مشاور اقتصادی نخست‌وزیر فرانسه تأکید کرد اصلاح ساختار صندوق بین‌المللی پول یکی از راه‌های برون رفت از بحران مالی جهانی است.

به گزارش پایگاه اینترنتی الجزیره، کریستین دی بولیسیو درباره بحران وضعیت اقتصادی و بیکاری در فرانسه گفت: ما دارای شاخص‌هایی هستیم که نشان می‌دهد در اقتصاد به ثبات رسیده‌ایم و اگر به ارقام نگاه کنیم خواهیم دید حوادث غافلگیر‌کننده خوبی در چهار ماه دوم سال جاری رخ داده است و پیش‌بینی می‌کنیم در باقی مانده سال 2009 ثبات اقتصادی را داشته باشیم و شاید این روند را در سال آینده نیز شاهد باشیم ولی مشکل بزرگ همان بیکاری است.

وی افزود ما در فرانسه دارای مشکل رقابتی در اقتصاد هستیم و باید عملکرد شرکت‌های رقابتی کوچک و میانه را بهبود ببخشیم و قبل از رسیدن به مرحله ثبات نیاز به بهبودی کامل بخش بیکاری هستیم. در فرانسه نیاز به رشد یک و نیم درصدی اقتصادی برای کاهش بیکاری بوده ولی هنوز به این نرخ رشد نرسیده ایم.

دی بولیسیو درباره تأثیر ادامه افزایش بهای یورو برای خروج از بحران مالی گفت: مسئله بهای ارزهای خارجی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که در سال آینده نیز باقی خواهد ماند و اگر به نرخ‌های گذشته توجه کنیم می‌بینیم دلار در برابر یورو کاهش قیمت داشته است و این چالشی برای 26 کشور عضو اتحادیه اروپاست و این مسئله در سال آینده به سبب کسر بودجه آمریکا وخیم‌تر می‌شود و باید خود را برای رویارویی با این چالش در سال آینده و به ویژه در نشست گروه بیست در پیستبورگ آماده کنیم.

وی در پاسخ به این که چرا کمک‌های دولتی به بانک‌ها تأثیری بر وضعیت معیشتی و زندگی مردم نداشته است تصریح کرد مشکل ما با بحران اعتبار و وام در اقتصاد فرانسه است و دولت برای نجات برخی از بانک‌ها اقدام کرده است. بخش بانکی ما مشکلی ندارد ولی باید عملکرد اقتصاد را بهبود بخشید و بیکاری را کاهش داده و نرخ رشد را افزایش دهیم.

دی‌بولیسیو درباره نتایج نشست گروه بیست در پیتسبورگ گفت: امیدوارم این نشست نه تنها به اقتصاد کشورهای پیشرفته بلکه به کل جهان کمک کند و ما به یک پاسخ جهانی برای برون رفت از این بحران مالی جهانی نیاز داریم. در این نشست مسائل مالی، سازمانی و بانکی بحث و بررسی شده و نمایندگان کشورهای پیشرفته نشست‌هایی با نمایندگان کشورهای در حال توسعه خواهند داشت ولی به نتایج این نشست امیدوار هستم.

وی درباره بحث و جدل آمریکا برای سیستم سهمیه‌بندی کرسی‌ها در صندوق بین‌المللی پول تصریح کرد باید ساختار صندوق بین‌المللی پول را تغییر دهیم. در ماه آوریل گذشته بر درآمدهای صندوق و اصلاح ساختار بانک جهانی و سیستم سهمیه‌بندی میان کشورهای پیشرفته و در حال توسعه موافقت کردیم. کشورهای اروپایی باید در پیتسبورگ بر این توافقات تأکید کنند و این مسئله ضروری است.

از طرف دیگر بانک مرکزی آلمان به منظور تقویت منابع صندوق بین‌المللی پول در مقابله با بحران مالی 15 میلیارد یورو وام به این صندوق اختصاص داد.

صندوق بین‌المللی پول روز سه شنبه با صدور بیانیه‌ای از توافقنامه‌ای خبر داد که با بانک مرکزی آلمان برای اعطای 15 میلیارد یورو معادل 22میلیارد دلار وام امضا کرده است.

صندوق بین‌المللی پول در این بیانیه تصریح کرد امضای این توافقنامه با بانک مرکزی آلمان نشان می‌دهد این صندوق در حال حاضر می‌تواند این منابع را به منابعی که از طریق انعقاد توافقنامه با کشورهای دیگر در اختیار دارد اضافه کند.

به این ترتیب این نهاد بین‌المللی می‌تواند به صورتی سریع و کارآمد به موازنه پرداخت‌های کشورهای عضو خود کمک کند.

خبر اعطای وام بانک مرکزی آلمان به صندوق بین‌المللی پول در حالی اعلام شده است که دو روز تا زمان آغاز به کار اجلاس سران گروه بیست در پیتسبورگ در شرق آمریکا باقی مانده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 17878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =