وضعیت پیش روی اصلاح طلبان در انتخابات با اظهار نظر صریح محمد رضا خاتمی که اعلام کرد اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نمی کنند، وارد فازی جدید شد.

محمود عزیزی :هر چند اصولگرایان معتقدند  اظهارات اصلاح طلبان بیشتر با هدف تست افکار عمومی است و در نهایت انتخابات موضوعی نیست که اصلاح طلبان بتوانند از آن صرفنظر کنند، اما هیچ خبر رسمی از فعالیت این طیف سیاسی نیست و به تعبیر محمد رضا خباز نماینده اصلاح طلب کاشمر باید کمی صبر کرد تا برآورد دقیق تری از فضای انتخابات داشت.
خباز در گفت و گو با خبرآنلاین  وضعیت کنونی اصلاح طلبان را «امیدوار کننده» می داند و معتقد است:«در شرایطی که دولت علی رغم درآمد فوق العاده نفت، بد عمل کرده مردم با کسی عقد اخوت نبسته اند و هر کس در زندگی آنها موثر تر باشد، به اوی رای می دهند.»
آخرین تصمیم فراکسیون اقلیت مجلس درباره انتخابات، وجود لیست7+1 و وضعیت حزب اعتماد ملی در انتخابت مجلس اهم موضوعاتی است که  در گفت وگو با این اصلاح طلب مجلس وضعیت آنها را جویا شدیم
***
 آقای محمد رضا خاتمی اخیرا اعلام کردند که اصلاح طلبان تصمیمی برای حضور در انتخابات ندارند، این سخن یک اظهار نظر شخصی بود ، پالسی برای تست فضای سیاسی یا اصولا یک تصمیم که قرار است اصلاح طلبان چندی بعد رسما اعلام کنند؟
 این سوال را شما باید از خود ایشان می پرسیدید. ما که از ایشان و فکرش خبر نداریم، آنچه بنده می دانم این است که اصلاح طلبان هنوز درباره نحوه حضور در انتخابات به جمع بندی نرسیدند.
 اما کمتر از 6 ماه با انتخابات مجلس باقی است و گروه های سیاسی معمولا در این زمانها نامزد های خود را مشخص کرده اند و به دنبال حضور جدی در انتخاباتند؟
بله، اگر انتخابات 12 اسفند باشد،زمان زیادی نیست.البته نمایندگان اصلاح طلب اگر قصد حضور در انتخابات داشته باشند، در حوزه انتخابیه حضور بیشتری پیدا می کنند.
 در شهرهای کوچک حق با شما است ولی درکلان شهر ها  که معمولا لیستی تهیه می شود  قاعدتا اینکه چه کسانی در این لیست باشد، خودش یک پروسه است؟
حرف شما درست است، اما این پروسه هنوزاتفاق نیفتاده است.اصلاح طلبان تشکل های مختلفی هستند. یک مجموعه ای در مجلس هستند که فراکسیون خط امام را تشکیل می دهند و گروهی هم تحت عنوان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در بیرون مجلس هستند. من خبری از فعالیتهایشان ندارم.
شما می گوئید در میان اصلاح طلبان خبری از فعالیتهای انتخاباتی نیست،ولی اصولگرایان معتقدند که شما به عنوان رقبایشان چراغ خاموش در حال فعالیت هستید.
 حداقل ما در فراکسیون خودمان در مجلس که این گونه نیستیم. در خارج از مجلس هم واقعا نمی دانم اصلاح طلبان چه برنامه ای دارند.
فراکسیون شما در چند ماه گذشته درباره انتخابات مجلس ، نشست های را برگزار کرد،آخرین تصمیم شما در این جلسات چه بوده است؟
تصمیم بر این است که اگر کسی فضا رابرای خود فراهم می بیند، شرکتش به صورت انفرادی هیچ مانعی ندارد.ولی اگر قرار شد فراکسیون نظر بدهد،طبیعتا با اصلاح طلبان بیرون ازمجلس هماهنگ خواهند کرد.ما قرار است تا اخر مهر ماه صبر کنیم تا بتوانیم برآورد دقیقی از فضای انتخاباتی داشته باشیم.
شما منتظر برگزاری نشست اصلاح طلبان هستید تا تصمیم گیری کنید؟
 ما هم خبر برگزاری این نشست را شنیده ایم ولی فراکسیون اقلیت درباره آن تصمیم گیر نبوده است.
 برخی اصولگرایان دلیل سکوت کنونی اصلاح طلبان را آن می دانند که امید چندانی به اقبال مردم ندارند و به همین خاطر خیلی برای انتخابات مجلس تکاپو نمی کنند؟
 اتفاقا برعکس است. به نظرم شرایط کنونی اصلاح طلبان ،خوب است و دولت آن قدر بد عمل کرده که مردم باید با چراغ فانوس، به دنبال اصلاح طلبان بگردند. چرا با این درآمد فوق العاده نجومی نفت در این دولت، وضعیت اقتصاد باید این گونه باشد؟چرا باید نرخ طلا و ارز هر روز بالاتر برود؟چرا وضع بیکاری این گونه است؟ می خواهم به شما بگویم اصلاح طلبان اگر به انسجام برسند، اتفاقا فضا به سود آنها است.
 قبول دارید اگر موسوی بعد از انتخابات سال 88، به جای ایستادن مقابل نظام، منتقد دولت می شد و حزب تشکیل می داد، الان اصلاح طلبان در شهرهای بزرگ به راحتی می توانستند درباره کسب نیمی از کرسی های مجلس صحبت کنند؟
طبیعتا ما در همان زمان هم اظهارنظرهایی در این زمینه داشتیم که اگر آقای موسوی و کروبی چگونه عمل کنند، مناسب است. البته بنده خلاف نظر شما معتقدم وضع اصلاح طلبان در شهرستانها هم خوب است.
واقع بینانه این است که اصولگرایان در شهرستانها یک رای سنتی دارند که طیف شما آنرا ندارد؟
 این طور نیست. مردم که با کسی عقد اخوت نبسته اند.آنها هر کس را که ببیند در زندگی آنها موثرتر است به او رای می دهند. مشروط بر اینکه شرایط  انتخاب شدن عادی باشد.
منظورتان از شرایط عادی چیست؟
دوستان ما که اظهار نظر می کنند نگران این هستند که مثل دوران گذشته با آنها رفتار شود. من معتقدم اگر این نگرانی از سوی سران مملکت بر طرف شود، منعی برای حضور در انتخابات نیست.
 اما به این دغدغه ها پاسخ داده شد. آقای خاتمی شروطی داشت که یکی از آنها یعنی موضوع آزادی زندانیان سیاسی در نهایت عملی شد.
از کسی که پیش شرط گذاشته است بپرسید ما که قرار نیست از طرف دیگران جواب دهیم. سوال شما این بود که اصلاح طلبان از عدم موفقیت می ترسند ، بنده می گوییم اکنون به مراتب شرایط، به دلیل بد عمل کردن اصولگرایان و تنگ شدن وضعیت معیشتی مردم، به سود اصلاح طلبان است و آنها از اقبال مردمی برخودارند.
می شود از سخنان شما برداشت کرد که شما  به همان دلیل که  در دوره ای عضو حزب اعتماد ملی بودید خیلی موافق نظر آقای خاتمی نیستید.
نه، می خواهم بگویم هر کسی مسئول صحبت های خودش است.ما در حزب اعتماد ملی هم مخالف آقای خاتمی نبودیم.
 عرضم این نیست که مخالف بودید، اما می توانستید به احزاب نزدیک تر به ایشان بپیوندید.
اینکه کسی به حزبی می پیوندد به این معنی نیست که دیگران را قبول ندارد، معنی اش این است که به یک طرف گرایش بیشتری دارد.
با این شرایط، ظاهرا قرار نیست حزب اعتماد ملی در انتخابات فعال شود؟
 این را حضرت آقای دادستان کشور باید اجازه دهند. بی دلیل در آن را بستند. هیچ دلیلی نداشت.
پس باید اعتماد ملی را فقط جزوی از تاریخ سیاسی ایران فرض کنیم؟
(خنده)آن کسی که در آن را بسته ، باید آن را باز کند تا فعال شود.
اخیرا لیستی انتخاباتی با عنوان 7+1 منتشر شد که اصلاح طلبان وجودش را تکذیب می کنند،ولی اصولگرایان می گویند این لیست واقعیت دارد؛ فکر می کنید انتشار این لیست که چهره های موجه ای هم در آن بودند، با چه هدفی بوده است؟
بنده نمی دانم انتشاراین اسامی کار چه کسی است، اما وقتی آقا یاسر خمینی اصلش را رد کرد، قضیه روشن است؛ البته بنده از اول هم می دانستم این خبر درست نیست چون اصولا بنای خانواده امام(ره) این نیست که درانتخابات نامزد شوند. زمان حیات حضرت امام هم ایشان حاج احمد آقا را از حضور در و مسئولیت ها منع کردند.اینکه حالا چه کسی این لیست را منتشر کرده  را بنده نمی دانم و علم غیب هم ندارم.
یعنی فکر می کنید چهره ای مثل آقای عارف هم به انتخابات ورود پیدا نمی کنند؟
من نمی توانم در این برهه اظهار نظر کنم. باید دید شرایط به چه سمتی می رود.
چون خبری منتشر شده بود که ایشان قصد حضور در انتخابات را دارند، اما مایل نیستند این امر به این زودی ها رسانه ای شود.
 بنده براساس شاید و باید و لعل حرف نمی زنم!
/212 212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    9 4
    این آقای خباز که در پوسته اصلاح طلبی پنهان شده است بیش از آنکه دغدغه اصلاحات داشته باشن نگران این هستند که مبادا سخنی بگویند که تیغ شورای نگهبان از ایشان نیز نگذرد
    • بدون نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
      1 0
      دقیقا همین طور است ایشان موقع انتخابات در کاشمر خود را اصولگرای اصلاح طلب و پیرو محض ولایت فقیه می خواند همچنین موقع انتخابات عنوان دکتر را از سایت خود حذف می کنند
  • بدون نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    26 3
    خوب جواب داد. نشون می ده که برای وارد شدن به بحث های چالشی آمادگی دارند.
  • سعید IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    30 4
    ما چه بیاییم و چه نیاییم پیروزیم
  • بدون نام GB ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    4 5
    چه حزبی که هیچی کی از تصمیم بقیه افراد اون حزب خبر نداره.معنی حزب اینه؟
  • بدون نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    4 18
    اقای خباز:عقداخوت نبسته ایم بلکه عقدگذشتن ازجان ومالمان بسته ایم .واقعابعضی هاعجب رویی دارند.
  • فرید IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    5 19
    آقای خبازوجناب کواکبیان به همین خیال باشید ملت همه شماراشناختند .......
  • بدون نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    2 15
    بعضیها رو تو ده راه نمی دهند ،سراغ خونه کد خدا رو می گیرند!