فصل آخر طرح نظارت بر نمایندگان در جلسه امروز مجلس رقم خورد.

به گزارش خبرآنلاین، اگرچه در بررسی اولیه این طرح نگرانی​هایی وجود داشت که هر گزارش خلاف واقعی علیه نمایندگان به هیات نظارت بر نمایندگان برسد و برخی با این کار به تسویه حساب​های سیاسی بپردازند؛ اما این موارد از متن مصوبه اولیه نمایندگان رفع شد.
در مصوبه اولیه نمایندگان آمده بود که اگر کسی اتهامی در مورد مسائل مالی، اخلاقی یا امنیتی را به نمایندگان وارد می‌​داند، این مساله را به هیات نظارت بر نمایندگان ارائه دهد.‌‌ همان زمانی که این موضوع در مجلس در دست بررسی بود، نمایندگان نگران بودند که هرکسی ولو به دلیل رقابت با نماینده و یا از سر بدخواهی مطالبی را به این هیات بفرستد که صحت نداشته باشد و کار بررسی را مطول کند.
شورای نگهبان به این بند ایراد گرفته و آورده بود: اتهامات وارده به نمایندگان ابتدا باید در محاکم قضایی بررسی شود و بررسی در هیات نظارت بر نمایندگان نباید بر آن سایه بیفکند. کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم پیشنهاد حذف این ماده را داد تا هم ایراد شورای نگهبان رفع شود و هم نگرانی نمایندگان مرتفع گردد. نمایندگان هم با رای به این تصمیم، این مورد را از طرح نظارت بر نمایندگان حذف کردند.
این رای سبب شد تا علیرضا سلیمی نماینده محلات، این طرح را «شیر بی‌یال و دم و اشکن» بخواند و بگوید: اگر لزوم ارائه گزارش​های واصله از سوء استفاده مالی و اعمال خلاف امنیت نمایندگان به هیات نظارت بر نمایندگان حذف شود، اعلام هدایای اعطایی به نمایندگان را هم از متن آن حذف کنیم یعنی، پشم و کرک این طرح را هم بریزیم! چه لزومی دارد برای رفع ایرادهای شورای نگهبان، اصول مهم این طرح را حذف کنیم؟ می‌​توانیم آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام بفرستیم.
رئیس مجلس اظهارات وی را غیرواقعی خواند و گفت: اصل اعلام هدایای اعطایی به نمایندگان در این طرح باقی می‌​ماند.
البته با رای نمایندگان عبارت «هدایای نامتعارف» از متن این مصوبه حذف شد.
در بندی از این طرح، حقوق نمایندگی تصریح شده بود که برای انجام آن باید آزادانه عمل کنند. از آنجا که شورای نگهبان به ویرایش این متن ایراد گرفته بود، نمایندگان اصل مصرح در قانون اساسی را جایگزین آن کردند و مصوب شد که نمایندگان در اظهار نظر آزادند و نمی‌توان آن‌ها را به دلیل آراو نظراتی که در مقام اجرای وظایف نمایندگی انجام دادند، تحت تعقیب و پیگیری قرار داد.
هنگام رای گیری برای این ماده لاریجانی به شوخی به نمایندگان گفت: آقایان به این مورد رای بدهید تا حقوقتان حفظ شود!
با رفع ایرادات شورای نگهبان، یکبار دیگر این مصوبه به شورای مذکور ارائه می‌​شود تا مورد بازبینی و تایید نهایی قرار گیرد.
/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =