«ایران بر لبه تیغ» و «راه باریک آزادی»، در رقابت با قدرت طلبی مکبث و ریگان

در فصلی که گذشت تنوع مخاطبان در زمینه کتاب بسیار بالا بود به همین بهانه نگاهی انداختیم به چند کتاب پرفروش در فصل بهار که از سوی ناشران معرفی شد.

محبوبه ابوالحسنی: آنچه که سه ماهه اول امسال به ما نشان می‌دهد این است که دامنه علاقه‌مندی مخاطبان همچنان گسترده است در میان آثاری که مخاطبان از آن‌ها استقبال کرده‌اند، از رمان و زندگی‌نامه‌ تا نمایشنامه‌ و کتاب‌هایی با موضوع اجتماعی و فلسفی به چشم می‌خورد و این نشان از تنوع سلیقه‌ای مخاطب دارد، گاهی اوقات ممکن است در بزنگاه‌هایی گرایش و علاقه مخاطبان به خواندن کتاب‌های تاریخی و سیاسی بیشتر شود به طور مثال در آبان سال گذشته، ناشران اعلام کردند که به واسطه ناآرامی‌ها، تمایل مخاطبان به خواندن کتاب‌های تاریخی و سیاسی افزایش پیدا کرده است.

اما در نگاهی که به دامنه استقبال مردم از کتاب‌ها در سه ماه اول امسال انداختیم، هم کتاب‌هایی پر طرفدار بودند که به مسائل ومشکلات مهاجران، زنان و اقشار فرودست جامعه امروز پرداخته بودند و هم کتاب‌ها و نمایش‌نامه‌های کلاسیک با موضوع مذمت قدرت‌طلبی به چشم می‌خورد.

این تنوع سلیقه‌ای دلایل گوناگون دارد؛ اولین دلیل آن این است که آدم‌ها سلیقه و علاقه متفاوتی برای مطالعه دارند، دلیل دوم اما، برپایی سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی در بخش‌های حضوری و مجازی است. اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد، به نحوه برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب و روش فروش و ارسال کتاب از طریق نمایشگاه مجازی اشاره کرد و گفت: «نمایشگاه این‌گونه نبوده که در خیابان بهشتی نمایشگاهی داشته باشیم و هرکس توانست بیاید و هرکس نتوانست از آن محروم باشد. ما سامانه مجازی را راه‌اندازی کردیم که با تسهیل کتاب را در اختیار ایرانیان قرار می‌دهد. امسال بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار کتاب به صورت مجازی فروش داشتیم که با تخفیف و با پست رایگان کتاب‌ها را به مخاطبان رساندیم، حتی روستاهایی که نشانی دقیقی مانند شهرهای بزرگ نداشته‌اند

در میان این تنوع سلیقه موضوعی که اهمیت دارد سرانه مطالعه است که طبق گفته وزیر ارشاد در این زمینه با آمارهای متفاوت روبه‌رو هستیم. اما پیمایش‌های ملی معتبری داریم که این اطلاعات را اختیار ما گذاشته که نشان می‌دهد سرانه مطالعه کشورمان ۳۳ دقیقه است که این موضوع بدون احتساب فضای مجاری، کتاب درسی، کمک‌درسی و ادعیه است.

جدای از سرانه مطالعه و تنوع سلیقه مخاطب در ادامه به چند کتاب پرفروش فصل بهار، نگاهی انداختیم.

داستان ها و رمان های پرمخاطب

نشر ققنوس سه عنوان کتاب «ثروت مشترک» به قلم مایکل هارت و ترجمه آنتونیونگری و «بنفش مایل به لیمویی» نوشته یاسمن خلیلی فرد و «سرگذشت ندیمه» اثر مارگارت اتوود و ترجمه سهیل سهی را در گروه داستان‌های پرفروش خود معرفی کرد. کتاب«ثروت مشترک» روایتی از اولین باری است که بشر به معنای واقعی در سراشیبی سقوط قرارمی‌گیرد. «بنفش مایل به لیمویی» داستانی تالیفی از نویسنده زن ایرانی است که به دغدغه و مشکلات خانواده‌ای پرداخته که به پاریس مهاجرت کرده‌اند. در داستان «سرگذشت ندیمه» اثرمارگارت اتوود، از پرفروش ترین ‌های نشر ققنوس معرفی شد. این داستان، روایتی از ظلم‌هایی است که به اجتماع زنان شده است. بعد از ترور رییس جمهور ایالت متحده امریکا و قتل همه اعضای کنگره، انقلابی رخ می‌دهد و فشارهای بعد از این انقلاب بیشتر از همه زنان را درگیر می‌کند.

انتشارات ثالث کتاب‌های «خاکستر سارایوو» اثر سعید خطیبی کتاب «فیزیک اندوه» از «گئورگی گاسپادینف» ترجمه سهراب طاووسی را در لیست رمان‌های پرفروش خود معرفی کرد. «خاکستر سارایوو» روایتی است از داستان‎‌های عاشقانه مهاجران و مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند در«فیزیک اندوه»، گئورگی گاسپادینف از تاریخ و جامعه بلغارستان، کشور نویسنده، به سبک سورئال نوشته است. از نشر روزنه داستان «هابیت» به‌عنوان یکی از پرفروش‎‌های فصل معرفی شد؛ که داستانی با تم فانتزی است که همه گروه‌های سنی از نوجوانان تا بزرگسالان از آن استقبال می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

واکنش میرسلیم به دور زدن مجلس توسط صداوسیما

صداوسیما هم از درون آشفته است هم از بیرون؛ نه مدیر می‌ماند نه مخاطب/ مدیران چه بر سر خود آوردند؟

فارسی زبانی شاعرانه است و کمتر زبانی از این حیث با آن برابری می‌کند/ می‌گویند نگارگری ایرانی پرسپکتیو و موسیقی آن هارمونی ندارد؛ اینها لزوما عیب نیست

استقبال از زندگی‌نامه‌ها در بهار امسال

نشر ثالث کتاب‌هایی از زندگی‌نامه افراد مشهور را درلیست کتاب‌های پرفروش خود معرفی کرد. «ریگان( زندگی نامه فکری)» اثردیوید برن و ترجمه سعید کلاتی زندگی‌نامه رونالد ریگان را روایت میکند، سیاست‌مداری که به رغم اندیشه‌های مذهبی‌اش به آزادی اراده معتقد بود. همچین کتاب «برژنف» نوشته سوزان شاتنبرگ و ترجمه بیژن اشتری از نشر ثالث، زندگی‌نامه «لنوئید برژنف»، رهبر دو دهه اتحاد جماهیر شوروی را روایت می‌کند. تا پیش از این درهیچ اثردیگری، زندگی‌نامه جامع و معتبری از او نوشته نشده‌بود.

نماشنامه‌های کلاسیک و روایت هایی از قدرت طلبی

نمایش‌نامه کلاسیک «مکبث» اثر شکسپیر به ترجمه داریوش آشوری، یکی از دو نمایش‌نامه‌ای است که نشر آگه آن را در لیست کتاب‌های پرفروش خود معرفی کرد. شکسپیر وقایع تاریخی اسکاتلند را دراماتیزه کرده در حالی‌که در لایه‌های دیگر نمایش‌نامه از اثر سوئی که قدرت‌طلبی بر روح و جان انسان می‌گذارد،حرف می‌زند. نمایشنامه «آنتیگونه» اثر سوفوکل به ترجمه نجف دریابندری، نیز نمایش‌نامه پرفروش دیگر نشر آگه معرفی شد. «آنتیگونه» روایتی از جنگ برسر قدرت میان دو برادر است.

پرفروش ترین کتاب‌های تخصصی علوم انسانی

کتاب های علمی حوزه علوم انسانی هم در بهار امسال در لیست پرفروش‌ها نام برده شده‌اند. در گروه علوم سیاسی نشر روزنه کتاب‌های«ایران بر لبه تیغ» نوشته محمد فاضلی و «راه باریک آزادی» نوشته عجم اوغلو و جیمز ای رابینسون و ترجمه سیدعلیرضا بهشتی شیرازی و جعفرخیرخواهان و «ما چگونه ما شدیم» به قلم صادق زیبا کلام را پرمخاطب معرفی کرد.

انتشارات ثالث«جستارهایی در باره لیبرالیسم کلاسیک» اثر کلود فردریک باستیا و ترجمه اسماعیل غروی را در لیست کتاب‌های حوزه علوم سیاسی و پرفروش خود آورد. «چرا ملت ها شکست میخورند» نوشته دارون عجم اوغلو و جیمز ای رابینسون به ترجمه محمدحسین نعیمی‌پور و محسن میردامادی از نشر روزنه یکی دیگر از کتاب‌های پرفروش این انتشارات در حوزه علوم انسانی معرفی شد. در این کتاب علت شکست ملل مختلف از منظر مسائل اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است. «چرا ملت ها شکست میخورند» را چندین اقتصاددان برنده جایزه نوبل، تحسین کرده اند.

دو عنوان کتاب «چنین گفت زرتشت» و «غروب بت‌ها» از نیچه به ترجمه داریوش آشوری از نشر آگه در گروه کتاب‌های پرفروش سه ماه اخیر با موضوعات فلسفی قرارگرفتند. نشر ققنوس هم «الفبای فلسفه» به قلم نایجل واربرتون را عنوان پرفروش این گروه، معرفی کرد. نشر آگه کتاب «فلسفه علوم اجتماعی» را در لیست کتاب های پرفروش خود در بخش کتاب‌های علوم انسانی و حوزه تخصصی علوم اجتماعی معرفی کرد.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1792053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =