مهر نوشت:

رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در توصیه ای به کلیه کشورهای جهان از آنان درخواست کرد ضمن برخورد مسئولانه از هر گونه اظهارنظر شتاب زده در خصوص اتهامات وارد شده به ایران اجتناب کنند.
علی اکبر صالحی در دیدار سفرا و روسای نمایندگی های خارجی مقیم تهران در خصوص ادعای اخیر دولت آمریکا مبنی بر کشف توطئه ترور سفیر عربستان در واشنگتن گفت: رفتار سیاست خارجه ایران در سه دهه گذشته موید این مطلب است که ایران بر اساس روابط دوستانه میان کشورها که منشور ملل متحد طبق آن شکل گرفته، عمل کرده است.
وي با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای اصلی قربانی تروریسم است و همواره از پیشگامان مبارزه با تروریست بوده تصریح کرد: راهبرد ایران نسبت به همسایگان از جمله عربستان بر مبنای صلح، برادری، همکاری همه جانبه و حفظ و امنیت منطقه خاورمیانه و خلیج فارس بوده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با تاکید بر اینکه ما از شنیدن این اتهامات بی پایه و اساس تعجب کردیم، گفت: بیهوده نیست وزیر خارجه آمریکا این ادعا را فراتر از افسانه و رئیس ارگان امنیتی این کشور را شبیه یک فیلمنامه هالیوودی دانسته اند.
وی اضافه کرد: بررسی جزئیات دقیق و کامل سند منتشره توسط دولت آمریکا نشان می دهد ادعای آن دولت بر اساس برداشت های یک مامور امنیتی از ادعاهای افرادی دارای سوابق سوء حقوقی و مرتبط با شبکه های بین المللی قاچاق گذاشته شده و کدام عقل سلیم اجازه می دهد چنین ادعا و اتهام محیرالعقولی بر اساس برداشت و ادعا را مطرح کند.
صالحی اتهام علیه تهران را یک سناریو و توهم عنوان کرد و گفت: نخستین سئوال در رابطه با این اتهام این است که سود آن متوجه چه کشوری است و نیز این سئوال مطرح است که مستندات حقوقی برای اثبات آن چیست و چرا کشور مدعی تاکنون علیرغم دو مورد درخواست رسمی ، حتی اجازه دسترسی کنسولی به متهم را صادر نکرده است و چرا برخلاف رویه متعارف تاکنون کسی به عنوان وکیل این متهم اظهار نظر نکرده است.
وی همچنین این سئوال را مطرح کرد که چرا به جای پیگیری متعارف موضوع از مجاری دیپلماتیک ، موضوع مستقیما خبری شده و گفت: شاید نیت اصلی را بتوان در اظهارات بعدی مقامات آمریکایی پیدا کرد یعنی تهدید به تشکیل تحریم ها و اشاره به گزینه نظامی.
صالحی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید اقدامات سیاسی مقامات آمریکایی در متهم کردن نهادهای رسمی جمهوری اسلامی ایران بر اساس ادعاهای مشکوک منتصب به فردی که هویت واقعی وی هنوز مکشوف نیست، مجددا هر گونه دخالت یا اطلاع نهادهای دولتی جمهوری اسلامی ایران نسبت به هر نوع طرح یا عملیات تروریستی از جمله طرح ادعایی حاضر را قاطعانه رد می کند.
وی در پایان خطاب به سفرای مقیم تهران گفت: به همه کشورهای دوست، صلح طلب و مستقل توصیه می کنم از طریق برخورد مسئولانه با این موضوع و خودداری از موضع گیری های شتاب زده مانع از شکل گیری یک بحران مصنوعی در جهت تضعیف صلح و ثبات منطقه و بین الملل شوند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    یا از شر شیطان بزرگ دوری کنید یا علیه آن متحد شوید.