۰ نفر
۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
واکسیناسیون رایگان نیوکاسل در البرز

مدیرکل دامپزشکی البرز گفت: در تیرماه امسال در مجموع بیش از ۱۲۰ هزار قطعه طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند.

به گزارش خبرآنلاین البرز، غلامرضا توکلی در گفت‌وگویی اظهار کرد: نیوکاسل یکی از مهم‌ترین بیماری‌های پرندگانی است که به صورت صنعتی و متراکم پرورش داده می‌شوند و دستگاه تنفسی، گوارشی و عصبی طیور را درگیر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شیوع این بیماری می‌تواند در مدت زمان کوتاه تلفات زیادی در پی داشته و خسارت زیادی را به صنعت طیور وارد کند، ادامه داد: مهمترین اصل در پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون گله‌های صنعتی و بومی است ولی متاسفانه برخی از تولیدکنندگان مرغداران از این موضوع چشم پوشی کرده و گله خود را واکسینه نمی‌کنند و همین خطری برای مرغداری‌های اطراف است.

این مسئول با بیان اینکه واکسیناسیون طیور علیه بیماری نیوکاسل عاملی مهم در جلوگیری از بیماری گله و انتشار آلودگی است، افزود: در همین راستا اداره کل دامپزشکی استان البرز از اول تیر تا اول مرداد ماه با به کارگیری توان نیروهای دولتی خود طرح واکسیناسیون رایگان نیوکاسل در طیور بومی و روستایی را اجرایی کرد.

توکلی بیان کرد: این عملیات با اولویت روستاهای کانون، پر خطر و پر جمعیت و جلوگیری از سرایت به مرغداری‌های صنعتی و کمک به معیشت جامعه روستایی به صورت رایگان انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی البرز بیان کرد: در این طرح در مجموع بیش از ۱۲۰ هزار قطعه طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند.

وی با تاکید بر اینکه بیماری نیوکاسل قابل انتقال به انسان نیست، گفت: این بیماری با علایمی مثل فلجی گردن، افتادگی بال، بی‌اشتهایی، اسهال، درگیری تنفسی ظاهر و در نهایت مرگ و میر سریع پرندگان منجر می‌شود.

توکلی از مرغداران خواست در صورت مشاهده این علائم، مراتب را به نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی اطلاع دهند تا اقدامات لازم برای پیشگیری از افزایش کانون بیماری صورت گیرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1797741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =