چهار تالاب ایران جان تازه گرفتند

همزمان با افزایش بارندگی و جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب در حوضه‌های آبریز، ۴ تالاب شادگان، شیمبار، گاوخونی و بختگان با افزایش سطح آبگیری در یک سال گذشته مواجه شدند.

مرور اطلاعات ماهواره‌ای از درصد پرشدگی تالاب‌های کشور بیانگر ایجاد وضعیت مناسب در چندین تالاب کشور است، بر این مبنا، تالاب شادگان واقع در خوزستان بر اساس به‌روزترین تصاویر ماهواره‌ای با پرشدگی 27.8 درصدی مواجه شده و 785 کیلومتر مربع از سطح این دریاچه هم‌اکنون دارای آب است. شاخص پرشدگی تالاب شادگان طی یک سال گذشته رشد 75 درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علاوه بر تالاب شادگان، تالاب شیمبار در این استان هم‌اکنون 5 درصد پرشدگی دارد و این تالاب در بازه زمانی سال گذشته بدون آب بوده است. تالاب بختگان نیز طی یک سال گذشته جان تازه‌ای گرفته و با رشد تراز آبی 35 درصدی مواجه شده است. بر این مبنا هم اکنون 9.7 کیلومترمربع از این تالاب پر از آب است.

گاوخونی جان تازه گرفت

طی یک سال گذشته بر اثر بارندگی و همچنین تامین حقابه محیط زیستی در تالاب گاوخونی سبب شده تا این تالاب نیز که سال گذشته بدون آب بود، هم‌اکنون آب‌گیری 5.8 کیلومترمربعی را تجربه کند.

در همین راستا عبدالرسول حریری، کارشناس مدیریت منابع آب، گفت: تامین حقابه محیط زیستی تالاب‌ها در سال گذشته سبب شده تا بخشی از این مناظر محیط زیستی که اثر مهمی در پایداری شرایط اکوسیستم دارند، با آب‌گیری قابل توجهی مواجه شوند.

دلایل افزایش تراز آبی در تالاب‌ها

تالاب‌ها عمدتا در انتهای حوضه‌های آبریز قرار گرفته‌اند و تغییرات شرایط اقلیمی در سال‌های اخیر در کنار برداشت بی‌رویه آب به‌ویژه در بخش کشاورزی باعث شده تا شاهد افت تراز آبی در آنها باشیم. بر این مبنا جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز و تامین حقابه محیط زیست در کنار بارش مناسب در حوزه‌های آبریز سبب شده تا شاهد تزریق جان تازه به بعضی از تالاب‌های کشور باشیم.

محاسبات ماهواره‌ای برای محاسبه درصد پرشدگی تالاب‌های منتخب کشور بر اساس آستانه‌گذاری از روش OTSU در تفکیک بدنه‌های آبی دریاچه و با استفاده از شاخص NDWI صورت می‌گیرد و تصاویر با معیار کمتر بودن ابرناکی از حد 5 درصد محاسبه شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1785899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =