رییس قوه قضائیه گفت: "نزدیک به 13 میلیون پرونده در دستگاه قضایی وجود دارد، اما این تعداد پرونده نشانگر وقوع 13 میلیون حادثه و جرم در کشور نیست،"

آیت‌الله آملی‌لاریجانی دراین باره گفت: "با این حال با احتساب اینکه هر پرونده وارده به قوه قضاییه در مراجع مختلف این دستگاه ثبت و ضبط می‌شود باید گفت، چه بسا حدود سه تا چهار میلیون شکایت و یا دعوای حقوقی در کشور رخ می‌دهد که نشانگر وجود آسیب‌های مختلف است و ضروری است با توجه جدی به پیشگیری از وقوع جرم نسبت به کاهش جرایم اقدام کرد."

او که در جمع مدیران و معاونان پیشگیری از وقوع جرم دادگستری‌های سراسر کشور با تاکید بر اهمیت موضوع پیشگیری از وقوع جرم و با اشاره به وظیفه قانونی دستگاه قضایی در این زمینه گفت: قوه قضاییه بر حسب وظیفه قانونی خود با جدیت بحث پیشگیری از وقوع جرم را در دستور کار دارد و پیگیر آن است. با این حال نهادینه شدن موضوع پیشگیری بحثی است که تمام قوا باید نسبت به آن حساسیت به خرج دهند.

رییس دستگاه قضا، استفاده از ظرفیت‌های موجود و در کنار آن تلاش برای تحکیم ساختار قانونی پیشگیری از وقوع جرم را ضروری خواند و گفت: ظرفیت‌های پیشگیری از وقوع جرم بسیار زیاد است اما تاکنون به درستی احصا نشده و تلاش دستگاه قضایی، شناسایی ظرفیت‌های موجود و فراهم کردن بسترهای تعامل در این موضوع است.

 

نهادهای مسوول در پیشگیری از جرم

او امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان پایگاهی دینی و مورد تاکید نصوص دینی اعم از قرآن و سنت و مورد تأکید تمام فقها و یکی از مهمترین عناصر دینی دانست که توجه به آن به بحث پیشگیری از وقوع جرم کمک بسیاری خواهد کرد.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی توجه جدی به مشارکت روحانیون و حوزه‌های علمیه را زمینه مناسب دیگری در همگانی کردن موضوع پیشگیری از وقوع جرم توصیف کرد.

رییس قوه قضاییه هم‌چنین آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها را در کنار رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی به عنوان مهم‌ترین نهادهای تاثیرگذار در موضوع پیشگیری از وقوع جرم برشمرد و گفت: دستگاه قضایی با تشکیل معاونت پیشگیری از وقوع جرم عزم خود در اجرایی کردن وظیفه قانونی‌اش در پیشگیری از وقوع جرایم را نشان داده است و به دنبال تصویب و اجرایی شدن لایحه‌ای قانونی در خصوص این موضوع است با این حال تا به سرانجام رسیدن لایحه پیشگیری از وقوع جرم، وظیفه خود را در این زمینه با تعامل مناسب با سایر دستگاه ها انجام خواهد داد.

 

پیشگیری از جرم تشریفاتی نیست

او با تأکید بر اینکه تشکیل معاونت پیشگیری از وقوع جرم کاری تشریفاتی نیست، گفت: قوه‌قضاییه و همچنین تمام دلسوزان نظام به این نتیجه رسیده‌اند که بحث پیشگیری از وقوع جرم باید با جدیت پیگیری شود.

آیت الله آملی لاریجانی پیشگیری از وقوع جرم را بحثی بسیار پیچیده و دارای زمینه‌ها و بسترهای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دانست و گفت: پیشگیری از وقوع جرم معلولی است که علل مختلفی در آن دخالت دارند و برای همه روشن است که مساله‌ای نیست که قوه قضاییه به تنهایی از عهده آن برآید بلکه در خارج از قوه قضاییه نیز باید برای آن چاره‌جویی شود.

رییس قوه قضاییه آینده‌نگری را از ارکان پیشگیری از وقوع جرم برشمرد و گفت: همه ما مسئولیم که با بررسی زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و آسیب‌های موجود و پیش رو، حتی نسبت به بیست سال آینده نظام اسلامی نیز حساس باشیم.

او استفاده از تجارب دیگر کشورها را نیز در این زمینه مناسب توصیف کرد و افزود: باید از تمام ابزارها و روشهای مناسب برای گسترش و نهادینه شدن موضوع و ادبیات پیشگیری از وقوع جرم در کشور تلاش کرد و از مشکلات موجود در این مسیر نیز نهراسید.

 

نگاه به پیشگیری از جرم اصلاح شود
رییس قوه قضاییه اصلاح نگاه برخی حقوقدانان و حتی قضات نسبت به مقوله پیشگیری از وقوع جرم را ضروری دانست و گفت: برخی افراد در جامعه قضایی و حقوقی کشور گمان می‌کنند که وظیفه قوه قضاییه در قبال پیشگیری از وقوع جرم، همین برخوردهای قضایی و اجرای مجازات‌هاست در حالی که این اقدامات از وظایف ذاتی ماست اما موضوع پیشگیری از وقوع جرم همان‌گونه که در بند 5 از اصل 156 قانون اساسی آمده موضوعی فراتر از این بحث است.

آملی لاریجانی بر حمایت همه جانبه خود از وظایف مصوب معاونت پیشگیری از وقوع جرم تأکید کرد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    1 0
    13 میلیون پرونده یعنی حداقل 26 میلیون نفر طرفین درگیر(با فرض درگیر نبودن ادارات و سازمانها و یا شکایات چند نفره علیه چند نفر دیگر)، که در کشور 75 میلیونی این به معنی 35 درصد جمعیت و در آخر یعنی حداقل یک سوم آدمهای این مملکت با هم مشکل دارند. به نظر شما جای تاسف ندارد؟ به نظر شما اخلاق، انصاف، وجدان و... در این جامعه نمرده است؟ نباید منفی نگر باشیم اما از واقعیت موجود هم نباید فرار کرده و خود را گول بزنیم.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
    0 0
    دادگاه ها چقدر الکترونیکی شده اند؟ چقدر از اینترنت در امور دادگستری استفاده می شود؟
  • بدون نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
    0 0
    لایحه قانون مجازات اسلامی را چرا پیگیری نمی کنید زودتر تصویب و ابلاغ شود؟
  • بدون نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
    0 0
    چرا قوه قضایه یه مجموعه کامل دیجیتال قوانین و مقررات را منتشر نمی کند؟
  • بدون نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
    0 0
    چرا قوه قضاییه دادگاه ها را مجبور نمی کند حداقل شاکی یا خواهان را بصورت مدرن و امروزی در جریان امور پرونده شان بگذارد مثلا با اس ام اس یا ایمیل.