برداشتِ آب از تالاب شادگان مساوی با هجوم توده های گردوخاک

برای جلوگیری از گسترش کانون‌های ریزگرد، لازم است برداشت‌های غیر مجاز از تالاب شادگان متوقف شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین معاون محیط زیست خوزستان گفت: وجود ۵ تالاب اصلی در خوزستان از امتیازاتی است که اکنون با توجه به کاهش آب از حوزه بالا دست با چالش‌هایی روبرو شده است.
سید عادل مولا با اشاره به شرایط اقلیمی استان و با توجه به درجه حرارت بالا و تبخیر بسیار زیاد آب افزود: این شرایط نه تنها کاهش سطح آب و افزایش شوری آب تالاب را به دنبال دارد بلکه ممکن است با ادامه این روند مشکلاتی هم برای آبزیان و دام‌های اطراف تالاب شادگان ایجاد کند که این موضوع در معیشت مردم تالاب نشین تاثیر می‌گذارد.
وی با تاکید بر لزوم تامین حق آبه تالاب از سوی وزارت نیرو تصریح کرد: در حال حاضر حق آبه تالاب از طریق رودخانه‌های جراحی و کارون تامین می‌شود تا بتوانیم بحران گرمای استان و خشکسالی را پشت سر بگذاریم.
معاون محیط زیست خوزستان با بیان اینکه مطالعات دانشگاه شهید چمران اهواز، تایید وزارت نیرو و سازمان محیط زیست تصریح می‌کند که حقآبه تالاب شادگان در سه مقطع ترسالی، خشکسالی و نرمال بین یک میلیارد و ۶۰۰ تا یک میلیارد و ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه برآورد می‌شود، اما به دلیل کمبود ورودی آب از بالا دست هیچ وقت محقق نشد.
وی هشدار داد: برداشت‌های غیر مجاز از تالاب چه صنعتی و چه غیر صنعتی یا کشاورزی گاهی ضررهای غیر قابل جبران به زیستگاه و اقلیم منطقه وارد می‌کند و ادامه این کار در آینده، این مناطق را به کانون آتش سوزی و ریزگرد تبدیل می‌کند.
مولا افزود: امسال موفق شدیم ۵ متر مکعب آب از رودخانه کارون به سمت تالاب شادگان روانه کنیم تا مقداری از زخم تالاب شادگان التیام یابد همچنین با توجه به آورد آب رودخانه جراحی از بالا دست، بر اساس بررسی کارشناسان حدود ۹۰ درصد تالاب شادگان آبگیری شده است، اما رفته رفته شرایط دشوارتر خواهد بود.
وی با توجه به لزوم حفاظت از تالاب شادگان خاطر نشان کرد: در حوزه محیط زیست انسداد خروجی‌های آب تالاب، اختصاص حق آبه از رودخانه‌ها و انتقال آب بین حوزه‌ای از مهمترین اقدامات در راستای مدیریت نگه داشت آب کافی در تالاب به شمار می‌رود.
بیشترین میزان حق آب در بهترین شرایط سال گذشته اختصاص داده شده است که ۶۰ تا ۷۰ درصد میزان آب ورودی تامین شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1788514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =