امید باید به جامعه نخبگان و کارآفرینان برگردد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آمار بالای مهاجرت نخبگان از کشور و بالتبع آن از این استان، گفت: در ۲۰ سال آینده به طور یقین با مشکل نیروی متخصص در کشور مواجه خواهیم شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری، جلسه هم‌اندیشی و بررسی نیازهای آموزشی و رشته‌های مورد نیاز کسب و کار به ریاست شهرام زارع، رئیس اتاق بازرگانی استان برگزار شد، در این جلسه اعضا به ارائه پیشنهادات خود در خصوص نحوه برگزاری دوره‌های آموزشی، نیازهای صنایع برای تربیت نیروی کار، اصلاح دروس و رشته‌های مورد نیاز مراکز آموزشی، احصای نیازهای آموزشی واحدهای تولیدی و هدایت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به سمت کسب مهارت پرداختند.

شهرام زارع، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه شرکت‌های بزرگ در سطح جهان بخشی از سود سالیانه خود را به آموزش اختصاص می‌دهند، اظهار کرد: اطلاعات باید به صورت مستمر به‌روز شود، این آمادگی در اتاق بازرگانی وجود دارد که به دو مقوله آموزش و پژوهش بصورت ویژه پرداخته شود.

وی گفت: در گام اول یک نیازسنجی برای احصای نیازهای آموزشی واحدهای صنعتی و تولیدی استان انجام می‌شود که این کار آغاز شده است.

زارع با اشاره به آمار بالای مهاجرت نخبگان از کشور و بالتبع آن از چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: در ۲۰ سال آینده به طور یقین با مشکل نیروی متخصص در کشور مواجه خواهیم شد، امید باید به جامعه نخبگان و کارآفرینان برگردد، فرار مغزها باید به حداقل برسد، انجمن نخبگان در اتاق بازرگانی تشکیل خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: موضوعات اقتصادی و مسائل مرتبط با بازار کار باید از سنین نوجوانی به افراد آموزش داده شود تا در آینده بتوانیم کارآفرینان بزرگ داشته باشیم، پیشنهاد ایجاد مدرسه تاجرپروری نیز در همین راستا ارائه شد.

وی با بیان اینکه کارهای آموزشی و پژوهشی باید کاربردی باشند، عنوان کرد: برای برگزاری دوره‌های آموزشی باید نظرات بخش خصوصی احصا شود، کمبود نیروی متخصص در برخی رشته‌ها به وضوح در استان مشاهده می‌شود.

در ادامه سعید فیاضی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حوزه آموزش و پرورش اتاق بازرگانی فعال شده است، اظهار کرد: در حوزه نیروی کار تخصصی مورد نیاز واحدهای صنعتی در استان خلاءهایی وجود دارد.

وی افزود: ۴۰ درصد اشتغال کشور در حوزه صنعت است، اما متاسفانه نیروهای کار مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی در مراکز آموزشی تربیت نمی‌شود.

فیاضی با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته تحصیلی خود وارد بازار کار نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات نیروی کار مورد نیاز برای واحدهای صنعتی از سایر استان‌ها تامین می‌شود.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه رشته‌های دانشگاهی با بازار کار سنخیت ندارد، بیان کرد: باید نیاز بازار کار با رشته‌های دانشگاهی و دوره‌های آموزشی تراز شود.

وی تاکید کرد: باید برای برگزاری دوره‌های آموزشی باید نیازسنجی از دستگاه‌های متولی اشتغال در چهارمحال و بختیاری صورت بگیرد.

در ادامه جلیل رضوی_دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بورسیه تحصیلی توسط واحدهای صنعتی در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: بنیاد نخبگان در این حوزه ورود پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه باید رشته‌های تحصیلی مورد نیاز برای توسعه کسب و کارهای موجود در چهارمحال و بختیاری احصا شود، گفت: باید بتوانیم در رشته‌های مورد نیاز نیروی متخصص تربیت کنیم.

در ادامه جلسه خلیل شریفی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بین تولید علم و حوزه صنعت و تجارت یک فاصله بسیار بزرگ وجود دارد، اظهار داشت: این فاصله خسارات جبران‌ناپذیری به کشور وارد کرده است.
وی تاکید کرد: آموزش‌ و پژوهش باید کاربردی باشد، در کنار برگزاری کلاس‌های تئوری باید تورهای علمی برای دانشجویان نیز برگزار شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1788070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =