۰ نفر
۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۲

تاثیرپذیری از این فیلم آن‌قدر زیاد بود که فرد متهم به ترور ریگان، رئیس جمهور پیشین آمریکا مدعی شد ایده چنین کاری بعد از تماشای فیلم به ذهنش رسیده است.

نزهت بادی: فیلم هفته پیش «شرق بهشت» ساخته الیا کازان بود که بیش از هر چیزی بخاطر حضور جیمز دین محبوبیت یافته که بعضی از دوستان به بخشی از نکات و خاطرات آن اشاره کردند.
این هفته می‌خواهیم سراغ یکی از مهم‌ترین فیلم‌های دهه هفتاد برویم که به شدت تحت تاثیر اوضاع سیاسی اجتماعی دوران خود بوده است، اتفاقاتی چون شکست آمریکا در ویتنام، شکست جنبش ضدفرهنگ در دهه 60، رسوایی واترگیت، ترور فرماندار آلاباما و رواج قتل‌های خیابانی و قاچاق مواد مخدر.
به همین دلیل عصیان دیوانه‌وار و آنارشیستی قهرمان فیلم که به نوعی انقلاب یک‌نفره برای پاکسازی و اصلاح جامعه ختم می‌شود، به شدت به مذاق مخاطبان آن روزها خوش می‌آید و خیلی زود به یکی از ماندنی‌ترین شمایل سینما بدل می‌شود، تا جایی که تا مدت‌ها خیلی از جوان‌ها موهای سرشان را به سبک شخصیت فیلم می‌تراشیدند و شبیه او لباس می‌پوشیدند و مدل وی حرف می‌زدند.
این تاثیرپذیری از فیلم آن‌قدر زیاد بود که فرد متهم به ترور ریگان، رئیس جمهور آمریکا مدعی شد ایده چنین کاری بعد از تماشای این فیلم به ذهنش رسیده است. هیچ کس فکرش را نمی‌کرد که مخاطبان با چنین اشتیاقی با شخصیتی که دچار نوعی تنهایی خودخواسته، خشم فروخورده و میل بیمارگونه به خودآزاری است همذات‌پنداری کنند و خشونت جنون‌آمیز وی را تقدیس نمایند، به طوری که خود فیلمساز از مواجهه با تماشاگرانی که تا این حد در نفرت، خشونت و ویرانگری درون فیلم غرق شده بودند، متعجب بود.
نقش این ضدقهرمان را رابرت دنیرو بازی کرد که خودش تعریف می‌کند هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها و بازی‌های مختلف، مردم با دیدن او همان دیالوگ معروفش در این فیلم را به زبان می آورند. همان جمله‌ای که در جایی از فیلم دنیرو در مقابل آینه به خودش می‌گوید: «داری با من حرف می‌زنی؟» بد نیست بدانید این دیالوگ حاصل بداهه‌پردازی خود دنیرو سر صحنه است که از جملات یک کمدین کافه‌ای الهام می‌گیرد.
محبوب‌ترین صحنه فیلم جایی است که دنیرو بعد از کشتار خونینش با سر رسیدن پلیس، انگشتان خونی‌اش را به شکل اسلحه بر شقیقه‌اش می‌گذارد و با دهانش صدای شلیک گلوله را درمی‌آورد. این کار شخصیت معناهای متفاوتی را تداعی می‌کند که شاید اولین چیزی که به ذهن می‌رسد این است که او احساس می‌کند ماموریت فردی‌اش را در این جامعه کثیف و نکبت‌بار انجام داده و حالا با مرگ خودخواسته اش به نوعی آرامش و رستگاری دست می‌یابد.
فیلمنامه این فیلم را پل شریدر یکی از بهترین فیلمنامه‌نویسان معاصر نوشته و هرچند نمی‌توان اجرای عالی کارگردانی آن را نادیده گرفت، اما به استناد گفته خود کارگردان، فیلم بیش از هر کسی به شریدر تعلق دارد.

او این فیلمنامه را در بدترین دوران زندگیش نوشت، زمانی که هنوز خیلی جوان بود ولی از محل کارش اخراج شده بود، زندگی خانوادگی‌اش از هم پاشیده بود، به شدت مقروض بود و شبها به ناچار در ماشینش می‌خوابید، مدت‌ها با کسی حرفی نزده بود و میل وحشتناکی به خودکشی داشت.
ریشه آن تاثیرگذاری و نفوذ در مخاطب را که درباره‌اش حرف زدیم می‌توان در همین جریان جستجو کرد. شریدر موفق می‌شود به همه تجربیات شخصی‌اش که در آن دوران از آن رنج می‌کشیده، شکل عمومی ببخشد و به کلیت مسائل روز جامعه ربط دهد. به همین دلیل هر کس می‌تواند گوشه‌ای از وجودش را در شخصیت قهرمان فیلم بیابد و در مسیری که او از سر می‌گذراند، مشارکت کند.
سبک بیانگر و موکد کارگردان نیز به شدت مضمون فیلم را تقویت می‌کند تا جایی که بخشی از این همانندسازی که در مخاطبان فیلم می‌بینیم، ناشی از نوع زوایا، حرکات دوربین و شیوه میزانسن‌هاست که این امکان را بطور ناخودآگاه برای تماشاگر فراهم می‌کند که خودش را به جای شخصیت ببیند و در رفتارهای او سهیم شود و به نوعی در انجام ماموریت دیوانه‌وارش همدستی نشان دهد.
حتی اگر فیلم را هم ندیده باشید، حتما درباره آن شنیده و یا خوانده‌اید و با کدهایی که در اختیارتان گذاشتم، می‌توانید آن را حدس بزنید.

5858
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آفتاب ابدی ..... IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    Taxi Driver (1976) Director: Martin Scorsese Writer: Paul Schrader Stars: Robert De Niro, Jodie Foster and Cybill Shepherd
  • آفتاب ابدی ..... IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    شخصیت آیریس فیلم که جودی فاستر دوازده ساله آنرا بازی میکند و به خاطر آن نامزد جایزه اسکار شد نیز از دیگر نکات حائز اهمیت شاهکار اسکورسیزی است. البته نقش فاستر در این فیلم انتقادات زیادی را برای فیلم به همراه آورد.
  • مانی IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    0 0
    راننده تاکسی شاهکاری از اسکورسیزی.
  • مهرداد IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    0 0
    صحنه ای که خود اسکورسیزی به عنوان یک مسافر سوار تاکسی دنیرو می شود و درباره کشتن زن خائنش حرف می زند، از به یاد ماندنی ترین صحنه های فیلم است.
  • رها IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    0 0
    به نظرم راننده تاکسی و گاو خشمگین از بهترین فیلمهای اسکورسیزی است که اتفاقا هر دو را رابرت دنیرو بازی کرده و پل شریدر فیلمنامه آن را نوشته است.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    2 0
    راننده تاکسی.از موسیقی خوبش چرا چیزی نگفتید
  • سین.زهره DE ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    0 0
    like
  • سارا IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
    0 0
    راننده تاکسی از اون فیلمهایی است که هنوز تاثیر خودش را در طول زمان از دست نداده است.