پایان نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران؛ مبارک به صندوق برگشت

ایرنا نوشت: آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد و برگزیدگان خود را شناخت.

آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک با با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از قرآن مجید، با حضور مدیران، پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر و اهالی نمایش عروسکی شامگاه یکشنبه (۱۸ تیرماه) در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر آغاز شد.

در این مراسم، محمود سالاری (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، هادی حجازی‌فر (دبیر جشنواره)، مرضیه برومند، عادل بزدوده، مریم سعادت، هما جدیکار، بهرام شاه‌محمدلو، حسن دادشکر، مسلم قاسمی، آناهیتا غنی‌زاده، آلبرت بیگجانی، فریبا دلیری، محمد اعلمی، ناصر آویژه، محمد بحرانی، احمد جولایی، مقصود نعیمی ذاکر، آرش نوذری، سیدمحمدجواد طاهری و … حضور داشتند.

مرضیه برومند، مریم سعادت و بهرام شاه‌محمدلو روی صحنه حضور یافتند تا جوایز برگزیدگان بخش فضای باز را اعطا کنند.

پایان نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران؛ مبارک به صندوق برگشت

برگزیده‌های بخش فضای باز

بهترین موسیقی:

در این بخش جایزه نقدی و لوح تقدیر به حامد ترابی و سبحان ترابی برای نمایش یه تار سبیل تقدیم شد.

محمد نادری برای نمایش زاده قوس فلک است اصفهان به عنوان برگزیده این بخش معرفی شد.

بهترین طراحی فضا:

راضیه پاشایی و حامد ترابی برای نمایش یه تار سبیل، علی قاضی برای نمایش هل هل کوسه و لیلا بیگوند برای نمایش شکارچی مورد تقدیر قرار گرفتند.

در این بخش جشنواره برگزیده‌ای نداشت.

بهترین صداپیشگی:

حسین ربیعی برای نمایش ازدواج پرماجرا مورد تقدیر قرار گرفت.

بهترین بازی‌دهندگی:

گروه عروسک‌گردانان نمایش هله هله کوسه در این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.

گروه عروسک‌گردان نمایش شیلو برای عروسک شیلو برگزیده این بخش شدند.

بهترین طراحی و ساخت عروسک:

عاطفه نقوی برای نمایش زاده قوس فلک است اصفهان، فرامرز غلامیان برای نمایش شیلو و راضیه پاشایی برای نمایش یه تار سبیل با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی مورد تقدیر قرار گرفتند.

جایزه ویژه این بخش به بازیگر خردسال آیدا کیانی‌تبار برای نمایش شیلو اهدا شد.

بهترین متن، طرح، ایده اجرایی:

امیرمحمد انصافی برای نمایش ماجرای گله من با لوح تقدیر و جایزه نقدی مورد تقدیر قرار گرفت.

در این بخش فرامرز غلامیان برای شیلو به عنوان برگزیده شناخته شد.

بهترین کارگردانی:

فرامرز غلامیان برای نمایش شیلو تقدیر شد.

عاطفه نقوی برای نمایش زاده قوس فلک است اصفهان به عنوان برگزیده این بخش معرفی شد.

بهترین نمایش:

نمایش شیلو به کارگردانی فرامرز غلامیان به عنوان بهترین نمایش فضای باز شناخته شد.

جایزه دبیر:

لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به حامد زارعان برای نمایش رُبات‌های غول‌پیکر اهدا شد.

پایان نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران؛ مبارک به صندوق برگشت
تقدیر از حسن دادشکر هنرمند تئاتر (سمت چپ)

حسن دادشکر تقدیر شد

بخش بعدی این مراسم، به تجلیل از حسن دادشکر هنرمند پیشکسوت تئاتر عروسکی و تئاتر کودک و نوجوان اختصاص داشت که با حضور محمود سالاری، کاظم نظری، هادی حجازی‌فر و هما جدیکار برگزار شد.

در ابتدای این بخش ویدئوکلیپی درباره این هنرمند پخش شد که در آن هنرمندانی چون بهروز غریب‌پور، مریم سعادت و قطب‌الدین صادقی درباره دادشکر و ویژگی‌هایش صحبت کردند.

سپس دادشکر گفت: آنچه بر پرده این پروژکشن دیدید نه بیوگرافی من و نه نتیجه زحماتم است؛ این تنها یک خدمت است به فرهنگ مملکت.

او ادامه داد: من از زمانی که با دیدن یک نمایش از گروه حرفه ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ۱۳۵۱ با استادانی چون بهرام شاه محمدلو و مرضیه برومند آشنا شدم با یک نمایش زندگی ام دگرگون شد.

این هنرمند افزود: من مثل هر جوان دیگری می‌خواستم ادامه تحصیل بدهم ولی ماندم و این راه را که این دوستان بزرگوار به من نشان دادند و عزیزی چون رضا بابک دستم را گرفت، به عنوان مربی ادامه دادم.

دادشکر با بیان اینکه حاصل همه این تلاش‌ها جز خدمت و تربیت نسلی برای آینده ایران نبوده است، گفت: ما بی‌نهایت باید برای فرزندان سرمایه‌گذاری کنیم. من همه جا گفته‌ام مسئولان باید به پدیده تئاتر و نمایش عروسکی به صورت سرمایه‌ای که امروز هزینه می‌کنند و سی سال آینده نتیجه می‌گیرند، نگاه کنند.

او با اشاره به اینکه این جشنواره به بهترین کیفیت و نظم برگزار شده است، توضیح داد: نقطه قوت دیگر زندگی‌ام در این رویداد هنری تماشای چند اجرای شایسته از دانشجوهایم که اکنون فارغ‌التحصیل شده‌اند، بود؛ کسانی که افتخار داشتم ترم‌هایی به عنوان دوست و نه استاد در کنارشان باشم. در این جشنواره آثاری از آن‌ها دیدم که کیفیت نمایش عروسکی ایران را ارتقا دادند. امیدوارم جوانان این مملکت پویا، استوار و اندیشمند، راه پیشکسوتان را ادامه دهند. من پیشکسوت نیستم و فقط یک فرهنگ‌ساز هستم.

این هنرمند باسابقه در ادامه سخنانش با تشکر از هادی حجازی‌فر، دبیر این رویداد هنری گفت: از حمایت‌های اداره کل هنرهای نمایشی تقدیر می‌کنم؛ از شما ممنونم که باعث برپایی این جشنواره شدید.

او همچنین تاکید کرد: آقای نظری؛ حضور شما باعث انرژی و دلخوشی برای برگزارکنندگان و اجراکنندگان این جشنواره بوده است.

دادشکر در پایان خود را شاگرد هما جدیکار دانست و از همه دست‌اندرکاران جشنواره تشکر کرد.

باید جاده ها را هموار کنیم

در ادامه محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از تمامی برگزارکنندگان این رویداد گفت: «جشنواره برای شما هنرمندان است و ما باید چرخ‌ها را گرد کنیم و جاده ها را هموار تا شما به آنچه می‌خواهید، برسید.»

او همچنین افزود: «از همه عزیزانی که مدد کردند تا نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران_ مبارک در این نقطه از جهان برگزار شود، تشکر می‌کنم.»

نیمی از هزینه ها توسط شرکت های خصوصی تامین شد

سپس نوبت به دبیر جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی تهران-مبارک رسید تا برای گفتن حرف‌هایش روی صحنه بیاید.

هادی حجازی‌فر با تشکر از شرکت‌های همراه جشنواره و مدیران وزارتخانه و انجمن هنرهای نمایشی گفت: «فکر می‌کنم اولین بار است در یک جشنواره نمایشی حداقل نیمی از هزینه‌ها را توسط شرکت‌های خصوصی تأمین کردیم و امیدوارم این روند برای کارهای بعدی ادامه یابد.»

او افزود: «من هر ایرادی بود با صدای بلند می‌گفتم اما واقعاً همه چیز خوب بود، ما بیش از حد قانع و راضی بودیم سعی کردم سطح مطالبه‌گری جامعه عروسکی را بالا ببرم، خوشحالم که سه روز قبل از اختتامیه همه هزینه‌ها تسویه شد، پول‌ها پرداخت شد، از دو هزارنفر میزبانی کردیم و چهل نفر از شهرستان و مدیران را به‌عنوان میهمان در تهران داشتیم.»

حجازی فر توضیح داد: «ما فقط به دو گروه خارجی کمک‌هزینه دادیم و عجیب‌ترین کار من در اختیار قرار دادن وانت برای گروهای اجرایی بود. درباره نحوه داوری‌ها هم باید بگویم بخش‌ها توسط کارگردان‌های همان بخش داوری شد، به‌هرحال در هر بخش هر کارگردان سیزده کار تماشا کرد و ما با هم رفیق‌تر شدیم، سی درصد هم تیم پنهان و نیمه‌پنهان داوری بود که در کاندیداهای اعلام شده ۹۵ درصد تطابق داشتیم که این یعنی کارگردان‌ها و تیم داوری با هم یک نظر داشتند و کارگردان‌ها منصفانه عمل کردند.»

او در ادامه افزود: «سعی کردیم شفافیت کامل داشته باشیم؛ سه روز دیگر ضرایب داوری بخش مخفی و علنی در اختیار هر کسی که بخواهد قرار خواهد گرفت. ما با کار کردن زنده‌ایم و این فضای رقابت هم شما را افسرده نکند، قرار شده یک سال هم روبیکا بیست نمایش منتخب جشنواره را در پلتفرم خود با پرداخت کمک‌هزینه‌ای به گروه‌ها، به نمایش در بیاورد، قول حمایت اجرای عموم را هم گرفته‌ایم و قرار است چهار کار هم در همین تئاتر شهر اجرا شود.»

او گفت: «قسم می‌خورم که همه شما را دوست دارم و با تمام قلبم اینجا بودم، اگر قصوری داشتم همه ما را ببخشید. جشنواره که تمام شود شب آخر دبیری من است ولی با افتخار ایده‌های اجرایی را می‌پذیرم و به‌عنوان مشاور، دستیار، مدیر مارکت کنارتان هستم؛ از همه شما ممنونم.»

در ادامه، پس از پخش کلیپ درگذشتگان عرصه نمایش عروسکی، جشن تولد شش‌سالگی آبتین بهبهانی فرزند بهرام بهبهانی و زنده یاد مهرنوش شریعتی هنرمند جوان نمایش عروسکی که در سال ۱۴۰۰ به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشت، برگزار شد.

پایان نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران؛ مبارک به صندوق برگشت

برگزیدگان بخش کودک و نوجوان

برگزیدگان بخش کودک و نوجوان با حضور محمود سالاری، مرضیه برومند، حسن دادشکر، عادل بزدوده و مقصود نعیمی‌ذاکر تقدیر شدند.

بهترین موسیقی:

لوح تقدیر و جایزه نقدی به فاطمه محرابی برای نمایش تاریکی رسید.

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بابک نیوشادان برای ماهی سیاه کوچولو به عنوان برگزیده بخش اهدا شد.

طراحی صحنه:

تقدیر این بخش به زهرا ناظری برای قورباغه و غریبه اهدا شد.

پوریا رحیمی و حسین قاسمی هنر برای ۱۲ دقیقه برگزیده این بخش شدند.

بهترین صداپیشگی:

تقدیر این بخش به حسن فلاح‌زاده برای نمایش چهچهه چلچه چهل گیس اهدا شد.

سید مهرداد کاووسی حسینی برای سومین روز تابستان برگزیده این بخش شناخته شد.

بهترین بازی‌دهندگی:

لوح تقدیر این بخش به سعید موسوی راضی برای نمایش تاریکی اهدا شد.

سجاد مخدومی برای نمایش سگ و گرگ برگزیده این بخش شد.

طراحی و ساخت عروسک:

نسیم شیرزادی برای نمایش چهچهه چلچله چهل‌گیس و قاسم رحمتی برای نمایش ماهی سیاه کوچولو تقدیر شدند.

جایزه برگزیده این بخش به صبا قدیمی برای نمایش تاریکی اهدا شد.

جایزه ویژه:

رضا افشار برای بازی در نمایش شازده کوچولو جایزه ویژه دریافت کرد.

پرستو سماوات دیگر هنرمندی بود که برای طراحی پوستر و بروشور دختر کوچولو جایزه ویژه دریافت کرد.

بهترین متن:

امین‌رضا ملک‌محمودی برای نمایشنامه دختر کفش عروسکی تقدیر شد.

غزاله عبادی برای نمایشنامه تاریکی برگزیده این بخش شناخته شد.

بهترین کارگردانی:

تقدیر بهترین کارگردانی به حسین قاسمی هنر برای نمایش ۱۲ دقیقه رسید.

حجت هاشمی به‌عنوان برگزیده کارگردانی در این بخش برای نمایش ماهی سیاه کوچولو شناخته شد.

بهترین نمایش:

ماهی سیاه کوچولو به کارگردانی حجت هاشمی و نمایش تاریکی به کارگردانی غزاله عبادی بهترین آثار بخش کودک و نوجوان شدند.

هما جدیکار تقدیر شد

پس از اعلام برگزیدگان این بخش با حضور سیدمحمدعلی هاشمی، محمود سالاری، کاظم نظری، حسن دادشکر، هادی حجازی‌فر و مرضیه برومند از هما جدیکار بازی‌گردان و کارگردان پیشکسوت نمایش عروسکی تقدیر شد.

در ابتدای این بخش، ویدئوکلیپی با حضور هنرمندانی چون پوپک عظیم‌پور، محمد اعلمی، محمد بحرانی و هادی حجازی‌فر درباره این هنرمند پیشکسوت پخش شد

هما جدیکار با تشکر از تمامی حاضران گفت: «امیدوارم رسالت معلمی را ادامه دهم تا تربیت نمایشگران عروسکی نسل به نسل منتقل شود و شاهد ایران همیشه آباد باشیم.»

او ادامه داد: «از مدیران تئاتر کشور و دبیر این رویداد هنری سپاسگزارم. خواهش می‌کنم با توجه به عملکرد این دوره، بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک نیز به دبیری هادی حجازی‌فر برگزار شود.»

هدیه‌ای هم از سوی انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر نیز به این هنرمند و مدرس تئاتر اهدا شد.

پایان نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران؛ مبارک به صندوق برگشت

دومیلیارد تومان برای اعطای وام به نمایشگران عروسکی اختصاص یافت

حجازی‌فر در ادامه حرف‌های هما جدیکار گفت: «از دوستان اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ممنونم. قرار بود اگر بودجه جشنواره تامین شد، دومیلیارد تومان از این بودجه را برای کارهای ضروری در صندوق نمایش عروسکی برای نمایشگران این حوزه در نظر بگیریم.»

او افزود: «این بودجه برای وام‌های ضروری با امضای رئیس انجمن صنفی نمایشگران عروسکی ایران، رییس انجمن هنرهای نمایشی ایران و من به افراد متقاضی تعلق خواهد گرفت که امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.»

حجازی فر در پایان این بخش از آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک از تلاش تمامی اعضای مجموعه تئاتر شهر سپاسگزاری کرد.

برگزیدگان بخش بزرگ‌سال

در ادامه آیین اختتامیه، عادل بزدوده، محمد اعلمی، حسن دادشکر، بهرام شاه‌محمدلو، مرضیه برومند و مریم سعادت برای اهدای جوایز بخش بزرگ‌سال روی صحنه حاضر شدند.

بهترین موسیقی:

از پژمان عبدی و محمد جواد کرامتی برای نمایش آن شب مهتاب تقدیر شد.

برگزیده این بخش نیز حامد سلج محمودی و پارسا شمالی برای نمایش مامان بودند.

بهترین طراحی صحنه:

از زهرا شیخ الحکمایی برای نمایش زنده به‌گور تقدیر شد.

از رودابه کاشانی برای نمایش ۲۸۰ مین شب سال برگزیده شد.

بهترین صداپیشگی:

مهسا رهسپار برای نمایش میرزا محمد مورد تقدیر قرار گرفت.

ملیحه شبانیان برای نمایش مامان مورد تقدیر قرار گرفت.

محمد بحرانی برای نمایش زنده بگور و امیر زاغری برای نمایش بازی برگزیده شدند.

بهترین بازی‌دهندگی:

از مهناز خطیبی برای نمایش زنده بگور و گروه بازی‌دهندگان نمایش مامان تقدیر شد.

در این بخش محمد جواد مهدیان و قیس یساقی نیز برای نمایش مثلث برگزیده شدند.

بهترین طراحی و ساخت عروسک:

از رویا ناصری برای نمایش مامان و یوسف اعتصامی‌زاده برای نمایش میرزا محمد تقدیر شد.

همچنین در این بخش زهرا عظیمی‌نیا برای نمایش بازی به عنوان برگزیده معرفی شد.

جایزه ویژه:

ساره رضایی برای نمایش مکبث جادویی و گروه اجرایی نمایش ۲۸۰ مین شب سال مورد تقدیر قرار گرفتند.

بهترین متن:

از سرگل اسلامیان برای نمایش پیراهنی به نام جنگ تقدیر شد.

الهام سلج محمودی برای نمایش مامان برگزیده این بخش معرفی شد.

بهترین کارگردانی:

الهام سلج محمودی برای مامان و سرگل اسلامیان برای پیراهنی به نام جنگ مورد تقدیر قرار گرفتند.

قیس یساقی با نمایش مَثلِث برگزیده این بخش شد.

بهترین نمایش:

مَثلِث به کارگردانی قیس یساقی، مامان به کارگردانی الهام سلج محمودی و پیراهنی به نام جنگ به کارگردانی سرگل اسلامیان برگزیدگان این بخش بودند.

پایان‌بخش آیین اختتامیه، معرفی آثار برگزیده انجمن نمایشگران عروسکی بود.

در بخش‌های فراگیر؛ نمایش مهرنگ، در بخش فضای باز؛ نمایش شیلو و در بخش کودک؛ نمایش ماهی سیاه کوچولو و در بخش بزرگ‌سال هم نمایش مثلث به عنوان نمایش‌های برگزیده انجمن نمایشگران عروسکی معرفی شدند.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1787601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =