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
    1 0
    باید ارتباط مالی پزشک و بیمار قطع شود مثل همه دنیا بیمه ها باید واسط باشند والا مشکل حل نمی شه.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
    1 0
    همه دنیا دکتر ها نسخه را بصورت پیرینت و کامپیوتری صادر می کنند و پرونده بیمار خیلی درست نگهداری می شود در ایران چرا این مساله پیگیری جدی نمی شود؟
  • بدون نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
    0 1
    چرا دانشگاه آزاد در تمام شهرها یک دانشگاه علوم پزشکی نمی سازد ؟ هم دانشجویان علاقمند پزشکی را جذب می کند هم نبود حداقل بیمارستان در شهرستان ها کمی درست می شود.