علی​اکبر گرجی هشدار داد که باید مراقب بود مبادا فرایندی در مجلس به تصویب شود که به استناد آن نمایندگان منتقد از پارلمان حذف شوند. چرا که این اتفاق در دیگر کشورها رخ داده است.

به گزارش خبرآنلاین ، این استادیار حقوق دانشگاه شهید بهشتی در میزگرد طرح نظارت بر رفتار نمایندگان در کافه خبر، با ابرازاز نگرانی از تبعات ایجاد شده به دنبال تصویب این طرح گفت : در برخی از نظام های سیاسی این سو سابقه وجود داشته که در حقیقت به نام پاسخگو کردن نماینده، پارلمان را یکدست کردند و منتقد را با همین سیاست از پارلمان بیرون انداختند.
وی با بیان اینکه امکان اعطای مصونیت مطلق به نماینده وجود ندارد، ادامه داد: امکان دارد که عمل مجرمانه ای رخ بدهد که ادامه نمایندگی فرد متخلف برای مجلس و منافع ملی خطرناک باشد. بنابراین به صورت مطلق نمی توان از این مساله دفاع کرد که نماینده مصونیت مطلق داشته باشد.
به گفته وی، در مباحث حقوق اساسی هم، برخلاف برداشت شورای نگهبان، هیچگاه از مصونیت مطلق نمایندگان صحبت نمی کنیم، بلکه هموراه مساله تعلیق تعقیب و مشروط شدن روند آن را مطرح می کنیم. اما این که چگونه و با چه پروسه ای به نماینده اعلام کنیم که شما مرتکب این جرم شده اید و نمی توانید به نماینده بودن خود ادامه بدهید، خود مساله مهمی است . به جای اینکه اصل مساله را زیر سوال ببریم باید در مورد روند آن بحث کنیم.
متن کامل میزگرد خبرآنلاین را اینجا بخوانید .
/29214
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    1 0
    حالا که حاکمیت یه دست اصولگرا شده نباید برا اقلیت اصلاح طلب نگران بود؟