۸۰ درصد کودکان کار اصفهان از اتباع هستند/شناسایی لیدرهای کار توسط نیروی انتظامی

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: لیدرهای کودکان کار به ویژه در شهر اصفهان باید توسط نیروی انتظامی شناسایی شوند، این افراد با سوء استفاده از کودکان سرمایه دار می شوند، اگر این معضل رفع شود ۵۰ درصد مشکلات کار کودکان مرتفع شود.

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، از مجموعه آموزشی «۳۶۰ درجه» به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان در اصفهان رونمایی شد.

روز جهانی کودکان کار از سال ۲۰۰۲ به منظور افزایش آگاهی و جلوگیری از کار اجباری کودکان، توسط سازمان جهانی کار به روز مقابله با کار کودکان نام‌گذاری شد.

در این راستا این مجموعه آموزشی در حوزه آسیب‌های اجتماعی طراحی و تدوین شده است.

در همین ارتباط رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اقداماتی در زمینه مقابله با کار کودک در ایران رقم خورده است، اظهار کرد: در این راستا همه نهادها باید با یکدیگر همکاری کنند چراکه در موضوع کار کودک، علاوه بر مدیریت شهری ۱۴ دستگاه دیگر وظایفی برعهده دارند که همگی هم راستا با یکدیگر باید به انجام وظیفه بپردازند.

منوچهر مهروی پور با بیان اینکه وزارت کشور، قوه قضائیه نیروی انتظامی و بهزیستی در این میان وظایف ویژه تری دارند، افزود: رفع معضل کار کودک بدون هم افزایی و همکاری این دستگاه ها ممکن نمی شود ضمن اینکه سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های جهادی نیز باید در کنار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرند.

وی اضافه کرد: در این راستا کارگروهی فعال در زمینه کار کودکان در ماه‌های اخیر تشکیل شد تا دغدغه‌های موجود در ارتباط با کار کودکان را با کمک فعالان این حوزه پیگیری ‌کنیم اما نباید فراموش کنیم که این اقدانات به تنهایی کافی نیست چراکه اصلاح قوانین ملی در حوزه حقوق کودکان مهم ترین ضرورت است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه پیشگیری مهم تر از درمان است و باید معضل کار کودکان از ریشه درمان شود، گفت: تامین سلامت روانی و اجتماعی کودکان کار ضروری است، باید زمینه بروز استعدادهای این کودکان و شادی دوران کودکی آنها فراهم شود.

در ادامه معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: کمیته کار کودکان در کارگروه اجتماعی راه اندازی و دستگاه‌های مسئول مشخص هستند که موظف به اجرای آئین نامه ساماندهی کودکان خیابانی هستند.

در زمینه اقامت کودکان کار مشکل داریم

عبدالرضا اسماعیلی با بیان اینکه شهرداری بازسازی و مرمت مکان نگهداری کودکان کار را برعهده گرفت و اکنون مشکل نبود مکان در این ارتباط رفع شده است، گفت: مجوز این مرکز اکنون صادر شده است و از اواخر اسفندماه سال گذشته تحت عنوان مرکز مراقبتی پویندگان مهر آغاز به کار کرد اما همچنان در زمینه اقامت کودکان کار مشکلاتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه اقامت کودکان کار در مراکز نگهداری شامل مراحل کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است، تاکید کرد: اقامت کوتاه به مدت ۲۱ روز و میان مدت تا یک سال است و اقامت بلند مدت نیز نگهداری در مکان‌هایی تحت عنوان خانه کودک و نوجوان را شامل می شود که این کودکان سرپرست مؤثر ندارند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی، با اشاره به اینکه شرایط نگهداری برای پسرها تا ۱۸ سال و دختران تا زمان ازدواج است، بیان کرد: لیدرهای کودکان کار به ویژه در شهر اصفهان باید توسط نیروی انتظامی شناسایی شوند، این افراد با سوء استفاده از کودکان سرمایه دار می شوند، اگر این معضل رفع شود ۵۰ درصد مشکلات کار کودکان مرتفع شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد کودکان خیابانی در اصفهان از اتباع سوری، افغانستانی و پاکستانی هستند، گفت: طی ۲ ماه گذشته در مؤسسه پویندگان مهر ۱۱۰ پذیرش داشتیم که حدود ۹۹ نفر آنها از اتباع بودند که اکثر آنها حتی کارت اقامت ندارند.

آمار درستی از کودکان کار اصفهان نداریم

وی با بیان اینکه آمار درستی از شمار کودکان کار و خیابانی در استان اصفهان نداریم، اظهار داشت: در زمینه شناسایی کودکان خیابانی از انجمن‌ها و فعالان این حوزه درخواست داریم که با ما همکاری کنند چراکه باید برای رفع این معضل آماری دقیق از شمار کودکان خیابانی داشته باشیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1777904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =