عکس | درخشش غیرعادی ابط‌الجوزا؛ انفجار نزدیک است؟

هر زمان که اتفاقی برای بتلژوز می‌افتد، گمانه زنی ها در مورد انفجار آن به عنوان یک ابرنواختر زیاد می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اگر انفجاری صورت گیرد، ما به اندازه‌ای دور هستیم که هیچ عواقبی را متحمل نمی‌شویم، بنابراین تصور اینکه آسمان برای ماه‌ها چنین روشن شود، جالب است. اکنون این ستاره ابرغول سرخ تقریباً ۵۰ درصد درخشان‌تر شده‌است و این گمانه زنی ها را در خصوص انفجار آن تشدید کرده‌است.

بیشتر بخوانید:

اشعه ایکس‌ راز فسیل ۲۴۰ میلیون ساله را افشا کرد/ عکس

آمریکا دنبال این سلاح قدرتمند آلمانی برای جنگ اوکراین/ عکس

ابط‌الجوزا به عنوان یک ابرنواختر منفجر خواهد شد. در مورد آن، توافق جهانی وجود دارد. اما این سوال که چه زمانی این انفجار صورت خواهد گرفت، بی‌جواب باقی‌ مانده‌است، چراکه رفتار ستاره گیج کننده است.

ابط‌الجوزا نه تنها یک ابرغول سرخ است، بلکه یک ستاره متغیر نیمه منظم تپنده است. این بدان معناست که تناوب در تغییرات روشنایی آن وجود دارد، اگرچه دامنه ها می توانند متفاوت باشند. یک چرخه تقریباً ۴۰۰ روزه دارد که در آن روشنایی آن تغییر می کند. همچنین دارای یک چرخه ۱۲۵ روزه کوتاهتر، یک چرخه دیگر ۲۳۰ روزه و یک چرخه عظیم ۲۲۰۰ روزه است. همه آن چرخه ها می توانند درک واضح ستاره را دشوار کنند.

چند سال پیش، بتلژوز کم نور شد و مردم تعجب کردند که این به چه معناست. معلوم شد که روشنایی ستاره در واقع تغییر نکرده است. در عوض، ستاره موادی را از سطح خود خارج کرده بود که به صورت یک ابر غبار سرد شده و نور را مسدود می کرد.

عکس | درخشش غیرعادی ابط‌الجوزا؛ انفجار نزدیک است؟

با این حال اکنون که در حال روشن شدن است، دوباره توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. آن‌ها می‌خواهند بدانند که در چه مرحله‌ای از تکامل است و این همه فعالیت به چه معناست. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که می‌تواند به‌عنوان یک ابرنواختر زودتر از چیزی که انتظار داشت منفجر شود.

منبع: universetoday

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1773523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =