بوعلام صنصال، نویسنده اهل الجزیره به دلیل تلاش‌هایش برای برقراری دموکراسی در وطنش برنده جایزه سالانه نمایشگاه کتاب فرانکفورت شد.

به گزارش خبرآنلاین، صنصال جایزه صلح 25 هزار یورویی (35 هزار دلاری) را یکشنبه در فرانکفورت دریافت کرد، او پس از گرفتن جایزه گفت این جایزه به مردم کشورش که سعی می‌کنند از چنگال «دیکتاتوری‌های متحجر و تکراری» رها شوند، کمک می‌کند.
 
این نویسنده ابراز امیدواری کرد جنبش بهار عربی به الجزیره هم برسد و بالاخره موجب «آزادی» آنها شود تا به وضعیتی کاملا مردم‌سالار برسند.
 
گوئیدو وسترول، وزیر امور خارجه آلمان پس از تبریک به صنصال، گفت: «شاید روزی دید او از جامعه آزاد و دموکراتیک در جامعه الجزیره به حقیقت بپیوندد.»
 
صنصال متولد 1949 است و دکترای اقتصاد دارد. او رمان‌نویسی را از 50 سالگی و پس از بازنشستگی شروع کرد. او کارمند عالیرتبه دولت الجزیره بود. تغییرات بنیادین در نظام الجزیره او را به سمت نوشتن سوق داد.
 
این نویسنده عرب زبان رمان‌هایش را به زبان فرانسوی می‌نویسد و سال 1999 با اولین رمانش به نام «سوگند بربرها» برنده جایزه بهترین رمان اول فرانسه شد. براساس این رمان فیلمی ساخته شد. خورخه سمپرون، فیلمنامه‌نویس «Z» اقتباس سینمایی را نوشته بود.
 

 
صنصال در آثارش به وضعیت فعلی مردمان الجزیره از دریچه تاریخ و گذشته آنها نگاه می‌کند. آخرین رمان او «کار نیمه‌تمام» نام دارد که ماجرای دو برادر الجزیره‌ای است. این دو کشف می‌کنند پدر آنها نازی بوده و پس از جنگ جهانی دوم به الجزیره فرار کرده است.
 
برخی کتاب‌های این نویسنده در الجزیره ممنوع هستند.
 
از برندگان دوره‌های پیشین این جایزه که از سوی انجمن کتابفروشان اهدا می‌شود می‌توان به اورهان پاموک، واسلاو هاول و سوزان سونتاگ اشاره کرد.
 
آسوشیتدپرس / 16 اکتبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =