۱ نفر
۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۴

کشف مگاویروس که با قطر 0.7 میکرومتر و داشتن بیش‌از 1000 ژن در دی.ان.ای خود، بزرگ‌ترین ویروس جهان نام گرفته، می‌تواند به اثبات این فرضیه که سلول‌های زنده منشاء شکل‌گیری ویروس‌های بزرگ هستند، منجر شود.

محبوبه عمیدی: بزرگ‌ترین ویروس جهان که از آب‌های ساحلی شیلی استخراج شده و Megavirus chilensis نام گرفته، 10 تا 20 برابر بزرگ‌تر از متوسط اندازه ویروس‌هایی است که تاکنون شناخته‌ایم. بررسی ساختار این ویروس بزرگ، نشان می‌دهد فرضیه منشاء گرفتن ویروس‌های بزرگ از سلول‌های زنده که پیش از این در مورد mimivirus – بزرگ‌ترین ویروس‌شناخته شده تا پیش از کشف مگاویروس– مطرح شده بود، می‌تواند صحت داشته باشد. این ویروس‌ها ژن‌هایی را در ساختار ژنتیکی خود حمل می‌کنند که تنها در سلول‌های زنده دیده می‌شود.
به گزارش نیوساینتیست، برای تماشای ساختار این مگاویروس‌ها که از آب‌های ساحلی شیلی استخراج شده و حدود 7درصد بزرگتر از mimivirus هستند، به جای استفاده از میکروسکوپ الکترونی می‌توان از میکروسکوپ‌های نوری استفاده کرد. قطر مگاویروس 0.7 میکرومتر اندازه‌گیری شده که از ابعاد تعدادی از باکتری‌ها هم بزرگ‌تر است . محققان احتمال می‌دهند این ویروس، آمیب‌ها، جاندارانی تک‌سلولی شناور در آب را آلوده می‌کند و به کمک آنها به تکثیر و تولید ویروس‌های تازه می‌پردازد.
همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، فیبریل‌هایی -رشته‌های باریکی که برای حرکت استفاده می‌شوند- به پوسته خارجی یا کپسید این ویروس متصل است که به کمک آنها می‌تواند به آمیب‌ها و دیگر تک‌سلولی‌های ساکن دریا متصل شود. این ساختار خارجی مشابه باکتری‌هایی است که آمیب از آنها تغذیه می‌کند و به همین دلیل آلوده‌کردن این جاندار بسیار ساده خواهد بود.
 

بررسی ساختار بیوشیمیایی دی.ان.ای این ویروس نشان می‌دهد، بخش ژنتیکی از بیش از هزار ژن تشکیل شده که می‌توانند مراحل تکثیر را در بدن قربانی سریع و ساده کنند. این ویروس درون بدن آمیب آب‌شیرین مانند یک اسب تروا عمل می‌کند و شروع به ساخت ویروس‌های تازه درون سلول قربانی خواهد کرد که به زودی با رها شدن از این سلول، آمیب‌های دیگر را نیز آلوده خواهند کرد.
فرضیه تکامل ویروس‌های بزرگ از سلول‌های زنده اولین بار در سال 2003 و با بررسی mimivirus مطرح شد. میمی‌ویروس اولین‌بار حدود 20 سال پیش از یک برج خنک‌کننده در انگلستان استخراج شد و وجود ژن‌های موجود در سلول‌های زنده باعث شد دانشمندان این فرضیه را مطرح کنند که آنها یا از تکامل سلول‌های زنده به وجود آمده‌اند یا ژن‌ها را از قربانیان پیشین سرقت کرده‌اند.
وجود بیش از هزار ژن مشابه سلول‌های زنده در ساختار مگاویروس‌ که می‌تواند از خویشان دور میمی‌ویروس باشد و اشتراک همگی این ژن‌ها با ژن‌های کشف شده در میمی‌ویروس ، می‌تواند به اثبات این فرضیه که ویروس‌های بزرگ حاصل تکامل سلول‌های زنده هستند، کمک شایانی کند.
53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    4 0
    عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااللللللللللللللللللللللللللللللللللللللیییییییییییییییییییییییییییییییییییییی