۰ نفر
۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۶

با ظهور همزمان دو لکه خورشیدی بر سطح خورشید، اخترشناسان امیدوار شده‌اند که دوره جدیدی از فعالیت خورشید آغاز شده و طولانی‌ترین دوره خاموشی خورشید در قرن حاضر، پس‌از دو سال تاخیر به پایان رسیده است.

پت لاورنس، عکاس نجومی به تازگی تصویری جالب از دو لکه خورشیدی تازه ظاهر شده بر سطح خورشید گرفته و با خوشحالی می‌گوید: بالاخره این ستاره از خواب سیزده ساله‌اش بیدار شد.

تصویری که او از خورشید گرفته، در فیلتر هیدروژن آلفا و با استفاده از تلسکوپی هفتاد میلی‌متری تهیه شده و در آن، جزئیات شگفت‌انگیزی از سطح خورشید و اطراف یکی از لکه‌های خورشیدی مشخص شده است

لکه‌های خورشیدی، مناطقی تیره‌رنگ در سطح خورشید هستند که دمای آن‌ها از دیگر نقاط اطراف کمتر است و دارای میدان‌های مغناطیسی به‌مراتب قوی‌تری از دیگر نقاط اطراف هستند. تعداد این لکه‌ها با شدت فعالیت‌های خورشیدی ارتباط دارد و معمولا هر یازده سال یک‌بار به اوج خود می‌رسد. دمای سطح خورشید حدود 5800 کلوین (5500 درجه سانتی‌گراد) است؛ اما دمای این لکه‌ها تا 4000 کلوین (3700 درجه سانتی‌گراد) افت می‌کند و از همین‌رو، درخشندگی کمتری نسبت به دیگر نواحی پیدا می‌کنند و از این‌رو، تیره‌تر دیده می‌شوند.

بیش از یک سال است که خورشید همزمان میزبان بیش از یک لکه خورشیدی نبوده و همین، دانشمندان را به تغییری در وضعیت خورشید و فعالیت‌های آن مشکوک کرده بود. ظهور لکه دوم هرچند برای پایان طولانی‌ترین دوره کاهش فعالیت های خورشید کافی نیست، اما می‌تواند نویدبخش آغاز دوره جدید این فعالیت‌ها و ظهور فوران‌های شدید خورشیدی باشد. طوفان‌هایی که به دنبال این فوران‌های خورشیدی در راه خواهد بود، می‌تواند اختلالات گسترده‌ای در فعالیت ماهواره‌ها و شبکه‌های مخابراتی و انتقال برق عرض‌های جغرافیایی شمالی ایجاد کند. اما در عین حال، ساکنان این مناطق می‌توانند شاهد پدیده‌های جوی زیبا و بی‌نظیری مانند شفق‌های قطبی باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 17861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =