13 دیدار دیپلماتیک، یک سخنرانی و حضور در یک نشست خبری، برنامه​های فشرده علی لاریجانی در سفر سه​روزه​اش به سوئیس بود.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی یکشنبه صبح، تهران را به مقصد برن ترک کرد تا در صد و بیست و پنجمین مجمع بین‌المجالس در سوئیس حضور یابد. این سفر، گام نخست از سفر پنج روزه رئیس​مجلس بود که از صبح چهارشنبه با عزیمت به قرقیزستان و تاجیکستان نیز ادامه دارد. او هم​اکنون به دعوت همتای قرقیزستانی​اش در بیشکک است و علاوه بر دیدار با "احمد بیگ گلدی بی کف" رئیس مجلس این کشور در یک نشست خبری نیز حضور یافته است. دیدار با رئیس​جمهور و وزیر امورخارجه قرقیزستان نیز در برنامه​های این سفر آمده است.
 

گفتنی است، پس از سفر یک روزه به تاجیکستان به عنوان آخرین مرحله از این سفرهای سه​گانه، لاریجانی جمعه به تهران باز خواهد گشت. این سفر نیز به دعوت "شکورجان ظهورف" رئیس مجلس تاجیکستان انجام می​شود که مذاکرات و دیدارهای پارلمانی و دیپلماتیکی در آن انجام خواهد شد. توسعه روابط پارلمانی، تلاش برای ایجاد فرصت‌های جدید برای همکاری‌های دو جانبه و طرح موضوع‌هایی همچون مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر از جمله اهداف سفر هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به قرقیزستان و تاجیکستان است.
 
او پیش از ترک تهران اعلام کرد که «تحولات منطقه» مهمترین محور سخنانش در سوئیس خواهد بود. به همین دلیل بود که در تمامی سخنرانی​ها و دیدارهایش در سوئیس اعلام کرد که ایران از اقدامات دموکراسی خواهانه مردم تمامی کشورها حمایت می کند و مخالف دخالت​های امریکا در این زمینه بویژه در یمن و بحرین است. سخنرانی در کمیته صلح و امنیت بین‌الملل مجمع بین‌المجالس، مهمترین بخش سفر لاریجانی در این سفر بود.
 
آنچه در پی می​آید چکیده سخنان لاریجانی در سخنرانی​ها و ملاقات​های دیپلماتیک​اش در سوئیس است:
محور سخنرانی​های لاریجانی در سوئیس
مکان
اهم مطالب مطروحه
نشست خبری
·         طرح ادعای جدید آمریکا مبنی بر تلاش ایران برای انجام عملیاتی برای ترور سفیر عربستان در خاک ایالات متحده نیازی به میانجی ندارد. با آمریکایی‌ها اختلاف نظر داریم ولی اختلاف‌نظرمان سر مسایل کوچک و کودکانه نیست.
·         آمریکا با طرح اتهام علیه ایران،‌ به دنبال انحراف اذهان مردم جهان است. دولتمردان آمریکایی توجه ندارند در چه جایگاهی قرار دارند. انتظار است مسئولان آمریکایی این بازی را خاتمه دهند و دست از این کارهای بیهوده بردارند.
·         غرب به دلیل حمایت سوریه از جنبش مقاومت درصدد تخریب این کشورند. آمریکا و انگلیس ادعا می‌کنند با وارد کردن سلاح به کشور سوریه قصد دارند در این کشور دموکراسی بر پا کنند در حالی که به دلیل حمایت از جنبش مقاومت فلسطین قصد تخریب این کشور را دارند.
·         آمریکا و آژانس در برابر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران رویکرد سیاسی دارند در حالی که ابران بارها بر گسترش همکاری بین‌المللی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید داشته و در همین راستا بازرسان آنها توانسته‌اند از سایت‌های هسته‌ای ایران بازدید داشته باشند.
·         دیکتاتورهای کهنه یا دیکتاتورهای مدرن عامل مزاحم رشد استعدادهای سیاسی هستند
·         در آیین مقدس اسلام عدالت عامل استقرار حکومت تلقی شده است. از منظر دین مبین اسلام عدالت به‌معنای تدارک بسترهای لازم جهت تحقق استعدادهای ابناء جامعه است.
·         از رژیم صهیونیستی با سلاح هسته‌ای حمایت می‌شود اما نسبت به ایران به خاطر تکنولوژی هسته‌ای صلح‌آمیز ستیز می‌شود.
·         ساختار شورای امنیت با تئوری وتوی یک قدرت دچار بیماری مهلک ظلم بین‌المللی است.
·         ملت ایران که با انقلاب اسلامی٬دیکتاتوری آمریکایی پهلوی را از بین برد در این سه دهه با روش‌های مختلف ستیز دولت‌های بزرگ مواجه بود و امروز هم با بداخلاقی و مجازات آنها مواجه است.
 
جدول دیدارهای دیپلماتیک لاریجانی در سوییس
شخص دیدار کننده
زمان
محورهای مذاکرات
 
 
عبدالواحد الراضی رئیس مجلس مغرب
روز اول
تقویت روابط دوجانبه
 
بن صالح عبدالقادر
رئیس مجلس سنای الجزایر
روز اول
بررسی آخرین تحولات منطقه و شمال آفریقا، استقبال از تدوین قانون اساسی در الجزایر
نوربرت لامرت
رئیس مجلس آلمان
روز دوم
اعلام حمایت از جنبش​های دموکراسی ​خواهی در سراسر جهان و انتقاد از مشی دخالت​جویانه آمریکا بویژه سنگ​اندازی در یمن و بحرین، تاکید بر صلح آمیز بودن فعالیت هسته​ای ایران، توسعه روابط دوجانبه
اویشک آبراهیمیان
رئیس مجلس ارمنستان
روز دوم
بررسی آخرین تحولات مناقشه قره باغ ، گسترش روابط دوجانبه به ویژه در حوزه تجاری، مخالفت با دخالت​های بیگانگان در سوریه و اعلام حمایت از فعالیت​های هسته​ای ایران
دینکار پراکاش سریواستاوا
رئیس​مجلس هند
روز دوم
تلاش مشترک برای ایجاد صلح و امنیت پایدار و استحکام روابط تجاری
روز دوم
بررسی روابط دوجانبه و مسائل بین المللی
اسامه النجیفی
رئیس​مجلس عراق
روز سوم
گسترش روابط دوجانبه، اعلام حمایت ایران از توسعه عراق و تشکر عراق از خدمات رسانی ایران و اعلام برگزاری اجلاس چهارجانبه ایران، عراق، ترکیه و عربستان پس از مراسم حج امسال
تاکاهیرو یوکومیچی
رئیس​مجلس ژاپن
روز سوم
تشریح اختلاف میان ایران و آمریکا برسر حمایت از دموکراسی خواهی دیگر کشورها، اعتراض به فشارهای سیاسی آمریکا به آژانس بین‌المللی اتمی
هان‌شیری ایندرکوم
رئیس​مجلس شورای ملی سوئیس
روز سوم
انتقاد از رفتار غیرمنطقی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران و اتهام‌زنی‌ها به ایران برای انتخابات پیش‌روی این کشور، انتقاد از محدودیت‌هایی که اخیراً در سوئیس برای مساجد و آیین‌نامه‌های اسلامی
جاسم الخرافی
رئیس مجلس کویت
روز سوم
ضرورت گسترش روابط دوجانبه
روز سوم
استفاده از ظرفیت‌های بین‌المجالس برای تاثیرگذاری در تحولات منطقه، انتقاد از سیاست​های مداخله جویانه آمریکا در منطقه بویژه یمن و بحرین و اعلام حمایت ایران از استقرار نظام مردم‌سالاری در دیگر کشورها
ژوآن مانوئل کورزو رومن رییس مجلس کلمبیا
روز سوم
حمایت ایران از نهضت​های دموکراسی​خواهی در جهان و تاکید کلمبیا بر سیاست های مستقلش از امریکا و درخواست تداوم ارتباط طرفین
ژرمانیه ژان رنه
رییس مجلس کانتون​ها (سنای سوئیس)
روز سوم
درخواست تداوم ارتباط با سوئیس، انتقاد از تعارض رفتاری و گفتاری آمریکا در زمینه دموکراسی​خواهی و ناعادلانه خواندن روش​های مارکسیستی
نیکو لوزانزیچ
رئیس​مجلس بوسنی
روز سوم
تاسف ایران از ظلم به بوسنی در قلب اروپا و تقدیر بوسنی از حمایت​های ایران
 
شرکت در ضیافت شامی که به افتخار وی و هیات همراه در سفارت کشورمان در برن ترتیب داده شده بود و بازدید هیات پارلمانی ایران از ساختمان پارلمان سوئیس، هم از برنامه​های جانبی این سفر سه روزه بود.
گفتنی است؛ مجمع بین‌المجالس یک نهاد بسیار مهم پارلمانی جهان است که سالانه دوبار از روسا و نمایندگان مجالس جهان جهت رایزنی و تبادل نظر پیرامون موضوعات مهم بین‌المللی در یکی از کشورهای عضو دعوت به عمل می‌آید.این مجمع در حال حاضر 157 عضو دارد و مقر دائمی آن در ژنو سوئیس است.
 
همراهان لاریجانی در سفر به سوئیس
جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه به عنوان دبیر کل شورای اجرایی بین المجالس جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیات در سفر لاریجانی به سوئیس حضور داشت. کاظم جلالی نماینده شاهرود نیز عضو شورای حقوق بشر بین​المجالس همسفر رئیس​مجلس بود. سیدموید حسینی عضو کمیته حذف سلاح های هسته ای، محمد آشوری و جاسم ساعدی اعضای هیات رئیسه مجلس، حسین حسنی بافرانی نماینده نایین، قدرت‌الله علیخانی نماینده قزوین و  فاطمه آجرلو نماینده استان البرز،  همرئیس مجلس را در صدوبیست و پنجمین اجلاس مجمع بین‌المجالس جهانی در برن همراهی کردند.
 
سیدموید حسینی عضو کمیته حذف سلاح های هسته ای در سخنرانی خود در کمیته حذف سلاح های هسته ای بین المجالس جهانی در اجلاس مجمع بین المجالس جهانی، گفت:جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرده است که مذاکره یک کنوانسیون تسهیلات هسته ای با گنجاندن هفت حوزه اصلی که می تواند منجر به حذف کل سلاح های هسته ای شود شروع شود. به گفته وی، متوقف کردن توسعه انواع جدید سلاح های هسته ای، پایان دادن به تبعیض، سرکوب و محرومیت و برخوردهای گزینشی و شیوه های استانداردهای دوگانه توسط کشورهای دارای سلاح های هسته ای سبب می شود که راه برای تصویب کشورهای دیگرهموار شود.
 
حسین شیخ‌الاسلام مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل نیز در این سفر درباره کارآمدی پارلمان در ساختار سیاسی کشورها، گفت: قوانین مصوب پارلمانی باید نسبت به تصمیمات مهمی که توسط سایر نهادها گرفته می‌شود اولویت و برتری داشته باشد و پارلمان تنها نهاد قانونگذار در کشورها باشد. پارلمان باید تنها نهاد قانون‌گذار در هر کشور باشد. وی افزود: برای تحقق پارلمانی کارآمد و فعال، ضرورت دارد کلیه قوای حکومتی با یکدیگر تعامل مناسبی داشته باشند و در راستای تحقق منافع ملی کشور اقدام کنند و خود را جزایر مجزا ندانند.
 

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =